15. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 8. 2003

Proč byla zlikvidována vlaková pošta

V uplynulých dnech se na BL relativně mnoho diskutovalo o stavu osobní železniční dopravy a poštovních služeb. Mnohohlasé sténání nad dnešními poměry mne však nenutilo přispět svými čerstvými zážitky, i když jsem ve stejný weekend jako Jan Čulík a jeho dcera cestoval vlakem na trase Ostrava - Norimberk, ale spíše než okamžité momentky jsem si připomněl záležitost zásadnější a principiální - dnes už zapomenutou likvidaci vlakové pošty.

Na rozdíl od v BL popisovaných případů, kde kromě chaotické organizace převážnou roli hrálo "osobní selhání" zaměstnanců těchto služeb - ať už z jakýchkoliv příčin - připadají mi strategická a systémová rozhodnutí a jejich následky podstatně důležitější.

Proto v této cause vidím nejen neobyčejné nakupení nerozumu a přímo skandálních tendencí, ale i mistrovsky provedenou operaci - všem na očích a přitom prakticky nepozorovaně.

Záleží samozřejmě na interpretaci jednotlivých aktů této tragikomedie, která sice není tak vzdálená, ale protože proběhla v tichu a pod kouřovou clonou najatých PR agentur, občané, uspaní reklamními pohádkami, si většinou ani ničeho podstatného nevšimli. Možná mi něco uniklo, ale vzrušený pokřik nespustily ani ekologické spolky, o politických stranách ani nemluvě, i když "na papíře" je jejich přístup k ekologickým otázkám neposkvrněně příkladný.

Kdybych neměl v Ostravě kamaráda, který s vlakovou poštou dlouhá léta jezdil, dozajista bych celou záležitost s vlakovou poštou přehlédl. Kdo by si taky něčeho všiml, pro každého z generace, která se pomalu chystá do důchodu, poštovní vagony patří v našem povědomí automaticky k představě rychlíku.

Pravda, pozoroval jsem někdy v polovině devadesátých let, že na jedné odstavné koleji nádraží v Nbg. se najednou objevila dlouhá šňůra poštovních vagonů. Jezdím kolem S-Bahnem do práce a měl jsem možnost si všímat, jak tam odstavené vozy pomalu chátrají, zakrátko byly celé pomalované sprayery a za nějaký měsíc již byly zdevastované zřejmě bezdomovci, kteří tam nalezli své útočiště - až nakonec dokonce dva z nich vyhořely. Teprve pak je někam odtáhli a asi sešrotovali.

V té době psal místní tisk rovněž o postavení nového poštovního centra na okraji města a především o jeho chybách, které vedly k těžkému uvádění do provozu. Byla to investice v rozsahu nějak kolem jedné a půl miliardy DM a tisk tenkrát ostře řezal do Deutsche Post, ale musím se přiznat, že detaily celé záležitosti jsem už blíže nesledoval.

Pak jsem ještě registroval, jak pár kilometrů od tohoto nového problematického poštovního centra postavili na opuštěném americkém vojenském letišti poštovní centrum jiné. Náklady mi unikly, ale levné asi nebylo.

Někdy koncem devadesátých let si mi můj ostravský kamarád stěžoval, že už asi s vlaky přestane jezdit, protože se i v ČR vlaková pošta bude rušit. A opravdu, poslední dva roky před penzí doklepal na poště v Ostravě.

Abych si občerstvil časová data, podíval jsem se dnes do google a tam našel i data, která se k vlakové poště vážou. Německá vlaková pošta skončila svou činnost 30.5.1997 a česká 29.5.1999. Nechtěl bych být škodolibý, ale to slepé následování "vzorů" mi snad něco připomíná.

Z googlu jsem se dozvěděl taky mnoho jiných zajímavých věcí. Třeba to, že DP veškeré zpracování poštovních zásilek přesunula do 83 poštovních center postavených "na zelené louce" po celém Německu - a že žádné z nich nemá kolejový přípoj. V nich se mají zpracovávat dopisní zásilky na automatických třídičkách a právě automatizace třídění má být jeden z důvodů celé koncepce. Nic proti tomu, v tom vidím jasný pokrok, ale proč pak nemůže dopisy dopravovat vlak, to mi už tak jasné není.

