Analýza naznačuje, že nenávistné projevy na X po Muskově akvizici narostly o 50 %

14. 2. 2025

čas čtení 3 minuty
Nová analýza naznačuje, že míra nenávistných projevů na X byla několik měsíců poté, co Elon Musk koupil platformu sociálních médií, přibližně o 50 % vyšší než v předchozích měsících a počet účtů typu botů neklesl. Daniel Hickey z Kalifornské univerzity v Berkeley v USA a jeho kolegové prezentují tato zjištění 12. února 2025 v časopise PLOS One s otevřeným přístupem.

Předchozí výzkum spojil online nenávistné projevy se zločiny z nenávisti offline a boti a účty podobné botům mohou propagovat dezinformace a spam, které by mohly způsobit škodu, například přispíváním k podvodům, zasahováním do skutečných voleb nebo bráněním kampaním v oblasti veřejného zdraví.

Dřívější studie ukázaly, že ihned poté, co Musk koupil X, tehdy známý jako Twitter, a 27. října 2022 se stal jeho generálním ředitelem, se na platformě zvýšil počet nenávistných projevů a počet botů nebo jiných neautentických účtů se nesnížil – navzdory Muskovu slibu snížit aktivitu botů.

Nebylo však jasné, zda tyto trendy přetrvaly po zbytek Muskova působení ve funkci generálního ředitele, a to až do června 2023. Aby Hickey a jeho kolegové tuto mezeru vyřešili, použili dříve vyvinuté metody pro měření nenávistných projevů v angličtině a neautentických aktivit na X během tohoto období.

Analýza ukázala, že prudký nárůst nenávistných projevů, ke kterému došlo těsně předtím, než Musk koupil X, pokračoval až do května 2023. Týdenní míra nenávistných projevů byla asi o 50 % vyšší než v měsících před nákupem, včetně zvýšeného používání specifických homofobních, transfobních a rasistických nadávek.

Průměrný počet "lajků" u nenávistných příspěvků se zvýšil o 70 %, což naznačuje, že více lidí bylo vystaveno nenávistným projevům na X. Mezitím se přítomnost účtů botů a dalších neautentických účtů nesnížila a ve skutečnosti se mohla zvýšit.

Tato zjištění nepodporují veřejná tvrzení společnosti X, že expozice nenávistným projevům se po Muskově nákupu snížila.

Výzkumníci poznamenávají, že vzhledem k tomu, že informace o konkrétních vnitřních změnách v X jsou omezené, nemohou vyvodit pevné závěry o vztahu příčiny a následku mezi Muskovým nákupem X a jejich zjištěními. Vyjadřují nicméně obavy o bezpečnost online platforem a vyzývají ke zvýšenému moderování X a k dalšímu výzkumu, který by osvětlil aktivitu napříč platformami sociálních médií.

Autoři dodávají: "Politiky ke snížení expozice škodlivému obsahu se nezdají být dostatečně účinné."

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
1779

Diskuse

Obsah vydání | 14. 2. 2025