Maký a velký ďábel
21. 11. 2025 / Josef Poláček
čas čtení
6 minut
(Poznámky k článku M.
Čecha „Jak Veselý roky sloužil Kremlu – a dnes nám káže o
sebereflexi a zradě“)
Je skutečně škoda, že se
autor zmíněného článku nechal natolik strhnout svým hněvem až
k některým neuváženým invektivám a počinům; tím si sám
způsobil že jeho jinak velmi výstižná
hodnocení publikační činnosti D. Veselého, především
hlubinných ideologicko-psychologických motivací jeho názorového
světa byla emocionalitou tohoto vystoupení značně zatlačena do
pozadí. A stejně tak je nutno vyslovit politování (a zároveň
nemalé překvapení), že Milan Čech svůj generální atak vůči
osobě a autorství D. Veselého provedl právě na základě toho
článku D. Veselého, který – přes všechnu i zde patrnou
přehnanost levicové dikce – nesporně obsahuje racionální
jádro. Ale vše popořadě.
Předem musím ale učinit
jednu osobní poznámku: já sám elaboráty pana Veselého už delší
dobu opomíjím nečtené – z důvodů čiré duševní hygieny, za
časů totality jsem si totiž časem vytvořil značnou alergii na
to, když někdo z důvodů ideologické zaujatosti převrací
skutečnost naruby. Pokud se zde tedy budu vyjadřovat o názorech
které na BL publikuje D. Veselý, pak tak činím na základě jeho
dřívějších projevů; s předpokladem že se mezitím jeho
názorový profil nijak podstatně nezměnil.
Takže tedy k věci. Milan
Čech vytýká D. Veselému především to, že tento sice ve
stávajícím válečném konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou tu a tam
kritizuje i počiny ruské strany – ale že ve skutečnosti tato
kritika je pouze verbální, a že D. Veselý v skrytu své duše
pociťuje (ať už vědomě či nevědomě) tajenou „lásku“ k
velkému Rusku. Zatímco veškerou skutečnou vinu za vzniklý
konflikt svaluje zčásti na (napadené) Ukrajince, zčásti pak na
dekadentní a kapitalistický Západ, v čele s imperialistickými
Spojenými státy.
Toto je tedy kvintesence
kritického výpadu M. Čecha proti D. Veselému. Podle soudu autora
této úvahy je tato kritika (jak už výše naznačeno) v mnohém
velmi výstižná; ale celá věc stojí za poněkud hlubší
analýzu. A to už proto že se zde v žádném případě nejedná
jenom o jednu jedinou osobu D. Veselého, nýbrž o obecně rozšířený
fenomén určité části levicového ideového spektra vůbec.
Ještě jednou tedy: jakým
způsobem je možno vysvětlit tu záhadu, že tito levičáci se
sice na jedné straně dušují, že nejsou žádnými přáteli
putinovského Ruska nýbrž jeho kritiky, ale přitom ve skutečnosti
kde jen mohou právě toto Rusko fakticky exkulpují z jeho vin, a
veškeré viny svalují na Západ a Spojené státy? Já mám pro
tento záhadný fenomén označení „syndrom Velkého a Malého
ďábla“.
Vraťme se poněkud zpět do
historie. Když svého času v Íránu provedli náboženští
fundamentalisté svou revoluci, pokoušel se tehdejší Sovětský
svaz o určité sblížení s nově nastoleným režimem, v rámci
společné opozice vůči Spojeným státům. Ovšem – pro
vládnoucí íránské mulláhy byl ateistický sovětský režim
nepřijatelným spojencem, nýbrž naopak souputníkem samotného
ďábla. Ovšem! Ještě větším ďáblem v jejich očích byly
Spojené státy, které byly přímým politickým nepřítelem
nového režimu. Takže pro íránské islámské fundamentalisty se
tímto vytvořila určitá hierarchie jejich nepřátel: Spojené
státy byly „Velký ďábel“, zatímco Sovětský svaz pouze
„Malý ďábel“.
Nyní otázka: co má tato až
groteskní klasifikace nepřátel ze strany íránských
fundamentalistů společného s naším případem? – Lze soudit,
že více nežli by se na pohled zdálo. Ano, pro naše vlastní
levicové fundamentalisty může být současné Rusko pro své činy
a zločiny předmětem jejich kritiky; ale ve skutečnosti i pro ně
je to pouze „Malý ďábel“, jehož démoničnost ustupuje daleko
do pozadí ve srovnání s jednáním „Velkého ďábla“
Spojených států.
Neboť oni ve Spojených státech stále vidí
vrcholný symbol západního kapitalismu a imperialismu; a právě
nesmiřitelný boj proti kapitalismu je prvořadým předmětem
jejich zájmu. A zde se nám už rýsuje řešení celé záhady:
ano, naši ultralevičáci sice nemohou zcela zavřít oči před
zločiny putinovského Ruska, a proto je tu a tam podrobí – těžko
soudit do jaké míry opravdu upřímně míněné – kritice; jenže
na druhé straně v hlubinách jejich nevědomí působí dávno
známý princip, že „nepřítel mého nepřítele je mým
přítelem“.
A protože Rusko je na geopolitické scéně už od
časů Sovětského svazu soupeřem Spojených států a protože pro
naše levičáky jsou Spojené státy „Velkým ďáblem“, pak z
tohoto důvodu jsou ochotni být mnohem smířlivější k počinům
„Malého ďábla“ Ruska, a proto znovu a znovu vyvíjejí
křečovité snahy ukázat a dokázat, že primárním viníkem ruské
agrese proti Ukrajině vlastně není Rusko, nýbrž Západ a Spojené
státy.
Tím je k vysvětlení záhady
psychických motivací a argumentačních kotrmelců našich levičáků
řečeno v zásadě všechno; ale přece jenom se sluší připojit
ještě jeden nikoli nepodstatný moment. Totiž – bylo zde sice
ukázáno, jak jsou fundamentalističtí levičáci dynamikou svého
ideologicky podjatého dělení na „Velkého ďábla“ a „Malého
ďábla“ znovu a znovu strhávání k naprostému převracení
příčiny a následku, viny a utrpení; ale přes to všechno ani
jim nelze nepřiznat určitou legitimitu jejich postojů.
Totiž –
reálně jsou to povětšině právě tito levicoví fundamentalisté,
kteří jako jediní ještě vůbec dokáží udržovat při životě
postoj základní systémové kritiky kapitalismu. To jest: kdo
dokáží prohlédnout ideologickou clonu stávajícího režimu
ohánějícího se svou „svobodou“ a „demokracií“, a za
těmito vzletnými hesly demaskují asociální realitu profánního
kapitalismu. Jejich fundamentalistické zaujetí je tedy činí
slepými i bystrozrakými zároveň: slepými (či přinejmenším
smířlivými) vůči zločinům nepřátel jmenovitě amerického
kapitalismu, ale velmi bystrozrakými a jasnozřivými vůči syrové
kapitalistické realitě západního „svobodného světa“.
85
Diskuse