Německý automobilový průmysl čelí hlubokým změnám
9. 8. 2024
čas čtení
6 minut
Apple a Google masivně 
pronikají na trh a zásadně jej mění. Němečtí automobiloví výrobci zaostávají a 
riskují svou budoucnost
Když 
se ještě šéf Volkswagenu ve Wolfsburgu jmenoval Herbert Diess, nebylo 
všechno lepší, ale některé věci byly jasnější. Skupina má dvě možnosti, 
řekl Diess před dvěma lety: buď vyvinout software pro samotný automobil,
 nebo být degradován na „ohýbačku plechů“ pro americké technologické 
společnosti. Jinak byste skončili jen jako dodavatel hardwaru, řekl 
manažer automobilky, což by vedlo k neustálému snižování příjmů, protože stále 
více vašich příjmů by v budoucnu pocházelo ze softwaru.
Je
 to „největší růstový trh budoucnosti“. Diess doslovně na zasedání 
podnikové rady v roce 2022: „Apple a Google nám chtějí vzít naše 
zákazníky – to nemůžeme dovolit!“
Hororový scénář je na cestě k
 tomu, aby se stal realitou. BMW, VW a Mercedes-Benz se stávají 
elegantním a efektivním balením pro software od Applu a Google, pro AI 
čipy od Qualcommu a Nvidie a pro baterie od CATL a Samsungu.
 
Německé automobilky jsou jen v závěsu
Je
 to všechno jen o mixu: kdysi to byl perfektně vyrobený hardware – 
precizní karoserie zvenčí, různé motory uvnitř – jedinečný prodejní 
argument německého automobilového průmyslu. Motor jako nejvýnosnější 
komponent zajišťoval zlatem ohraničené bilance. Živil se i dodavatelský 
průmysl.
Tvůrci zisku dnešního 
automobilového průmyslu – to jsou navigační a asistenční systémy, 
elektronika vozidel, baterie – to vše jsou komponenty, v nichž němečtí 
výrobci ale nejsou žádnými lídry. Německá jedinečnost se vytrácí, tržby i
 ziskové marže klesají. Všichni němečtí výrobci automobilů hlásí za 
druhé čtvrtletí pokles prodeje a zisku ve srovnání se stejným čtvrtletím
 předchozího roku:
• Volkswagen AG: Zisk klesl
 o 4,2 procenta na 3,63 miliardy eur. Prodalo se 2,24 milionu vozů, o 
3,8 procenta méně než ve druhém čtvrtletí roku 2023.
•
 Mercedes-Benz: Od dubna do června prodala stuttgartská společnost 600 
100 automobilů – zhruba o šest procent méně než ve stejném období 
loňského roku. Konsolidovaný výsledek se snížil o 16 procent na 3,1 
miliardy eur.
• BMW: Zisk klesl o zhruba devět procent na 2,7 miliardy eur. Mnichované prodali 618 743 vozů, o 1,3 procenta méně než předloni.
Na
 palubní desce dozorčí rady blikají výstražná světla. Existuje pět 
slabin, které svůj ďábelský účinek rozvinou teprve tehdy, když se 
sečtou.
Slabost 1: Závislost na amerických technologických gigantech
Zákazníci
 nejsou spokojeni s technologickou průměrností „Made in Germany“. Němci 
musí svou softwarovou slabost draze kompenzovat.
Příklad: 
Porsche: Stuttgartský výrobce automobilů integruje Apple CarPlay do 
svých vozů a poskytuje Apple přístup ke všem funkcím vozidla, software 
přebírá ovládání, jako je klimatizace. Sportovní vůz se stává přehrávací
 stanicí pro programy Apple.
VW chce do 
amerického výrobce elektromobilů Rivian investovat přes pět miliard eur,
 aby mohl využívat architekturu a software zařízení Rivian. Start-up z 
Kalifornie má know-how, které softwarová jednotka VW Cariad nedokázala 
vyvinout ani za pět let od svého založení.
Mercedes do svých
 nových modelů integruje čipy Nvidia s vysokým výpočetním výkonem a 
americké společnosti musí dávat podíl na zisku.
Slabost 2: Německá auta jsou příliš drahá
Německé
 prémiové modely nikdy nebyly nejlevnější, ale v poměru k ročnímu příjmu
 nebyly nikdy tak drahé. Dnes musí kupci nových aut utratit 80 procent 
svého ročního čistého příjmu, aby si mohli dovolit úplně nové auto.
Je důležité vědět: před 50 lety byl tento podíl  méně než 40 %.
Slabost 3: Čína se uzavírá / odděluje
Čínské
 značky to dohánějí. Ceny klesají, národní hrdost stoupá. Stále více 
mladých Číňanů se obrací k tuzemským výrobcům. Lídr čínského trhu BYD má
 podíl na domácím trhu přes 35 procent, zatímco němečtí výrobci mají 
dohromady pouze pět procent. Mezinárodní podíly na trhu také vypadají 
stejně: BYD je v čele.
Jeden důvod: Číňané vyrábějí malá 
elektrická auta pro malé rozpočty, která nabízejí mnoho zábavných 
funkcí, které stojí mnohem víc nebo nejsou k dispozici od Němců. 
Srovnatelné modely od německých výrobců přicházejí roky pozdě.
Slabost 4: Elektromobily se prodávají méně často
V
 Německu bylo v červenci nově zaregistrováno celkem 30 760 vozů s čistě 
elektrickým pohonem. To bylo téměř o 37 procent méně než o rok dříve, 
uvedl VDA. Po sedmi měsících bylo celkem zaregistrováno kolem 214 900 
nových registrací elektromobilů. Prodeje elektromobilů jsou v aktuálním 
roce o 20 procent pod úrovní předchozího roku.
Ve vnímání 
zákazníků není technologie ještě tak vyspělá, jak by mohla být. Mnoho 
lidí čeká na nákup v naději, že auta zlevní a zkvalitní. Výrobci 
automobilů dále podporují neochotu spotřebitelů tím, že oznamují budoucí
 modely s delším dojezdem.
Slabost 5: Stát již elektromobilitu nepodporuje
Federální
 vláda drasticky snížila slíbené financování elektromobilů. Bonus až 4 
500 eur v závislosti na ceníkové ceně modelu byl bez náhrady zrušen. 
Neexistují také žádné klimatické peníze jako kompenzace vysokých nákladů
 na energii. A nabíjecí infrastruktura zůstává plná děr. Najednou už 
vládě tolik nezáleží na dosahování svých cílů v oblasti mobility.
Závěr:
 Němečtí výrobci automobilů musí bojovat, aby se jejich relativní pokles
 ve srovnání s Japonci, Číňany a Američany neproměnil v krach. Pro vládu
 to není dobré znamení: když automobilový průmysl zakašle, Německo 
dostane horečku.
  
4580
Diskuse