Krvavá válka v Súdánu je imunní vůči Trumpově vyjednávání
6. 11. 2025
čas čtení
8 minut
Pád El Fasheru odhaluje neúspěch Washingtonu, který se
spoléhal na regionální mocenské skupiny – z nichž mnohé jsou přímo zapojeny do
konfliktu – aby ukončily válku.
Více než 500 dní svět sledoval, jak paramilitární Rychlé
podpůrné síly (RSF) metodicky dusily poslední významnou armádní posádku v
Dárfúru obléháním, vyhladověním a bezohledným bombardováním. Nyní, s
prohlášením RSF o ovládnutí velitelství šesté pěší divize Súdánských
ozbrojených sil (SAF) v El Fasheru, dosáhla tato strategie svého ponurého
závěru, píše na webu Responsible Statecraft Elfadil Ibrahim.
Dobytí historického města je významným vojenským vítězstvím
pro RSF a jejího vůdce Mohameda Hamdana Dagala, známého jako Hemedti. Jedná se o vítězství, které formalizuje faktické
rozdělení země, přičemž RSF upevňují svou kontrolu nad celým Dárfúrem a vládnou prostřednictvím
nově zřízené paralelní vlády v Nyale v jižním Dárfúru.¨
Prezidentův hlavní
poradce pro Afriku Massad Boulos varuje před situací podobnou té Libyi.
Pád El Fasheru přišel jen den po setkáních takzvané
„Quad“, diplomatického fóra, které ve Washingtonu svedlo dohromady USA, Saúdskou Arábii, Egypt a Spojené arabské emiráty. Během těchto
setkání se v hlavním městě USA konaly nepřímé rozhovory mezi delegací súdánské
vlády vedenou súdánským ministrem zahraničí a delegací RSF vedenou sankcionovaným šéfem paramilitární organizace Algoneyem Dagaloem.
Společné prohlášení Quad ze dne 12. září, které
připravilo půdu pro tyto události návrhem tříměsíčního příměří a politického
procesu, bylo oslavováno jako průlom. Ve skutečnosti se jednalo o křehký
konsensus mezi státy, které aktivně podporují protichůdné strany konfliktu; súdánský
náčelník armády jej odmítl již od samého počátku.
Do této bažiny vstoupila Trumpova vláda s Boulosem v
čele. Po nedávném zprostředkování křehkého příměří v Gaze se administrativa
domnívá, že její strategii vyjednávání lze replikovat v Súdánu, ale to je
hluboké nepochopení povahy konfliktu a dostupných nástrojů.
Válka v Gaze, navzdory všem svým hrůzám a komplikacím,
představovala příznivější soubor okolností. Je důležité, že mezi klíčovými
regionálními hráči panuje téměř úplná shoda, přičemž Spojené arabské emiráty,
Saúdská Arábie a Egypt sdílejí společné cíle, a to odstranění Hamásu, ukončení
vojenských operací a stabilní scénář pro „den poté“. Tento konsensus umožnil
diplomatický tlak na obě strany, přičemž Turecko, Katar a Egypt vyvíjely
neocenitelný tlak na Hamás, zatímco USA vyvíjely rozhodující tlak na Izrael,
aby dohodu přijal.
Súdán představuje opak těchto podmínek, přičemž hlavním
rozdílem je, že USA zde nejsou hegemonem, ale sekundárním hráčem v přeplněném
poli ambiciózních středních mocností. Konflikt se stal dějištěm regionálních a
mezinárodních rivalit, do nichž se zapojili arabští členové Quad, Írán,
Turecko a dokonce i Rusko a Ukrajina (první jako dodavatel zbraní, druhá
údajně se speciálními silami), kteří všichni působí v rámci zhrouceného
státu.
Vzhledem k nedostatku kanálů pro komunikaci s válčícími
stranami reagovala Trumpova vláda aplikací modelu „zvenčí dovnitř“,
který podle ní potvrdila energická role Egypta při zprostředkování nedávného
příměří v Gaze. Prezident Trump údajně pověřil egyptského prezidenta
Abdala Fattaha al-Sísího, aby „vyvinul tlak“ na al-Burhana z SAF a svěřil mu
úkol přivést svého spojence na jednání do Washingtonu.
