V Rusku se objevil nedostatek 95 oktanového benzínu

22. 7. 2024

čas čtení 4 minuty
Ruský trh s pohonnými hmotami se potýká s nedostatkem benzínu Ai-95 po sérii úderů Ukrajiny na ropné rafinérie, kvůli nimž produkce pohonných hmot v zemi klesla na nejnižší úroveň za poslední dva roky.

Nedostatek Ai-95 při obchodování s pohonnými hmotami na burze se stal chronickým, řekli agentuře Reuters obchodníci a účastníci trhu. Kvůli nedostatku velkoobchodních šarží ceny benzínu rychle rostou a na konci minulého týdne se přiblížily rekordům palivové krize z loňského podzimu.

Dne 19. července dosáhly nabídky Premium 95 na petrohradské obchodní burze 73 605 rublů za tunu a od začátku léta vzrostly o 44 %, tj. o 22,5 tisíce rublů.

"Ta 'pátá' prostě nestačí každému," stěžuje si jeden obchodník. Na trhu podle něj panuje "rozruch", protože brzy začnou podzimní opravy v rafinériích a nedostatek se může zhoršit.

Podle zdrojů agentury Reuters nyní ropné rafinerie nemají volné objemy, které by mohly být poslány na trh, aby snížily ceny.

Podle agentury Bloomberg byly objemy rafinací ropy v Rusku v červnu nejnižší od roku 2022 poté, co se na konci května zastavily dvě velké rafinerie Rosněfti, Tuapse a Komsomolsk. Na první z nich zaútočily ukrajinské drony již podruhé od začátku roku, kvůli čemuž již v zimě zastavila výrobu. Poté trvalo více než tři měsíce, než se provoz zotavil z požáru.

Celkem 15,5 % kapacity ruských rafinerií, tedy 4,1 milionu tun, bylo v červnu nevyužito, což je dvakrát více než v květnu, spočítala agentura Reuters. Oficiální provozní statistiky o rafinérské produkci od konce května byly utajeny: Ministerstvo energetiky přestalo poskytovat týdenní údaje Rosstatu s odvoláním na "geopolitickou situaci" a potřebu chránit trh před hrozbou "manipulace".

"Na konci července se několik závodů vrátí do práce," řekl zdroj agentuře Reuters s tím, že na podzim se očekává opět pokles produkce kvůli sezónní údržbě v rafinériích.

Cena benzínu Ai-92 také roste, i když pomaleji: Od začátku června na burze zdražila o 23 %. Výsledkem bylo, že rozdíl mezi náklady na Ai-92 a Ai-95 poprvé v historii přesáhl 15 tisíc rublů za tunu.

Vláda si tento problém uvědomuje. "Situace s 95 (motorovým benzinem) je napjatá," řekl místopředseda vlády Alexander Novak 16. července na okraj Kavkazského investičního fóra. Připustil, že důvodem je "opravná kampaň" prováděná ropnými rafinériemi. Od září úřady plánují znovu zakázat vývoz benzínu, protože se obávají opakování loňské krize, kdy ekonomika zůstala uprostřed sklizně bez pohonných hmot.

Zdroje agentury Reuters připisují nedostatek Ai-95 skutečnosti, že poptávka po něm v posledních letech výrazně vzrostla a rafinérie, odříznuté sankcemi ze strany zahraničních technologií, nebyly připraveny zvýšit jeho produkci.

"Před několika lety se tři litry druhého (92 oktanového benzínu - pozn. BL) prodávaly za litr pátého (95 oktanového benzínu). Nyní je poměr dva ku třem, a to i na čerpacích stanicích v odlehlých oblastech regionu. Čerpací stanice na dálnicích směrem na Moskvu prodají stejně druhého a pátého, v létě pátého mohou prodat ještě více," řekl majitel sítě čerpacích stanic v Centrálním federálním okruhu.

Techničtí odborníci upozorňují na skutečnost, že není možné bezbolestně zvýšit výrobu Ai-95 místo Ai-92. "V tomto případě bude výroba Ai-92 snížena více než nárůst Ai-95," vysvětluje technolog jedné z rafinérií. "Při nezměněné skupině benzinových složek klesá celková produkce benzínu s rostoucím podílem produktu s vyšším oktanovým číslem."

To, co se děje v ruském ropném rafinérském průmyslu je opožděný účinek sankcí, říká nezávislý odborník na ropu a plyn Kirill Rodinonov. Úřady podle něj nemají dobré řešení: Nebude možné zvýšit produkci, dokud budou platit sankce na dovoz zařízení pro rafinerie a útoky dronů.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
2401

Diskuse

Obsah vydání | 25. 7. 2024