Ranní provoz na magistrále znovu narušil protest za snížení rychlostního limitu
10. 3. 2023
Pocit nebezpečí je největší bariérou, proč Pražané nejezdí po městě na kole.
— Matěj Michalk Žaloudek 💚 (@ZaloudekMatej) March 10, 2023
59 % lidí by jezdilo více, kdyby odpadly bariéry, které je od toho odrazují.
Nejefektivnější zvýšení bezpečnosti provozu je plošná 30 km/h.
Třicítka ZVYŠUJE SVOBODU volby vybrat si dopravní prostředek. pic.twitter.com/DKodMqwmzi
Tisková zpráva
Praha 10. 3. 2023, 8:30
Již počtvrté během dvou týdnů pochodovali příznivci skupiny Poslední generace v ranní špičce pražskou magistrálou. Požadují snížení rychlostního limitu ve městě na 30 km/h. Protestu se dnes zúčastnilo třicet osm občanů. Policie dohlížela na poklidný průběh pochodu.
Z dostupných dat vyplývá, že omezení rychlosti na 30 km/h vede nejen k nižší hladině hluku a vyšší bezpečnosti provozu, ale zároveň i k mírnému poklesu emisí. Důvodem je převážně vyšší plynulost jízdy. Průjezdnost silnic se také nesníží.
“Všimli jsme si, že lidé často nesouhlasí s omezováním rychlosti v obavě, že stoupne objem vypouštěných emisí, a tím se ještě zhorší už tak špatná kvalita vzduchu ve městě. Chápeme, že to tak může působit, ale realita je přesně opačná. Emise zhruba o 20% poklesnou. Někdy se prostě vyplatí nedat na první dojem a podívat se na tvrdá data,” okomentovala problematiku emisí mluvčí skupiny Veronika Holcnerová.
Skupina na sociálních sítích oznámila, že v protestech plánuje pokračovat, dokud nepřesvědčí pražskou radnici k zavedení plošného snížení povolené rychlosti. Rychlost 30 km/h se osvědčila již v několika velkých evropských městech jako je Paříž nebo Brusel a do budoucna ji plánují i mnohá další. Zkušenosti ze zahraničí vypovídají o zhruba 20% poklesu nehodovosti, významném snížení počtu vážných a smrtelných zranění a nárůstu kvality života.
“Z nárůstu počtu zájemců a pozitivních zpráv od podporovatelů si bereme, že toto téma lidé řeší a rádi by posunuli naše hlavní město směrem k realitě západních metropolí. Ty se rychle stávají místy, kde nedominují auta, ale životní prostor pro lidi,” vyjádřila se Holcnerová.
Protestů se účastní i Suzanne Verhaar z Nizozemska: “Vyjadřuji zde nenásilnou formou svůj názor, že města mají být pro lidi, ne pro auta. Česko jsem si zamilovala a v Praze žiju moc ráda, ale v jejích ulicích se zdaleka necítím tak bezpečně, jak jsem zvyklá ze své domoviny. Přidejte se k nám, ať je nás místo třiceti příště sto a dosáhneme potřebné změny,” řekla ke své účasti.
Foto a video k volnému použití: 2023-03-10
Live stream z dnešního pochodu: https://www.facebook.com/reel/740077904132874
Update: Dnešního pochodu se zúčastnila mimo jiné i chartistka a bývalá ombudsmanka Anna Šabatová.
Mediální kontakt:
Veronika Holcnerová
607 201 360
veronika.holcnerova@gmail.com
Zajímavý článek o vhodnosti snížení rychlosti ve městech na 30 km/h - napsal konzervativní slovenský ministr dopravy Jaroslav Kmeť: https://www.linkedin.com/pulse/benefity-zn%C3%AD%C5%BEenia-r%C3%BDchlosti-dopravn%C3%BDch-prostriedkov-v-jaroslav-kme%C5%A5/ https://twitter.com/ZaloudekMatej/status/1634114186887217152?s=20
Diskuse