Tento model však začíná selhávat, když se ukáže, že vliv
patrona na klienta není zásadní. Úplně se zhroutí pod tíhou ještě
závažnější chyby: aktivní účast zprostředkovatelů jako dodavatelů zbraní
válčícím stranám, což je skutečnost, proti které USA dosud nebyly ochotny
zasáhnout svým vlastním vlivem.
Toto pokrytectví je zvláště zřejmé v jednání Spojených
arabských emirátů. Inkoust na zářijové roadmapě Quad sotva zaschnul, když drony
dodané Spojenými arabskými emiráty utáhly smyčku kolem El Fasheru a
umožnily jeho konečný pád. Navzdory veřejným výzvám k „okamžitému
příměří“ a budoucnosti založené na „civilním přechodu“ je dodávka moderních
zbraní a zahraničních bojovníků, včetně kolumbijských žoldáků, kteří byli údajně
najati prostřednictvím firem se sídlem ve Spojených arabských emirátech,
výsměchem pátému principu skupiny Quad, který stanoví, že „ukončení vnější
vojenské podpory je nezbytné pro ukončení konfliktu“.
Na druhé straně se Egypt a Saúdská Arábie rozhodným způsobem
přiklonily na stranu SAF. Jejich diplomatická podpora byla posílena údajným
dodáváním zbraní a zpravodajských informací armádě ze strany Egypta. Hemedti
sám obvinil Káhiru z provedení leteckých útoků proti pozicím RSF ve
středním Súdánu v loňském roce, a to na pozadí úspěchů armády, která znovu
dobyla hlavní město Chartúm a okolní státy.
Tato vnější roztříštěnost se odráží v ještě
existenciálnějším rozdělení přímo na místě. Generál al-Burhan několik dní po setkání
s prezidentem Sísím pronesl v Atbara plamenný projev, ve kterém odmítl
jakékoli vnucené mírové řešení. Prohlásil, že „s žádnou stranou nebudou
probíhat žádná jednání“, a dodal, že jediným přijatelným procesem je ten, který
„obnoví důstojnost Súdánu... a odstraní jakoukoli možnost dalšího povstání v
budoucnosti“. Al-Burhan zjevně není tím poddajným aktérem, jakého měl el-Sisi do Washingtonu přivést, ale spíše vůdcem křehké válečné koalice, která kompromis považuje za
zradu.
Vzpoura armády má kořeny v rámci, který mírové řešení vnímá
jako kapitulace RSF. SAF se drží Jeddahské deklarace z května 2023 a vlastního
politického plánu, který byl předložen OSN a který předpokládá, že SAF je
strážcem státu a RSF je jeho vzpurným podřízeným. Tento rámec vyžaduje, aby se
RSF zcela vzdaly svých územních zisků jako cenu za vstup do jakéhokoli
politického procesu, což je pro sílu, která od vypuknutí války v dubnu 2023
ovládá obrovské části území, nepřijatelné.
Naopak RSF obhajují zásady dohody z Manámy z roku
2024, která je výsledkem tajných jednání na vysoké úrovni konaných v Bahrajnu
mezi zástupci válčících frakcí zprostředkovaných egyptskou a emirátskou
zpravodajskou službou. Dohoda nabízí RSF cestu k politickému přežití a zároveň
jí umožňuje prohlásit, že dodržuje mezinárodní právní normy, což tvrdí i
přesto, že její síly páchají etnické vraždy v El Fasheru.
Dohoda požadovala předání obviněných válečných zločinců
Mezinárodnímu trestnímu soudu, mezi nimiž je i sesazený prezident Omar
al-Basír, který zůstává ve vazbě SAF. Požadovala také restrukturalizaci
armády shora dolů a rozbití islamistických sítí, které se staly nepostradatelnými
pro vojenské přežití armády.
Jak bylo předvídatelné, jednání zkrachovala, protože vedení
armády odmítlo akceptovat dohodu, jejíž podmínky se zaměřovaly na
islamistické radikály, kteří tvoří páteř jejích válečných snah.
V tak polarizovaném kontextu vyžaduje úspěšná mediační
strategie více než jen svolávání schůzek na vysoké úrovni a vydávání společných
prohlášení. Vyžaduje trvalé zapojení a ochotu vyvíjet skutečný tlak na vnější
patrony, jakož i dlouhodobý závazek podporovat skutečně inkluzivní politický
proces.
Trumpova administrativa, která se zaměřuje na rychlé úspěchy
a fototermíny, dosud o takový úkol neprojevila velký zájem.
Celý text v angličtině ZDE
1001
Diskuse