 
Chryzantémy nejsou růže: když jsem gay, proč bych měl mít stejné podmínky jako heterosexuálové?
1. 3. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
18 minut
Nazývat
 vztah mezi homosexuály partnerstvím mi nevadí. V roce 2008, v předvečer
 schvalování registrovaného partnerství v českém parlamentu, jsem napsal
 celou stránku do Lidových novin s tím, že ne všichni homosexuálové 
usilují o schválení tohoto tradičně heterosexuálního institutu, který 
vznikl proto, aby ochránil manželku a děti před společným vyhýbáním se 
otci. Tvrdil jsem, že snaha předstírat, že homosexuální nebo lesbický 
pár je stejný jako heterosexuální pár, je marná. Pokud jsem jiný, co je 
špatného na tom, když se věci přizpůsobí mé odlišnosti?
 
Velký
 konflikt v dnešním světě má silné kořeny ve vývoji hnutí, které začalo u
 gayů a lesbiček, ale bohužel se rozšířilo o spoustu písmenek 
odkazujících na všechny nuance neheterosexuality. Zvláště když se do 
popředí snahy o získání práv a boje proti předsudkům začali dostávat 
transsexuálové. Boj proti transsexualitě mají na své demagogické 
platformě naprosto všechny současné světové krajně pravicové strany a 
vůdci. V úterý zakázal argentinský prezident Javier Milei používání 
neutrálního jazyka a zmínky o transsexualitě ve vládních dokumentech, 
školách, institucích atd. Viktor Orbán, když si pod záminkou pandemie 
udělil supervelmoc, místo aby přijal zákony týkající se covidu, první, 
co udělal, bylo, že přijal zákon proti právům transsexuálů. 
Freud
 samozřejmě vysvětluje: lidé, kteří se bojí, že by transsexuálové mohli 
ovlivnit děti, aby se staly trans, jsou lidé, jejichž vlastní sexuální 
identita je slabá. Projekce, že by někdo mohl být ovlivněn, aby měl 
nějaký specifický typ sexuality, se děje pouze u těch, jejichž sexualita
 není pevná.
Po dvou desetiletích, kdy 
několik zemí pochopilo potřebu uzákonit sňatky osob stejného pohlaví, 
však bylo hnutí za sňatky homosexuálů ve světě poraženo. 
Co
 mi vadí, je snaha udělat z nás všech stejné. Boj za rozmanitost v 
podstatě dělá pravý opak tím, že se snaží tuto rozmanitost ukončit. Já 
jsem gay a to s sebou nese řadu aspektů, které mě odlišují od většiny 
mužů. 
Stále přesnější výpočty, které jsou 
způsobeny vývojem akceptace homosexuality, ukazují víceméně stejná čísla
 po celém světě: téměř 10 % mužů je výhradně homosexuálních a asi 8 % 
žen je výhradně lesbických. A 35 % nehomosexuálních mužů mělo nebo má 
vztahy s oběma pohlavími. Mezi ženami, které mají sexuální zkušenosti s 
jinými ženami, ale nepovažují se za lesby, jsou čísla ještě vyšší, a to 
mezi 43 a 56 procenty v závislosti na zemi.
Srovnávám
 tuto snahu nacpat do chřtánu mozky, které vidí něco, ale které jsou 
povinny říkat nebo se nutit říkat, že vidí něco jiného, se svou 
brazilskostí. Když mám český pas, českou občanku, stávám se Čechem?
Nevadí
 mi, že jsem vnímán jako jiný. Jsem gay, nejsem Čech. Jediné, na čem 
opravdu záleží, je, že kvůli tomu netrpím předsudky. Ten boj je jiný. 
Nemělo by jít o byrokratická práva, ale o odstranění diskriminace. A pro
 někoho je jednodušší mě nediskriminovat, protože ví, jak moc se od sebe
 lišíme, než když je nucen předstírat, že jsme stejní. Nejsme. 
