Hlavní politický reportér BBC: Jediným způsobem, jak mohou mainstreamová média znovu získat důvěru, je s frustrovanými občany mluvit

28. 9. 2017

čas čtení 2 minuty
"Potvrzování už existujících názorů občana je daleko víc uspokojující než informace."

Pokles důvěry britských občanů v mainstreamová média je podle mě důsledekem dvou faktorů: zvýšené polarizace naší společnosti a zvýšeného užívání  sociálních sítí a alternativ k mainstreamovým médiím. "Přešli jsme na trh, kde kvalitní novinářská práce soutěží za stejných podmínek s drsnými názory," vysvětluje Richard  Gingras, šéf Google News. Poukazuje na to, co je dnes hlavní problém: "Potvrzování už existujících názorů občana je daleko víc uspokojující než informace."

Nově vzniklá alternativní média sdílejí jistotu - která je důsledkem jejich fungování ve své vlastní sociální bublině - že reportéři a novináři z mainstreamových médií jsou v nejlepším připadě zbabělci, poslouchají diktát od   šéfů nebo od vlády, či jsou otevřeně zaujatí.



Roztříštěnost dnešní politiky znamená, že kritika dnes přichází ze všech stran. Kritikové vidí útoky na mainstreamová média jakou klíčovou součást své politické strategie. Mají-li zaznamenat úspěch, musejí dokázat přesvědčit lidi, aby nevěřili "zprávám".

Aktivisté na levici i na pravici se učí od Donalda Trumpa a od jeho útoků proti "selhávajícím" médiím, které šíří "fake news".
Je to součástí partyzánské války, které se vede na sociálních sítích každou hodinu, každý den.

Jsem přesvědčen, že BBC musí reagovat přijetím rozhodnutí angažovat ty občany a hovořit s těmi občany, kteří jí nedůvěřují. Kdykoliv nalezneme maistreamový konsensus, musíme ho kriticky zkoumat. A když nalezneme jiný pohled na věc, musíme ho odvysílat.

Musíme vznášet otázky, a sdílet na internetu reportáže vznášející otázky, které jsou často pomíjeny.

Problémem mainstreamových médií je to, že jim často trvá velmi dlouho, než začnou zpochybňovat konvenční, převládající názory dne.

Je šokující, že Churchillovo varování, že Německo zbrojí, slyšeli posluchači v USA, ale ne v Británii. BBC, ovlivněná tehdejší vládou, ho umlčela.

Média nesmějí umlčovat představitele "nekonvenčních" názorů. Tito nositelé "nekonvenčních názorů" musejí být zpochybňováni, a pokud šíří věcné nesmysly, musíme to ve vysílání říci. Ale nesmějí být umlčováni.

Z výzkumu vyplývá, že lidé, kteří nedůvěřují médiím, si často myslí, že v médiích neslyší "názory lidí, jako jsem já". Měli by je slyšet, ale zároveň by měli být připraveni i na to, že budou slyšet i názory či fakta, s nimiž nebudou souhlasit. To je naše práce.

Podrobnosti v angličtině ZDE
 

0
Vytisknout
8548

Diskuse

Obsah vydání | 2. 10. 2017