9. 12. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 12. 2003

Ernest Gellner byl prognostik

V rok své smrti, r. 1995, předpověděl celou řadu problémů, včetně terorismu, s nimiž se potýkáme až teď

Filozof českého původu Ernest Gellner varuje, že liberalismus, dominantní světová politická teorie, spočívá na nepevných základech.

Zpráva Jana Čulíka, napsaná v listopadu 1995 pro tehdejší pražskou tiskovou kancelář ČTA. V BL původně vyšla dne 7. července 1997

GLASGOW (ČTA) - V rozsáhlém článku, který o víkendu (4. 11. 1995) přinesl list Guardian, varuje filozof a sociální antropolog českého původu Ernest Gellner, že liberalismus, dnešní dominantní světová politická teorie, má velmi nepevné filozofické základy.

Gellnerův článek je kritikou výkladu názorů Sira Isaiaha Berlina z Oxfordské univerzity, kterou letos vydal jiný profesor této univerzity, John Gray. Sir Isaiah Berlin se obecně považuje za nejvýznamnějšího žijícího světového historika vývoje lidského myšlení.

Gray označuje Berlina za zdroj nového, vyššího liberalismu, který přiznává platnost pluralitě nejrůznějších soupeřících názorů. Podle Gellnera ovlivnil i Berlina Ludwig Wittgenstein, který učil, že podstatou lidských nedorozumění je skutečnost, že každý nositel jiného názoru mluví jiným jazykem a užívá slov jinak než jeho soupeř.

Podle Berlina je pluralita neslučitelných hodnot normální lidskou situací. Ernest Gellner v listě Guardian však varuje, že liberální názor, že ve světě existuje jen množství neslučitelných, stejně významných hodnot, jejichž zastánci se navzájem nikdy nedohodnou, je pouhý relativismus.

Na první pohled se může zdát, že takovýto relativismus napomáhá rozšiřování svobody, protože argumentuje, že nikomu nesmějí být vnucovány žádné hodnoty. Bohužel to však neplatí, neboť výše zmíněný relativismus musí povolit i nesnášenlivé, neliberální hodnoty.

Potíž je, varuje profesor Gellner, že nás relativismus zbavuje možnosti, vlastně i práva, vyjádřit nad čímkoliv hluboký odpor. Existují-li na světě jen neslučitelné hodnotové systémy, které jsou si navzájem rovny, jaký postoj máme zaujmout vůči společnostem, které jsou postaveny na otroctví, na totalitních koncentračních táborech, na plynových komorách nebo na obřízce žen? Není pravda, jak argumentuje Gray, že určité základní hodnoty sdílejí všichni lidé. Nikdy nebylo dokázáno, podtrhuje Gellner, že by se nějaký globální plebiscit dohodl na základních lidských hodnotách.

V tomto století prošel osud svobody podivnými peripetiemi. Začátkem století lidé svobodu podporovali. Po první světové válce vznikl však levicový i pravicový antiliberalismus. Nyní, najednou, se svět zdá být založen na zásadě, která podporuje myšlenky svobody. Někteří z toho usoudili, že skončila historie.

Pokud budou vyhrávat hokynáři, spekulanti a mafiózové, a pokud bude logika mezinárodní situace vyžadovat, aby se chovali politicky tolerantně, je to velmi dobré. Bylo by však pošetilé se domnívat, že to musí pokračovat napořád.

"Nesdílím tento samolibý optimisms," zdůrazňuje Gellner: "Svoboda zvítězila prostřednictvím konzumerismu. Existuje několik nebezpečí, ohrožujících svobodu:

  • Zaprvé, vlády nebudou moci zakládat svou politiku na zásadě hospodářského růstu donekonečna. Tato politika umožnila zemím, které dokáží ekonomicky růst, být liberální a zároveň udržovat pořádek bez tradičních brutálních metod. Nutně však musíme nakonec dospět saturačního bodu, kdy už [automatická] pračka nedokáže zastupovat kata jako základ společenského pořádku.
  • Zadruhé, mírně mocná technologie napomáhá věci svobody. Není však vyloučeno, že bude velmi mocná technologie naopak nepřítelem svobody. Tak mohou vzniknout napětí, která mohou být nezvládnutelná liberálními metodami.
  • Zatřetí, nikde není nutně psáno, že pokračující industrializace bude podporovat zásadu individualismu tak, jak ji podporovaly předchozí industrializace.
  • Začtvrté, sílící vliv technologie na kvalitu lidského života možná přivodí radikální společenskou nerovnost, bude-li například možné si za hodně peněz koupit zdraví a dlouhověkost.
  • Zapáté, rozvinutá industrializace jednak podporuje nacionalismus, zároveň ho však i ochromuje tím, že uvádí do pohybu celosvětově obrovské množství pracovních sil. Některé společnosti, které budou usilovat o přechod do pozdní etapy industrializace nikoliv z tradiční předindustriální situace, ale z centralizovaného "socialistického" systému, možná nikdy nedosáhnou ani oné etapy nynějšího západního konzumeristického liberalismu. Takové společnosti možná degenerují v zločinecké systémy nebo v neo-autoritářství nebo ještě v něco horšího, a budou sociálně nakažlivé.
  • Zašesté, volný trh neslučitelných hodnot, žádná z nichž nemá vyšší společenskou či doktrinářskou platnost, může vést ke vzniku nesnesitelného morálního vakua.
  • Zasedmé, moderní technologie přinese celou řadu ekologických a teroristických hrozeb, a v důsledku toho by mohlo být nutné zlikvidovat politickou pluralitu.

