Sociální bydlení, čeští politici a list thesalonickým Pavla z Tarsu

15. 1. 2017 / Boris Cvek

čas čtení 6 minut

Bezdomovectví je asi nejvíce traumatizující jev v naší polistopadové, demokratické společnosti. Víme, že ve vyspělých zemích, k nimž jsme chtěli po pádu komunistického režimu patřit, se k prevenci i léčbě bezdomovectví používá tzv. sociální bydlení. Sociálním bydlením proslula např. Vídeň. Ale i v konzervativním, pravičáckém Utahu se podařilo díky sociálnímu bydlení snížit tento děsivý společenský jev o 90% (http://blisty.cz/art/77309.html).

S koncem mandátu Sobotkovy vlády zjišťujeme, že přes všechny vládní sliby zůstáváme zase bez zákona o sociálním bydlení.

K tomu: Daniel Prokop, Jak nekvalitní bydlení tvrdě postihuje děti v ČR

Na Facebooku bylo možno si přečíst vyjádření představitelů lidovců o tom, že bydlení je zásluhové a že kdo nechce pracovat, ten ať nejí. Opravdu odmítání práce má znamenat smrt hlady? Myslel to tak svatý Pavel? A jak vlastně asi myslel to, že otroci mají poslouchat své pány (Efezským 6,5)? Člověk žasne nad tím, jak kruté a absurdní je uvažování těchto politiků. Nejde přece o to, aby všichni lidé měli stejný komfort bydlení a stravy, ale nikdo by neměl být v podmínkách, které ho vážně poškozují. Jak pochopili v Utahu: nejprve je třeba dát lidem domov, aspoň nějaký, a pak je možné s nimi řešit otázku práce a začlenění do normálního života. A i kdyby člověk udělal něco špatného, trest musí být přiměřený.

Ale bezdomovectví přitom není žádný spravedlivý trest, nevynáší ho žádný soud po zvážení všech okolností života daného člověka. Bezdomovectví je neštěstí, je výsledkem nikoli nějaké vyšší spravedlnosti, ale naopak souhry okolností. Postihuje především slabé, nemocné, ty, kdo neměli štěstí. Týká se dětí, které z důvodu chudoby rodičů končí v dětských domovech. Příběhy bezdomovců bývají otřásající a nesvědčí nikdy tolik o jejich vlastním selhání jako o selhání celé této společnosti, zejména politiků, kteří vytrvale brání tomu, abychom se stali v této tak traumatizující věci civilizovanou zemí.

Velká většina občanů si je toho přitom podle nedávného průzkumu veřejného mínění dobře vědoma. Cituji:

Průzkum ukázal, že zákon o sociálním bydlení podporují voliči napříč politickým spektrem. Voliči stran si mohou jinak představovat jeho detaily, ale samotná existence sociálního bydlení není chápaná jako pravicová či levicová, ale jako veřejný zájem, který spojuje voliče všech stran,“ říká Daniel Prokop z agentury Median. To, že by měl v nějaké formě existovat zákon o sociálním bydlení, si podle průzkumu myslí okolo 80 procent voličů ČSSD, ANO i KDU-ČSL (BC: a tato koalice má ve Sněmovně už čtvrtým rokem pohodlnou většinu a stále nic!) a přibližně 73 procent voličů pravice (ODS, TOP09) a 70 procent voličů KSČM.“

http://zpravy.idnes.cz/cesi-podporuji-zakon-o-socialnim-bydleni-fpg-/domaci.aspx?c=A170106_153515_domaci_zt

A přesto politici mluví o zásluhovosti a smrti hladem (co se asi stane člověku, který je bez domova, možná ani nechce pracovat, možná je dávno zlomený a vážně nemocný, ale nedostane najíst?) za neochotu pracovat. Ignorují jasné přání veřejnosti, s jejímiž penězi nakládají a z jejíchž peněz jsou placeni, a z Písma dělají příručku řízeného hladomoru.

Přečteme si proto raději slova svatého Pavla z 2. Listu thesalonickým (3,7-11) v jejich původním kontextu: „Sami přece víte, jak máte žít podle našeho příkladu. My jsme u vás nezaháleli, ani jsme nikoho nevyjídali, ale ve dne v noci jsme namáhavě pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž (BC: zda to o sobě mohou říci naši politici?). Ne že bychom k tomu neměli právo, ale chtěli jsme vám sami sebe dát za příklad, abyste se jím řídili. Když jsme u vás byli, přikazovali jsme vám: Kdo nechce pracovat, ať nejí! Teď však slyšíme, že někteří mezi vámi vedou zahálčivý život, pořádně nepracují a pletou se do věcí, do kterých jim nic není. Takový přikazujeme a vybízíme je ve jménu Pána Ježíše Krista, aby žili řádně a živili se vlastní prací.“ To nejsou slova pro bezdomovce, pro lidi na dně, kteří nemají domov, to jsou slova pro zahálčivé lidi, kteří se mají dobře a kteří chtějí zahálčivě parazitovat na druhých. „Ať nejí!“ znamená: „Ať nemají přebytek!“, nikoli „Ať zemřou!“ A bezdomovci jsou na hranici smrti a vážných zdravotních následků strádání, nejsou v situaci zahálčivých přebytků a parazitismu. Koho by asi svatý Pavel dnes považoval za parazita?

Výborný komentář Michala Kašpárka k postoji některých představitelů KDU-ČSL a fámě, šířené místopředsedkyní ODS o tom, že v rámci sociálního bydlení jsou rozdávány byty do vlastnictví, lze najít zde: http://finmag.penize.cz/bydleni/319549-neprizpusobivi-dostanou-byty-zadarmo-lez-ktera-zabiji

Vzhledem k tomu, že jste na těchto stránkách, máme na vás malou prosbu. Britské listy čte hodně lidí, ale na jejich provoz přispívá jen zlomek čtenářů. Zvlášť v nynější zhoršující se mezinárodní situaci jsme přesvědčeni, že věcné informace a analýzy, které BL přinášejí do českého prostředí, hrají nezastupitelnou roli. Server se však nedá provozovat zadarmo. Prosíme, přispějte finančně na jeho provoz.

Příspěvky na provoz Britských listů je možno zaslat na účet v pražské Raiffeisenbance, číslo účtu: 1001113917, kód banky 5500.   Čtenáři mohou přispět na provoz Britských listů úvěrovou kartou na adrese www.paypal.com po jednoduché registraci odesláním částky na adresu redakce@blisty.cz.

0
Vytisknout
9186

Diskuse

Obsah vydání | 19. 1. 2017