 
Monitor Jana Paula: O úpadku idealismu, aneb tenkrát v listopadu 1989
22. 11. 2018
/
Jan Paul
čas čtení
3 minuty
Připomněli jsme si minulý týden velmi rozpačitě události listopadu 
1989, onu tzv. Sametovou revoluci, při níž někdejší komunistická strana 
předala bez odporu moc do rukou lidu, v podstatě tomu lidu, jímž se po 
roce 1948 hrdě zaklínala. Slovy někdejšího funkcionáře strany Miroslava 
Štěpána předala moc „ulici“, která do čela hlavy státu vynesla Václava 
Havla, mravně i morálně bezúhonného člověka, jehož vliv znamenal ve 
světě pro tehdejší Československo velkou prestiž a uznání. To vše už je 
ale jen historií.
 
 
 
 
Václav Havel byl omylný člověk jako každý jiný, ale jedno mu nelze 
upřít, snahu zviditelnit v české politice i ve společnosti nějaký mravní
 imperativ, který stojí nad všemi politickými, stranickými a 
ekonomickými zájmy. Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí, to
 bylo jeho heslo, synonymum pro převratné změny v listopadu 1989. 
V kontextu dnešní české situace se tomu můžeme pousmát, označit toto 
krásné humanistické krédo za iluzorní a naivní fantazii, nicméně je to 
právě to, co nám dnes trestuhodně chybí.
Václav Havel byl idealista, možná jeden z posledních u nás. Měl 
pozitivní vizi, hodnotu, s kterou se lze přenést přes materialistické a 
pragmatické cíle, díky níž se lze povznést k představám o vyšším smyslu 
života a bytí v něm, jejímž prostřednictvím se lze z malého uskutečnit 
velkým. Nemusím být politolog ani sociolog na to, abych pochopil, jak 
moc jsme se za uplynulých 30 let zmenšili, a to nikoliv geograficky. Jak
 jsme nedokázali udržet to, pro co Václav Havel žil, to, pro co jsme ho 
chtěli tenkrát za prezidenta.
Dobrá, v demokratické přímé volbě byl zvolen na Hrad člověk, ve své 
podstatě myšlenkově tupý, který se ve své samolibosti nezříká hrubosti a
 vulgárnosti, a dokonce ji veřejně prezentuje. Člověk nepokorný, který 
chce pod lacinými žvásty o nutnosti obrany demokracie raději podporovat 
armádu a zbrojení, než kulturu a školství. Nejsem sám, kdo si klade 
otázku, jak je to možné, kam se vytratili voliči, kteří na Václaváku 
nadšeně cinkali klíči, co se vlastně stalo v naší společnosti, a kam se 
svou naivní představou o výlučnosti kráčíme?
Přihlížíme tomu, jak se za asistence trapného zbytku jedné kdysi 
z nejsilnějších stran snoubí populistické hnutí prostřednictvím svého 
současného premiéra s komunistickou stranou, a nemůžeme nic dělat, 
protože to vše, a mnohé jiné kolem této trapnosti, bylo určeno 
demokratickými volbami. Jsme svědky toho, jak premiér, odkazující se k 
vůli svých voličů povýšeně sděluje celému národu, že nikdy, ale nikdy 
neodstoupí! Kdyby byl idealista, nikdy by to neřekl, neboť by věřil 
v ono biblické rčení, že pýcha předchází pád.
Co můžeme dělat? Ještě si můžeme svobodně myslet své, svobodně doufat
 v nějakou změnu, ale stejně jsem znepokojený. Znepokojuje mě strach 
současné „ulice“, strach v naší ustrašené společnosti, účelově 
masírované potřebou obrany české identity, a rezignace těch, kteří před 
několika desítkami let v českých ulicích hrdě zvedali hlavu. Znepokojuje
 mě bezmoc bezmocných, a znejisťuje mě vyprazdňování hodnot, které ještě
 donedávna tvořily pevné rámce vztahů nejen rodinných, ale i kulturních,
 společenských, a možná i politických.
 
10447
 
Diskuse