Od všeho sexuálního života až po vaše politické názory: shromažďování údajů o řidičích aut představuje "noční můru", varuje studie
6. 9. 2023
Nadace Mozilla Foundation zkoumala 25 značek automobilů a zjistila, že některé z nich shromažďují údaje o "sexuální aktivitě" a "politických názorech" jejich majitelů a řidičů
Řidiči jsou varováni, že automobily představují "noční můru pro jejich soukromí", protože výrobci vozidel shromažďují rozsáhlé osobní údaje o řidičích, včetně jejich sexuálních aktivit.
Studie 25 značek automobilů zjistila, že všechny neprošly testy ochrany soukromí spotřebitelů, které provedla nezisková organizace Mozilla Foundation. Z jejího průzkumu vyplynulo, že 84 % automobilových společností přezkoumává, sdílí nebo prodává údaje shromážděné od majitelů automobilů.
Mozilla zjistila, že všechny prověřované automobilové značky shromažďovaly více osobních údajů, než je nutné, a shromážděné osobní údaje používají z důvodů, které nesouvisejí s provozem vozidla a vztahem automobilové značky s řidiči.
Z výzkumu Mozilly vyplývá, že šest automobilových společností zřejmě o řidičích shromažďuje i intimní informace, včetně zdravotních údajů řidiče a jeho genetických informací. Zahrnuto bylo i to, jak rychle člověk jezdí, kam jezdí a jaké písničky poslouchá ve svém autě.
Nissan do údajů, které shromažďuje, zahrnuje "sexuální aktivitu" a Kia ve svých zásadách ochrany osobních údajů uvádí, že může shromažďovat informace o "sexuálním životě" řidiče, uvedla Mozilla.
V zásadách ochrany osobních údajů společnosti Kia se uvádí, že může zpracovávat "zvláštní kategorie" údajů, včetně "informací o vaší rase nebo etnickém původu, náboženském nebo filozofickém přesvědčení, sexuální orientaci, sexuálním životě a politických názorech" a "členství v odborech".
Automobily mohou od řidičů shromažďovat osobní údaje v obrovském množství, a to od připojených služeb, které lze ve voze využívat, až po zdroje třetích stran, jako je online rozhlasová služba Sirius XM nebo Google Maps. Tyto údaje pak mohou být použity k "vymýšlení dalších údajů o vás prostřednictvím závěrů o věcech, jako je vaše inteligence, schopnosti a zájmy", uvedla Mozilla.
Zatímco automobilový průmysl se v posledních letech soustředil na přechod od benzinových a naftových motorů k elektrickému pohonu na baterie, někteří analytici tvrdí, že před námi je daleko větší rozvrat, protože vozidla jsou stále více připojována k internetu a jsou schopna autonomní jízdy.
To vede k předpovědím o masivním nárůstu prodeje služeb, jako je streamování hudby a videa, a také předplatného asistenčních služeb pro řidiče a samořízených vozidel. Poradenská společnost McKinsey předpověděla, že výrobci automobilů by mohli získat až 1,5 bilionu dolarů dodatečných příjmů díky zavádění nových služeb, od přivolání jízdy až po aplikace ve vozidle a bezdrátové aktualizace softwaru.
Mnohé služby by však mohly být pro výrobce automobilů mnohem lukrativnější, pokud by shromažďovali více údajů o zákaznících.
Podle kritérií Mozilly Tesla neprošla žádnými hodnoceními, která se zabývala bezpečností, kontrolou dat a umělou inteligencí. Americká společnost vyrábějící elektromobily již čelí kritice kvůli svým postupům v oblasti ochrany osobních údajů. Začátkem letošního roku vyšlo najevo, že zaměstnanci Tesly sdíleli videa a snímky pořízené kamerami ve vozech zákazníků. Tesla tehdy na žádost agentury Reuters o komentář nereagovala.
V roce 2021 Tesla uvedla, že kamery v jejich vozech byly v Číně vypnuty poté, co byly vozy zakázány v čínských vojenských zařízeních kvůli údajným bezpečnostním obavám.
Z hodnocených značek automobilů 84 % uvedlo, že mohou sdílet osobní údaje s poskytovateli služeb nebo zprostředkovateli údajů, a 76 % uvedlo, že mohou údaje prodávat dál .
Pouze dvě z 25 zkoumaných značek, Renault a Dacia, vlastněné stejnou mateřskou společností, uvedly, že řidiči mají právo vymazat své osobní údaje. Automobilky Renault a Dacia sídlí v Evropě, kde jsou spotřebitelé chráněni zákonem o ochraně osobních údajů podle obecného nařízení.
Diskuse