I
 když žiji v České republice od roku 1997, což je déle než mnozí Češi, 
se kterými se znám, neznamená to, že jsem stejný nebo větší Čech než oni. 
Mám v úmyslu zemřít v Praze, doufám, že za několik desetiletí, ale pořád
 budu Brazilec, který žil v České republice. A není s tím žádný problém,
 naopak: udělal jsem si z toho hodnotu, výhodu.
Nabídky
 na vedení časopisů Redhot, Nový Prostor, Playboy a Mladá fronta Plus 
plus deníku Metro jsem dostal jen proto, že nejsem Čech. Bez výjimky mě 
vždycky přijali, protože se věřilo, že na rozdíl od Čechů budu mít jako 
Brazilec mnohem větší dynamiku, pracovní nasazení, kreativitu, odvahu a 
zkušenosti se svobodnou žurnalistikou. To, že jsem gay, mi otevřelo 
spoustu dveří, zejména když se to považovalo za modernější, více v 
kontaktu s trendy, komunikativnější. Ne že by to byly univerzální 
vlastnosti gayů nebo Brazilců, ale jsou to vlastnosti běžně spojované s 
každým z nich.
Umět 
udělat z citronů limonádu je lepší než natřít citron na oranžovo a 
předstírat, že je pomeranč. Ten, kdo ho sní, pocítí kyselost citronu.
Neheterosexuální
 aktivismus (vhodnější název pro to, co se dnes nazývá nesčetným 
množstvím písmenek a + na konci jako znamení, že asi další přijdou...) 
se musí přeformátovat. Realita 21. století je jiná než v 90. letech 
minulého století, kdy homosexualita začala být více akceptována. V tomto
 století, kdy otěže převzala extrémní pravice, musíme umět ustoupit a 
přenastavit svou strategii. 
Zákony nezmění 
mentalitu. Zákony musí být výsledkem obecné mentality. Úkolem je 
přesvědčit společnost, že neheterosexuálové nejsou deviantní, ale 
normální významná menšina. Být neheterosexuálem je normální ne proto, že
 je to většina, ale proto, že je to konstanta, protože homosexuálové 
existují ve všech koutech planety, včetně těch, kde o tom není žádná 
zmínka, kde jsou nulová práva, s mimořádně tvrdými důsledky pro ty, kdo 
jsou homosexuálové, jako je Afghánistán, Uganda, Srbsko, Rusko, Nigérie 
atd. Ano, v těchto a všech zemích světa, včetně odlehlých ostrovů, žije 
mnoho gayů a lesbiček.
Jako 
antropolog mohu říci, že všechny kmeny na světě, ať už jsou to amazonští
 indiáni, pygmejové z Papuy-Nové Guineje, vnitrozemští Afričané, 
australští domorodci nebo izraelské kibucy, obsahují přibližně stejné 
procento neheterosexuálů. U více než 1 500 druhů zvířat byla rovněž 
zjištěna homosexualita v procentech, která se opakují každou generaci. 
Logickým závěrem tedy je, že neheterosexualita je normální a hraje 
podstatnou a zásadní roli v existenci lidí a mnoha zvířat. Tato stálost 
není důsledkem modernity, protože existují důkazy o homosexualitě ve 
všech historických obdobích, od doby jeskyní, přes Řecko, středověk až 
do aktuálních dnů. 
Je to jako růže a 
sedmikrásky. Jsou sice hojnější, ale chryzantémy, které jsou ve srovnání
 s nimi v menšině, jsou stejně květinové jako růže a sedmikrásky. 
Normálnost nedělá kvantita, ale stálost. 
Chryzantémy
 však mají jiné potřeby než růže. Každá z nich má své vlastní 
vlastnosti. Proč bych měl mít jako homosexuál všechno stejné jako 
heterosexuál? Jsem chryzantéma, tak mě zalévejte podle mé přirozenosti, 
jinak umřu s příliš velkým nebo malým množstvím vody.
