Nike a Coca Cola lobbují proti zákonu, který má zakázat dovoz zboží vyrobeného perzekvovanými muslimy v Číně

3. 12. 2020

Nike, Coca Cola a další velké korporace a obchodní seskupení v Kongresu lobbují za zmírnění chystaného zákona, který má zakázat dovoz zboží vyrobeného prostřednictvím nucených prací v čínské provincii Xinjiang. Cílem návrhu zákona, který by zakázal import široké škály zboží vyrobeného perzekvovanými muslimskými menšinami, je tvrdý postih porušování lidských práv, píše v New York Times Ana Swanson.

Tato iniciativa má podporu jak mezi demokratickými, tak mezi republikánskými zákonodárci. V září návrh zákona prošel ve Sněmovně reprezentantů, a to v poměru 406 hlasů ku třem. Podle asistentů některých kongresmanů má návrh zákona šanci projít i Senátem, a mohl by být podepsán buďto Trumpovou, nebo Bidenovou administrativou.

Avšak legislativa známá jako Uyghur Forced Labor Prevention Act se stala terčem kritiky nadnárodních společností včetně společnosti Apple, jejichž dodavatelské řetězce zasahují do západní části provincie Xinjiang. Tytéž obavy vyjadřují i představitelé americké obchodní komory.

Lobbisté bojují za to, aby z návrhu zákona byly odstraněny některé jeho aspekty: přestože lobbisté ostře vystupují proti nuceným pracím, požadavky z něj vyplývající by podle jejich tvrzení mohly zničit dodavatelské řetězce, které jsou v Číně hluboce zakořeněny.

Provincie Xinjiang oplývá obrovským množstvím surovin, jako je bavlna, uhlí, cukr, rajčata nebo polysilikon, a zásobuje potřebným materiálem dělníky vyrábějící šatstvo a obuv. Lidskoprávní seskupení a sdělovací prostředky spojují nadnárodní korporace s tamními dodavateli, což se týká třeba konglomerátů, jako je Coca Cola nebo Nike.

Zpráva kongresové komise zveřejněná letos v březnu uvádí, že Coca Cola a Nike jsou podezřelé z toho, že se podílejí na nucených pracích v Xinjiangu. Totéž platí i pro koncerny a společnosti Adidas, Calvin Klein, Campbell Soup Company, Costco, H&M, Patagonia, Tommy Hilfiger apod.

 

Celý text v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
2554

Diskuse

Obsah vydání | 8. 12. 2020