Poodhrneme-li totiž kamufláž krásných projevů a vizí, odhalí se nám pohřbení vlakové pošty v jiném světle. Nejen, že se příčí zdravému rozumu - a to nejen tomu, který myslí především "zeleně ekologicky" - aby se bez nutkavé potřeby likvidovala doprava poštovních zásilek vlaky, kde byly dopravovány "mimochodem", bez energetických nákladů, ale i po stránce ekonomické si neumím představit, že by přeložení dopravy na nákladní automobily či letadla provoz prudce nezdražil.

Německý argument, že konkurence po uvolnění monopolu balíkové pošty jezdí taky nákladními auty a létá letadly je sice logický, ale tato konkurence taky neměla nikdy vybudovaný logistický systém, který používal vlaků.

Nemluvě o tom, že v obou původně státních společnostech (Deutsche Bahn a Deutsche Post) zůstává i po privatizaci stát největším akciovým podílníkem, tedy by se dalo očekávat, že bude mít rozhodující vliv především na strategická rozhodnutí obou těchto společností.

Lze si pak snadno představiti, že iniciace k tomuto ekologickému zločinu vycházela z politických kruhů. Jinými slovy řečeno, nebude asi daleko od pravdy podezření, že olejová lobby spolu se svými následnými průmyslovými odvětvími se dokáže prosadit v politických kruzích a pomocí politických rozhodnutí krok za krokem odstrkávat železniční dopravu stranou - bez ohledu na následky.

I když současně politický systém tento vliv vehementně odmítá a politici při každé příležitosti se ohánějí svou neúplatností.

Jak však dopadá celá záležitost pro uživatele těchto služeb, tedy prostého občana? Ten zvýšení nákladů provozu cítí především ve stále se zvyšujících cenách, odvolávajících se mimochodem na stále stoupající ceny pohonných hmot.

V rychlosti doručování poštovních zásilek se nic podstatného nezměnilo, německá pošta u dopisů zvládá princip "den podání + jeden" (kromě začátku týdne, protože dopisy podané v neděli nemohou být transportovány kvůli nedělnímu zákazu jízd nákladních automobilů na dálnicích).

Na vzdálenost větší než 450 km se přepravují v Německu dopisy jen letecky via Frankfurt, to samé platí pro poštovní spojení mezi Německem a ČR.

Je třeba si to umět představit do důsledků - dopis z Marktredwitz jde po dálnici do Frankfurtu, odtud letadlem do Prahy, pak zase dálnicí do Chebu - vlakem by se to zvládlo za půl hodiny.

Ono to samozřejmě není zadarmo, o čemž se samozřejmě tak nahlas nemluví - výsledkem je neustálé redukování poštovních služeben, jejichž roli často přebírají obchodní řetězce, které s poštou nemají nic společného - kupříkladu obchody s papírovým zbožím.

Poslední "zracionálnění" německých poštovních služeb však udeřilo v dubnu letošního roku - pošta začala - bez včasného ohlášení odstraňovat v rámci "optimalizace rozmístění" některé "přebytečné" poštovní schránky.

Celkově se tak počet snížil o dvacet procent. Pošta se brání argumentem, že zákon ji přikazuje udržovat síť poštovních schránek, vzdálených mezi sebou v obydlených oblastech jeden km, zatímco dosavadní průměrný odstup byl 500 m. Jaké tato akce vyvolala pobouření mezi obyvatelstvem, není třeba připomínat.

Otázkou jen je, zda a jak dlouho tato poštovní koncepce s vyloučením železniční "spolu" dopravy vydrží. V časech, kdy se management železnice snaží soutěžit v rychlosti s letadly, přitom opomíjí její ekologickou úlohu v dopravních systémech redukcí své sítě a o běžné "malé" cestující ztrácí zájem, se nedá brzy očekávat návrat zdravého rozumu.

Ono to není jen ve velké politice - za vším asi bude třeba vidět olej a jeho profitéry.