Neměli
 bychom bojovat za absolutní rovnost, ale za právo nebýt terčem útoků a 
za požadavek, aby nás kvůli tomu nikdo nepřecházel. A to, že se název 
vztahu, který mám se svým partnerem, liší od názvu vztahu, který má muž 
se ženou, by neměl být problém. Problémem tohoto nového zákona, který 
schválili čeští poslanci, je to, že nám neumožňuje adoptovat děti, 
nikoliv název. 
Otázka adopce je komplikovaná, 
protože mnoho heterosexuálů si myslí, že pokud si homosexuální pár 
adoptuje dítě, udělá z něj gaye nebo ho sexuálně zneužije. Sledování 
dětí adoptovaných homosexuály probíhá ve Spojených státech a Kanadě od 
roku 1995 a prokázalo, že procento dětí adoptovaných homosexuály, které 
se stanou dospělými homosexuály, je mnohem nižší než procento dětí 
heterosexuálních párů, které se stanou dospělými homosexuály. A pokud 
jde o případy sexuálního zneužívání, ty se téměř nevyskytují, zatímco v 
amerických heterosexuálních rodinách je obrovské množství otců nebo 
nevlastní otců, kteří zneužívají své dcery nebo syna. Zakážeme adopce 
heterosexuály, protože čísla ukazují, že dochází k velkému zneužívání?
Odpůrci
 adopce homosexuály to zdůvodňují mimo jiné tím, že by se dítě stydělo a
 trpělo by šikanou. To je naprostá lež. Děti homosexuálů milují své 
rodiče stejně jako děti heterosexuálů a šikanou může z mnoha důvodů 
trpět každé dítě. Je na školách a rodičích, aby proti šikaně bojovali. A
 je velmi důležité zdůraznit, že většina dětí adoptovaných homosexuály 
jsou Romové (adopce homosexuály probíhají již dlouho, ať už se zákonem, 
nebo bez něj, ale dítě si bere jen jeden z rodičů). Tyto romské děti 
jsou šikanovány s homosexuálními rodiči i bez nich. A pokud jsou 
adoptované, je u nich větší pravděpodobnost, že budou mít podobné 
povolání, duševní zdraví a sociální chování jako jejich adoptivní 
rodiče. 
České dětské domovy jsou hrozné. A 
když sirotek dosáhne 18 let, je prostě vyhozen a musí se o sebe postarat
 sám. Naproti tomu adoptované dítě bude mít podporu rodiny tak dlouho, dokud 
ji bude potřebovat, a to bez věkového omezení. Co je pro společnost 
lepší? Dítě vyrůstající v dětském domově, nebo dítě adoptované dvěma 
maminkami či tatínky?
Pokud by se stalo, že 
bychom měli méně dětí k adopci než heterosexuálních rodičů, kteří by je 
chtěli adoptovat, možná by se dalo argumentovat, že pro dítě je lepší, 
když má doma otce a matku, kteří mu budou příkladem. Ale není tomu tak, 
bílé české páry patří k nejméně ochotným k adopci na evropském 
kontinentu. A bílé páry, které adoptují cikány... malá čísla.
A
 buďme upřímní: v kolika domácnostech je přítomen otec? Většina lidí na 
celé planetě nemá otce. Buď je otec už podruhé ženatý, nebo se o 
syna/dcery nikdy nestaral, nebo je to prostě typický český otec - 
nepřítomný. Kolik Čechů, kdyby chtěli mluvit se svým otcem, by muselo 
jít do hospody? Kolik českých otců se s láskou a obětavostí podílí na 
výchově a každodenním životě svých dětí? Mladší otcové se sice chovají 
zodpovědněji, ale ti dřívější byli jen na obtíž. 
Takže
 skutečná pravda je, že děti potřebují mámy. Nebo jakoukoli ženskou 
postavu, například babičku, tetu nebo dokonce sousedku. Pro mnoho gayů 
je to kontroverzní názor, protože vychovávají své děti bez ženské 
postavy doma, ale já osobně si myslím, že každé dítě potřebuje na 
prvních pár let života ženu, protože příroda stvořila ženy jako ty, 
které rodí, a ne muže, takže je "normální" mít matku. Po statisíce let 
nic takového jako otcovství neexistovalo, protože primitivní muži 
nevěděli, že existuje souvislost mezi sexem a těhotenstvím. Po většinu 
lidské existence měli lidé pouze matky. Neexistoval žádný pojem otce. 
