Velký vlastenecký výlet inspiruje k přemýšlení. I když možná jinak, než tvůrci mínili
29. 8. 2025
/
Matěj Metelec
čas čtení
6 minut
Pokud se dá něco říct o
letošních českých letních kinopremiérách, pak dozajista to, že
se jim daří vyvolávat diskusi. I když možná je leckdy
přiléhavější říci: hádky. Na konci léta se Češi a Česky
patrně nejvíc hádali o film Velký vlastenecký výlet. Dokument
režiséra Robina Kvapila měl být patrně audiovizuálním
Bildungsromanem, v němž trojice antisystémových „vlastenců“
po seznámení s realitou bojující Ukrajiny prozře. Výsledek
však připomíná spíš román pikareskní, v níž se
ústřední trio sice setkává s hrůzami války, ale protože
zatvrzele lpí na názorech, které si na Ukrajinu přivezlo, pouze
střídá projevy empatie k trpícím místním obyvatelům
s nezměněnými (a z pohled štábu nehoráznými) soudy o
podstatě a příčinách konfliktu.
Slovo dokument v běžném
divákovi vyvolává nezřídka dojem, že se jedná o střípek
reality, cosi jako motýla za sklem nebo tasemnici ve formaldehydu.
To je možná pravda, ale právě jen v tom smyslu, že živý
motýl ve skutečnosti létá a tasemnice se skrývá pevně
přichycena ve střevech, a není snadné prohlédnout si je zblízka,
pokud to není úplně nemožné. Dokumentární filmy jsou také
umělecká díla, tj. jsou do nějaké míry umělá a mají své
cíle, kterých se uměleckými prostředky snaží dosáhnout. Aniž
bych dál pouštěl do úvah o podstatě dokumentárního filmu, při
jeho sledování i přemýšlení o něm je potřeba mít jeho
charakter (kolektivního) díla na paměti.
Velký vlastenecký výlet
nepochybně inspiruje k přemýšlení – i když je možné
říci, že nebyl ani velký, protože měl krom štábu všehovšudy
tři účastníky, ani vlastenecký, protože dotyční se ukázali
jako pramalí vlastenci, a nebyl to ani výlet, protože na to jsou
kulisy válkou zničené východní Ukrajiny příliš depresivní.
Nepřípadně optimistický název, který podobně jako vizuální
podoba plakátu ironicky odkazuje na sovětské budovatelské
nadšení, se poněkud paradoxně vlastně setkává s jistou
neoddiskutovatelnou naivitou filmařů. Jak bylo řečeno, nejspíš
do doufali, že mrazivé či dojemné zážitky z válčící
Ukrajiny povedou u jejich „postav“ k jakémusi ideovému
satori. K tomu nedošlo, a není to nijak překvapivé. Trojice
aktérů se po celou dobu ve svém sdíleném postoji navzájem mohla
utvrzovat, k zapouzdření jejich vývoje také přispělo, že
došlo k utvoření dvou konfliktních týmů, štábu a postav.
Navíc satori, náhle probuzení, je spíše výjimkou než pravidlem
–člověk mění názor spíš procesem postupného přerodu, kdy
v něm zárodek změny postupně roste, a „zlomový“ zážitek
je spíš příslovečnou poslední kapkou, než že by se naráz
naplnil celý pohár.
Neméně naivní byla představa
ústřední trojice Iva, Nikoly a Petry, že filmaři s nimi
jedou, aby jim umožnili prezentovat jejich pohled na věc. Pokud si
to vůbec někdy mysleli a celá snaha tvářit se (dílem přímo ve
filmu a dílem v pozdějších vyjádřeních), že pozdě
pochopili, že cílem natáčení byla jejich „převýchova“,
není pokus o jakousi „damage control“ všemi možnými směry:
že tam vůbec jeli (nechat se převychovávat), že se tam chovali
příliš cituplně či naopak příliš bezcitně.
Naivní je však také divácká
představa, že s tvůrci na Ukrajinu jede cosi jako vzorek
české antisystémové scény. Jejich „postavy“ se musely vymykat, už proto, že byli ochotni do celého podniku jít. Říct,
že člověk, který je ochoten stanout v extrémní situaci
před kamerou a čelit následným dopadům včetně „slávy, je
exhibicionista, který se nebojí jít do extrému (jakým válečná
zóna je nepochybně), není příliš velká nadsázka.
Velký vlastenecký výlet je
filmem, který přináší svědectví, že i „takoví“ lidé
žijí mezi námi. A to jak lidé, kteří jsou přesvědčeni, že
největším nepřítelem člověka je „Green Deal“ a že už
jenom Vladimir Putin nás může zachránit, tak také lidé, kteří
si pletou roli terapeuta s kazatelem, a jsou schopni vstoupit do
filmu, jehož tématem je do značné míry ruská expanzivní válka,
oblečeni v mikině IDF (Israel Defense Forces, Izraelské
obranné síly). Tedy organizace, která v této době rovněž
podniká tažení, jejímž cílem je velmi pravděpodobně také
územní expanze. Co je ze zmíněného svědectví možné vyvodit?
Meditace režiséra Robina Kvapila
ze závěru snímku o „zlu“, které může vyhrát, je možná
výsledkem, k němuž dospěli i jeho protagonisté: ti druzí
jsou „Zlo“. Ve chvíli, kdy v druhém vidíme „Zlo“, pak
nezbývá, než být vyděšen možností, že by mohlo vyhrát a
bojovat proti němu všemi prostředky. Pak ale zpravidla snadno
přehlédneme, že stejně zlí dokážeme být v jiných
ohledech i my sami. Redukovat druhého na někoho, kdo činí zlo pro
zlo, pro potěšení ze zla, tedy doslova jej démonizovat, znamená
nemístně zjednodušovat svět a fakticky se vyhnout otázce, proč
se zlé věci dějí a proč někdo zle jedná. Protože ve světě
spíš než substantiva „Dobro“ a „Zlo“ existují dobré a
zlé činy, a dost možná ještě často spíš činy lepší a
horší. Když přijmeme tuto skutečnosti, možná pak budeme méně
přesvědčeni o vlastní Pravdě a budeme méně pohrdat těmi,
kteří ji nechápu. Ne snad proto, abychom ustupovali z faktů
a libovolně je zaměňovat za názory. Spíš naopak. Fakta totiž
často Pravdám moc neprospívají, pokud jim nejsou vyloženě na
obtíž, protože nejsou úpravná a skladná. Čím jsou
nepohodlnější, tím jsou však také důležitější.
1822
Diskuse