Oslava oligarchie a maloměstského panství
16. 11. 2025 / Jakub Roubíček
čas čtení
5 minut
Rok se s rokem sešel a opět
jsme svědky připomínky 17.
listopadu. Méně zvučné výročí Mezinárodního dne
studentstva, připomínající smrt studenta Jana Opletala a uzavření českých vysokých škol
17. listopadu 1939 německými nacisty, je znovu přehlušeno
státotvornou Sametovou revolucí. Kam jsme se od té doby posunuli?
Epicentrem oslav je tradičně
kýčovité Korzo národní
v Praze. Letošní ročník se nese v duchu hesla „Máme si co
říct“. Navazuje tak na předvolební kampaň spolku Díky,
že můžem, akcentující potřebu jednotné společnosti,
dialogu a vzájemného pochopení.
Ještě před volbami do Poslanecké
sněmovny se snažili nalákat mladé k účasti. Využili k
tomu sérii reels o různých osobnostech, influencerech a jejich
životních rozhodnutích. Nejvíce rezonovalo video
s herečkou Annou Kadeřávkovou, jejíž největší
problém ve 23 letech byla koupě vlastního domu. Dle vlastních
slov zažívala před volbami totožný stres. Spolek na reakce
nepřekvapivě podrážděné veřejnosti odvětil frází „nádech,
výdech“. Takto od reality odtržená kampaň nyní vrcholí
právě nynějšími pražskými oslavami.
Korzo tak připomíná nabytí
formálních hodnot svobody, demokracie, pravdy a lásky. Ať už
dnes tato slova znamenají cokoliv, pořád někoho dráždí.
Bohužel jen naprosté minimum veřejnosti a elit si pokládá onu
důležitou otázku, proč tomu tak posledních 36 let vlastně je.
Svoboda? A máš na ni?
Společnost je skutečně svobodná
tehdy, pokud lidé mají možnost rozumně rozhodovat o svém životě.
Co to znamená v praxi? Abychom měli co jíst a pít, musíme si na
to vydělat. Pracujeme pro někoho, abychom uspokojili naše základní
potřeby. Platíme za potraviny, nájmy, energie, cesty do škol a
zaměstnání. Pokud zbude nějaký peníz navíc, dojde i nějaký
ten nepravidelný oddych. Nejedná se však o univerzální scénář
pro všechny obyvatele Česka.
Elity a individualistická
maloměstská „šlechta“ léta přehlíží stále rostoucí
propast mezi nimi samotnými a obyčejnými lidmi. Blížící se
sociální
krize v důsledku pravicové ekonomické doktríny, a s tím
spjatý rozklad porevolučních slibovaných hodnot, je pro ně něco
nepochopitelného. Na všudypřítomné rozčarování často reagují
výsměchem a povýšeným odplivnutím.
V zemi, kde proti sobě stojí
diametrálně odlišně zajištěné třídy, má přístup
k politické moci logicky pouze ta movitější, co oplývá
drahocenným časem a energií. Počty členů politických stran a
hnutí jsou tak poměrně nízké. Zavedené struktury k sobě
navíc nerady pouští někoho nového. Jedinou jistou cestou
k angažovanosti je nashromážděný kapitál, majetky a z toho
vyplývající vliv.
Takový systém se neustále
vzdaluje většině obyvatel. O tomto všem píše velmi pěkně
známý americký historik Timothy Snyder ve svém eseji Svoboda,
nedávno zpřístupněném české veřejnosti. Velmi doporučuji
jeho poslech.
Vládneme, nerušit
Snyder ve svém díle nejednou
připomíná i slova Václava Havla, na nějž spolek Díky, že
můžem často odkazuje. V Havlově eseji Moc
bezmocných čteme: „Člověku slouží tento systém jen do té
míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu;
cokoli ‚navíc‘, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své
předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe
sama.“
Havlova teze popisuje post-totalitní
normalizační komunistický režim. Lze ji však vztáhnout i na
porevoluční Českou republiku. Systém dnes své kritiky neumlčuje,
ale brání jim v prosazování skutečných změn skrze
nepropustnou klientelistickou
síť politiků, lobbistů, podnikatelů a jejich subjektů.
Pracujte, odvádějte daně, choďte volit a nekritizujte, jinak
budete jedněmi označeni za dezoláta a druhými za havloida.
Nemáte kamarády na správných
místech? Tak to si pomalu také neškrtnete. Novodobá šlechta umí
zavřít dveře před každým, kdo by chtěl jejich těžce
vybojovanou mocenskou a ekonomickou pozici narušovat. Podobný
princip platí i v sociální sféře. Kdo má málo, ať prostě
více pracuje. Kdo nemá, kde být, ať se sám snaží zlepšit svůj
život. Nesmí se ale snažit příliš, jinak to může přijít
vniveč, podobně jako dnes v ostravské
kolonii Bedřiška.
Znechucení lidé pak v iluzi
změny a zlepšení osobní situace volí oligarchy či populisty,
což z nich a priori dělá hrozbu, a systém tím paradoxně
posilují na svůj úkor. Jedno vychází z druhého.
Proč tedy svoboda, demokracie a
Havlova pravda a láska stále dráždí? Máme přeci svobodu, která
se ale odvíjí od výše zůstatku na našich bankovních účtech.
Dosáhli jsme demokracie, jejíž opravdovou součástí se můžeme
stát s pomocí velikosti našeho majetku a šíře sociálního
kapitálu. Pravda je dnes relativní, a kdo tu svoji ji lépe prodá,
vyhrává. Láska je výběrová a nedostává se každému. Tak tedy
opět díky.
971
Diskuse