Teprve s objevem funkce ejakulace se objevili otcové.
Ale
 samozřejmě je lepší mít dva rodiče než být vychováván úředníkem 
placeným za to, aby se o vás a desítky dalších dětí staral v místě, 
které je všechno, jen ne domácí. 
Nepovolit 
adopci homosexuálům je nekřesťanský postoj (haló KDU) a něco, co jen 
odsuzuje desetitisíce českých dětí k tomu, aby vyrůstaly bez rodičů. A 
většina z nich odchází z dětského domova do kriminality nebo extrémní 
chudoby. Mezi prodejci časopisu Nový Prostor, stejně jako mezi českými 
mužskými prostituty, je obrovské množství sirotků. 
Ale
 otázka boje za slovo manželství pro definici neheterosexuálních vztahů 
se dotýká etymologického původu tohoto slova a zdá se mi 
kontraproduktivní, protože manželství dvou mužů nebo dvou žen lze nazvat
 jinak, aniž bych se stal občanem druhé kategorie. Naopak, partnerství 
osob stejného pohlaví mi dává něco, co je vytvořeno speciálně pro můj 
kmen. Nechci ani nepotřebuji být jako všichni ostatní kolem mě. Jsem 
Brazilec mezi Čechy, gay mezi heterosexuály. Co je na tom špatného?
Hnutí
 LGBTQAIN+ je jako Občanské fórum - vynucené spojení různých lidí, aby 
se spojili proti většímu nepříteli. Ale stejně jako se členové 
Občanského fóra později rozptýlili mezi různé strany, je na čase, aby 
gayové bojovali za práva gayů, lesby za práva leseb, transsexuálové za 
práva transsexuálů, protože se od sebe liší. Házení všech do jednoho 
pytle rozmělňuje boj za určité potřeby specifické pro každé písmeno 
hnutí a mate veřejnost, kterou chceme, aby slyšeli o našich potížích 
způsobených diskriminací. 
I když nejsem Čech, 
mám stejná práva jako Čech, jen nemohu kandidovat na prezidenta. Je to 
přirozený důsledek odlišnosti. Nepřijatelné je, aby mě někdo urážel nebo
 mi bránil dělat něco, co mohou dělat všichni ostatní, jen proto, že 
nejsem Čech. Totéž by mělo platit i pro neheterosexuály.
Samozřejmě,
 že reálný život je krutější a složitější, takže jsem se dostával a budu
 dostávat do situací, kdy mě český člověk bude hodnotit jako méněcenného
 nebo jako člověka, který sem nepatří, ale to je problém, který se 
nevyřeší razítkem, že mám českou národnost, stejně jako se problém 
neheterosexuálů nevyřeší přijetím zákona. Naopak, je to 
kontraproduktivní, protože toho hnusným způsobem využívá krajní pravice.
 Chtít bojovat proti zlu pouhým rozumem vede k tomu, co se stalo, když 
si Češi mysleli, že mohou kontrovat vojskům Varšavské smlouvy a 
přesvědčit je, že se mýlí. Nestačí mít pravdu, je třeba mít strategii, 
která vede k úspěchu. Pokud náš boj podnítil předsudky a vedl k 
vytvoření zákonů bránících naší svobodné existenci (jako na Floridě nebo
 v Rusku), pak musíme změnit strategii. 