                 
Obsah vydání       15. 8. 2003
15. 8. 2003 Americké "lidské štíty" čelí v USA 12 letům vězení a pokutě jednoho milionu dolarů
15. 8. 2003 Blair donutil Kellyho podrobit se druhému výslechu
14. 8. 2003 Kelly: "Bylo to celé černobílé"
15. 8. 2003 Byl Hitler před mnichovskou konferencí málem zavražděn?
15. 8. 2003 Postkomunistické země se nedají zreformovat bez morálky a pevného právního řádu Jan  Čulík
15. 8. 2003 Jak mohou dnešní Spojené státy legitimizovat své činy
15. 8. 2003 Proč byla zlikvidována vlaková pošta Tomáš  Krček
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?
17. 8. 2003 Amnesty International kritizuje porušování lidských práv v Rusku
15. 8. 2003 Odškodnění obětem trestných činů
15. 8. 2003 Správné rozhodnutí: vláda nesnížila hranici trestní odpovědnosti pod patnáct let Eduard  Vacek
15. 8. 2003 Blokáda šumavských pralesů
15. 8. 2003 Výzva českých vědců: Zachraňme zbytky šumavských pralesů
15. 8. 2003 Zahraniční Češi "zažalují český stát o 100 milionů dolarů" Jiřina  Fuchsová
14. 8. 2003 Ve věci rasistického útoku na Palmovce má v pátek 15. srpna padnout rozsudek Helena  Svatošová
15. 8. 2003 Odmítání interrupcí - žádný pokrok od roku 1588 Anna  Čurdová
14. 8. 2003 Wattsová: "Kelly neobvinil Campbella"
14. 8. 2003 Má kategorie politických vězňů své místo i v demokracii ? Eduard  Vacek
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
15. 8. 2003 Postkomunistické země se nedají zreformovat bez morálky a pevného právního řádu Jan  Čulík
15. 8. 2003 Jak mohou dnešní Spojené státy legitimizovat své činy   
15. 8. 2003 Byl Hitler před mnichovskou konferencí málem zavražděn?   
15. 8. 2003 Proč byla zlikvidována vlaková pošta Tomáš  Krček
15. 8. 2003 Americké "lidské štíty" čelí v USA 12 letům vězení a pokutě jednoho milionu dolarů   
14. 8. 2003 Drahá zábava v pražské zoo Jan  Čulík
14. 8. 2003 Wattsová: "Kelly neobvinil Campbella"   
14. 8. 2003 Má kategorie politických vězňů své místo i v demokracii ? Eduard  Vacek
14. 8. 2003 Kelly: "Bylo to celé černobílé"   
13. 8. 2003 POVÍDKA
Flaškova taška
Blanka  Jirušková, Jaroslav Jirušek
13. 8. 2003 Kauzu Mein Kampf byl měl rozhodnout český ústavní soud Karel  Mašita
13. 8. 2003 Hučí voda po lučinách? - aneb dojde k renesanci meteorologických měření v povodí Jizery Miloš  Zahradník
12. 8. 2003 Diskriminácia černochov zvýšila počet jazzových skladateľov Miroslav  Brada
12. 8. 2003 The discrimination of blacks has increased the number of jazz composers Miroslav  Brada

Česká pošta RSS 2.0      Historie >
15. 8. 2003 Proč byla zlikvidována vlaková pošta Tomáš  Krček
11. 8. 2003 Česká pošta: Pracuje méně, kasíruje více Štěpán  Kotrba
11. 8. 2003 Česká pošta, kapitalismus, který zešílel za další Eduard  Vacek
11. 8. 2003 Česká pošta má své předpisy, vyplývající ze zákona, a ty musí dodržovat Štěpán  Kotrba
11. 8. 2003 Ještě jednou o České poště Jan  Čulík
10. 8. 2003 Předpisy České pošty pro doručování zásilek   
10. 8. 2003 Všemu člověk rozumět nemůže, České poště obzvlášť   
8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
8. 8. 2003 Já jsem zase nedostal balík   
7. 8. 2003 Česká pošta: škrtli mou adresu a dopis doručili jinam Jindra  Vavruška
6. 8. 2003 Česká pošta: "Peníze nevyměňujeme" Jan  Čulík
5. 8. 2003 Česká pošta: kapitalismus, který zešílel, aneb "mají toho hodně" Jan  Čulík
19. 5. 2003 Odesilatel je sám povinen si nalepit známky František  Hájek
13. 1. 2003 Kolik tajemství má Česká pošta? Petr  Jánský
13. 1. 2003 Česká pošta: Vypláznout na ni jazyk a oblíznout
aneb neznalost zákona novináře neomlouvá
Štěpán  Kotrba