 
Ještě jednou k Českým drahám a vůbec, o situaci v České republice
10. 9. 2018
/
Jan Čulík
čas čtení
3 minuty
Foto: Vlak Railjet, jezdící mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. Ovšem na většině českých tratí takové vlaky nenajdete. Metafora života v České republice?
Projel jsem ke konci srpna na tzv. Letní jízdenku Českých drah během jednoho týdne železnicí skoro celou Českou republiku. Vyšlo z toho pár zajímavých zkušeností.
 
 
Především to, že třicet let po pádu komunismu je 
situace v České republice, i na Českých drahách, značně nevyrovnaná. 
Existují zrenovovaná, bohatá města a vesnice, a pak strašlivý skanzen 
neměnného, rozpadávajícího se socialismu ze sedmdesátých let, v němž si 
ovšem poskytovatelé služeb drze účtují dnešní, kapitalistické ceny.
Totéž
 platí o Českých drahách. Na několika hlavních trasách, především 
Praha-Ostrava-Bohumín a Praha-Brno-Vídeň-Štýrský Hradec jezdí relativně 
 rychle hypermoderní, dobře vybavené vlaky se zásuvkami pro počítače a 
telefony, dobrou restaurační obsluhou, průběžně rozhlasem hlášenými 
informacemi, čistými záchody a kvalitním wifi. 
Většinou dobré jsou dnes místní železniční 
spoje, na nichž jsou provozovány většinou moderní soupravy jednoho nebo 
dvou vozů, s digitálními informacemi na obrazovkách, se zásuvkami i s 
wifi. Tyto vlaky ovšem jezdí na místních sítích pomalu.
Nejstrašnější
 jsou tzv. "rychlíky", zastaralé vlaky se špinavými záchody a 
rozpadávajícími se dveřmi, s tištěným upozorněním, aby se cestující 
dveří během jízdy raději nedotýkal, "neb jsou starší". Ty jezdí na 
tratích Praha-Havlíčkův Brod-Brno, případně Plzeň-České 
Budějovice-Jihlava-Brno, většinou tak šedesátikilometrovou rychlostí 
(někdy má člověk pocit, že by takové vlaky předjel na kole). Potíž je, 
že ceny jízdy vlakem jsou všude stejné, a tedy vysoké. Jak k tomu lidi 
přijdou, aby trávili na železničních tratích ve vlacích jedoucích 
přibližně padesátkou své životy? 
Jsme v Česku, a tak se přesnost jízdních řádů 
zase tak nebere. Mnohokrát byl vlak zpožděn už na svém odjezdu z prvotní
 stanice třeba i o deset-patnáct minut. 
Velmi podobná nevyrovnanost je i v českých 
městech a vesnicích, případně v ubytovnách. Některá jsou nádherně 
upravená a bohatá - jiná jsou polorozpadlá jako za komunismu. 
Pozoruhodným zážitkem bylo setrvání v 
chatičkách na Živohošti na Slapech. Chatky byly naprostý skanzen ze 
sedmdesátých let, nic se v nich nezměnilo, než cena za přespání, která 
byla stejná jako v jakémkoliv jiném penzionu. Urážlivé bylo, že na 
záchodě nebyl toaletní papír: museli jste si ho zvlášť, zřejmě po 
jednotlivých listech (?) zakoupit v táborové recepci. A za osprchování ve 
společných sprchách se také platilo - automat spouštějící sprchy byl na 
mince. Po desáté večer už jste se sprchovat nemohli - správa tábora pro 
jistotu automat na mince na noc odmontovávala.
Některé penziony byly naproti tomu naprosto vynikající, například
 Penzion v Kapli  ve Žďáru nad Sázavou. Byl ovšem, jak už tomu v takových případech bývá, vydupán ze země láskou a tvrdou prací jeho postarších majitelů. 
Takže:
 celkově rozporný dojem z České republiky. Stejně jako železnice, tak i 
celá země: tu a tam drobné enklávy bohatství a upravenosti, uprostřed 
spíše všeobecného nezájmu a  rozkladu. 
Myslím, že vím, co je zdrojem české frustrace.  
13224
 
Diskuse