To, co
 od 90. let 20. století otevřelo dveře k přijetí homosexuality, byla 
řada faktorů. Patří mezi ně větší odhalování, coming out slavných lidí, 
které milovali heterosexuálové, ale také AIDS. Scény připomínající 
holocaust homosexuálů chřadnoucích na strašlivou smrt před vytvořením 
účinných léků vyvolaly přirozenou "lítost", "soucit" s těmito 
nešťastníky a přiměly mnohé přehodnotit své morální zásady. Zjištění, ať
 už prostřednictvím coming outu, nebo úmrtí na AIDS, že jejich blízcí 
jsou homosexuálové, předsudky zmírnilo.
Začátek
 21. století ale přinesl lavinu gayů a lesbických postav prakticky v 
každém seriálu, filmu atd. a přesvědčení, že jsme privilegovaní, tak 
proč chodit do ulic v průvodech LGBTQ. Mnoho lidí si neuvědomuje, že Gay
 Parade není protest, ale oslava. Oslavou toho, že můžeme být otevřeně 
homosexuální. Proto se mluví o gay pride neboli hrdost homosexuálů. 
Pomáhá homosexuálům, kteří se většinou nakonec kvůli společenské šikaně,
 která proti homosexualitě existuje, stydí, aby se cítili svobodní a 
chránění. 
Z politického hlediska slouží také k
 tomu, aby se společnosti ukázalo, že je nás mnoho. Většina 
heterosexuálů si myslí, že  nejsme tolik, protože gayové v jejich 
rodině, v práci a v přátelství jim ne vždy řeknou, že jsou gayové nebo 
lesby. Vzniká falešný dojem, že jsme vzácnější pták, než ve skutečnosti 
jsme. Vždycky si otevřu aplikaci Grindr, abych některým heterosexuálním 
kamarádům ukázal, jak všude jsou gayové. A ne málo. V této aplikaci se 
gayové, kteří si chtějí (tedy ne všichni) najít jiného gaye, se kterým 
by mohli mít vztah, mohou podívat, kdo jsou gayové v okolí. Pokaždé, 
když ji otevřu, objeví se doslova stovky profilů gayů. Ale ukazuje to v 
průměru jen 5 kilometrů čtverečních od místa, kde se dotyčný nachází. 
Moji heterosexuální přátelé žasnou nad počtem gayů na kilometr 
čtvereční... A to nejen ve velkých městech, Grindr ukazuje spoustu gayů i
 v malých vesnicích.
Jsme mnohem víc, než si myslíte. A proto musí být naše práva zaručena, protože nejsme výjimkou. 
Nicméně
 jak mám specifickou aplikaci na vyhledávání dalších gayů, už to 
ukazuje, že je lepší mít něco speciálně pro nás, než co mají 
heterosexuálové. Protože když půjdu do heterosexuální aplikace, jak mám 
najít gaye? Jinými slovy, co je císařovo, to je císařovo. Chci svůj 
specifický typ manželství, který zohledňuje rozdíly a nevymýšlí si je, 
jako by neexistovaly.  
Špatné na tomto zákoně 
je, že nerespektuje má rovná práva ne proto, že nenazývá vztah mezi 
dvěma lidmi stejného pohlaví jiným slovem než vztah mezi lidmi jiného 
pohlaví, ale proto, že mi brání zachránit dítě před strašlivým 
dospíváním, jako bych mu kvůli tomu, že nejsem heterosexuál, nemohl 
poskytnout dobré vzdělání a péči. 
Kromě všeho 
ostatního jsem znechucen tím, jak zemi, která bývala ve svých zvycích 
tak liberální, ovládlo oportunistické tmářství krajně pravicové 
politiky. Když jsem se přestěhoval do Prahy, myslel jsem si, že jsem 
našel oázu nepředpojatosti. Nikdy jsem se necítil být větší součástí 
celku. Pak přišli ti zlí, aby znečistili myšlení Čechů, prosazovali 
vyloučení sociální empatie a vštěpovali nesnášenlivost vůči těm, kdo 
jsou jiní.
Jak jsem řekl v roce 2008, nemá 
smysl, abych měl právo na sňatek, když můj soused neakceptuje mou 
existenci. Musíme přestat stavět vůz před koně.
6572
 
 
Diskuse