 
Recenze toho nejlepšího z české kinematografie (19) – Řeka
19. 9. 2025 / Fabiano Golgo
 
Film
 sleduje drobné osudy rybářů, plavců dřeva a obyvatel malé vesnice, 
které spojuje jediný pulsující organismus: řeka. Děj není postaven na 
dramatických zvratech, ale na rytmu vody, na každodenních gestech a 
rituálech. Rovenský s kameramanem Janem Stallichem komponují záběry tak,
 aby proud vody určoval i tempo vyprávění. Kamera se pohybuje s kládami 
plujícími po proudu, klouže po hladině, zvedá se k nebi, a přitom 
vytváří pocit, že příroda má vlastní vědomí, které se lidskému dramatu 
jen shovívavě přizpůsobuje.
Řeka je především film o vztahu 
člověka k přírodě – vztahu, který není ani romantický, ani čistě 
utilitární. Voda je živitelka i hrozba, prostor práce i smrti. Postavy 
žijí v neustálém napětí mezi fascinací a strachem. Když se v jedné z 
nejpůsobivějších scén spustí povodeň, nejde o efektní katastrofu, ale o 
temnou připomínku, že lidský život je jen dočasná epizoda v nekonečném 
koloběhu.
Herecké výkony jsou zdrženlivé, téměř dokumentární. 
Rovenský obsadil převážně neherce, kteří přinášejí na plátno fyzickou 
autenticitu – mozolnaté ruce, unavené pohledy, těla zformovaná 
každodenní dřinou. Jejich přirozenost kontrastuje s tehdejšími 
ateliérovými hereckými konvencemi a dodává filmu syrovou pravdivost, 
která připomíná italský neorealismus, přestože ten vznikl o více než 
deset let později.
A právě v téhle kombinaci poetického obrazu a 
drsné reality se Řeka dotýká něčeho univerzálního. Rovenský dokáže z 
drobných epizod – záběru na ruce v proudu, z ticha po bouři – vytvořit 
emocionální oblouk, který mluví o pomíjivosti a nevyhnutelnosti. Film 
nemoralizuje, ale v každém záběru cítíme úctu k životnímu rytmu, který 
je větší než lidské ambice.
Řeka byla ve své době srovnávána s 
francouzskou školou „poetického realismu“ a není těžké pochopit proč. 
Její lyrická kamera, práce s přírodním světlem a neokázalé vyprávění ji 
řadí po bok děl Jeana Vigo nebo Jeana Renoira. Přesto si zachovává 
nezaměnitelně český charakter: melancholii, smysl pro detail a tichý 
humor, který se objeví v drobných interakcích vesničanů.
Dnes, 
kdy se český meziválečný film často redukuje na eleganci pražských 
salonních komedií, působí Řeka jako předčasný signál modernosti. Je to 
film, který by obstál na světových festivalech i dnes – ne pro svou 
historickou hodnotu, ale pro svou bezčasou obrazovou sílu. Sledujeme 
proud vody, který se nikdy nezastaví, a v něm odrazy lidských tváří, jež
 se mění a mizí. Rovenský nám připomíná, že film může být nejen 
příběhem, ale i proudem světla a pohybu, který v sobě nese cosi z 
věčnosti.
 
 
 
Diskuse