Nad těmito otázkami bychom se měli vážně zamýšlet," argumentuje Ernest Gellner.

                 
Obsah vydání       9. 12. 2003
9. 12. 2003 Atentát v Moskvě, pochybné volby
9. 12. 2003 Británie: Vláda tvrdě zasáhne proti úžeře
9. 12. 2003 Jak bojovat proti zadluženosti
9. 12. 2003 Lidská práva nelze vyměnit za bezpečnost
9. 12. 2003 Rakousko a Pražské jaro Přemysl  Janýr
9. 12. 2003 Znovu o lidských právech Jan  Čulík
9. 12. 2003 Vyhostí ČR žadatele o azyl?
9. 12. 2003 Situace v Číně je skutečně jiná - velmi složitá Michal  Brož
9. 12. 2003 Podivná mlha Petr  Jánský
9. 12. 2003 Věrozvěsti nových pořádků aneb chápání mezinárodního práva po 37 letech Štěpán  Kotrba
9. 12. 2003 Ernest Gellner byl prognostik Jan  Čulík
9. 12. 2003 7. 11. 1995: Čelný světový antropolog českého původu zemřel na pražském letišti Jan  Čulík
9. 12. 2003 Exil jako otevření mysli Jan  Čulík
9. 12. 2003 Osud lidí ve střední Evropě je nesdělitelný - a obráceně Jan  Čulík
9. 12. 2003 Holandská místnost Jaroslav  Hutka
9. 12. 2003 Nizozemí Jaroslav  Hutka
9. 12. 2003 Digitalizace podle zákona Zdeněk  Duspiva
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
9. 12. 2003 ALCA, celoamerická dohoda o volném obchodu, a legalizace imperialismu Atilio  Borón
9. 12. 2003 Chyby v článku Martina Kunšteka
8. 12. 2003 Jak britská vláda rejžuje na všech stranách
8. 12. 2003 Situace v Číně je jiná, než jak ji prezentuje Česká televize Miroslav  Polreich
7. 12. 2003 Bruselská modlitba Zdeněk  Bárta
8. 12. 2003 Británie: Lékaři požadují další zdražení cigaret
8. 12. 2003 Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění Jan  Paul
8. 12. 2003 Zimní filmová škola a Mazaný Filip Markéta  Sulovská
22. 11. 2003 Adresy redakce
30. 11. 2003 Hospodaření OSBL za listopad 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
9. 12. 2003 Rakousko a Pražské jaro Přemysl  Janýr
9. 12. 2003 7. 11. 1995: Čelný světový antropolog českého původu zemřel na pražském letišti Jan  Čulík
9. 12. 2003 Ernest Gellner byl prognostik Jan  Čulík
9. 12. 2003 Znovu o lidských právech Jan  Čulík
9. 12. 2003 Situace v Číně je skutečně jiná - velmi složitá Michal  Brož
9. 12. 2003 Británie: Vláda tvrdě zasáhne proti úžeře   
9. 12. 2003 Jak bojovat proti zadluženosti   
9. 12. 2003 Nizozemí Jaroslav  Hutka
9. 12. 2003 Holandská místnost Jaroslav  Hutka
9. 12. 2003 Exil jako otevření mysli Jan  Čulík
9. 12. 2003 Osud lidí ve střední Evropě je nesdělitelný - a obráceně Jan  Čulík
9. 12. 2003 Lidská práva nelze vyměnit za bezpečnost   
8. 12. 2003 Může si demokracie dovolit náboženskou válku? Mojmír  Babáček
8. 12. 2003 Británie: Lékaři požadují další zdražení cigaret   
8. 12. 2003 Pořad ČT Na stopě hovořil otevřeně o padělcích umění Jan  Paul