Koutek reklamní tuposti:

Antisemit revival

15. 1. 2014 / Tomáš Koloc

čas čtení 2 minuty

Když jsem se před časem dočetl, že v Maďarsku jsou kromě protiromských útoků (na které jsme bohužel zvyklí i u nás) běžné i útoky na občany židovského původu, nedivil jsem se. S postupující atmosférou všestranné nejistoty, která se nejlépe "odreagovává" na etnické jinakosti (přesně tak to v Evropě začínalo ve 30. letech 20. století) se tyto "relaxační metody" ve stopové podobě začínají objevovat i v ČR. A to nikoli někde na periferii, ale v univerzitní menze jedné z nejstarobylejších pražských vysokých škol (tedy v místě, kde určitě vědí, že "židovský vepřový plátek" je nesmysl, protože vepřové maso je věřícím židům -- a to byli ještě v 19. století téměř všichni -- rituálně zapovězeno).

V době, kdy je zemřelý izraelský politik, který se prokazatelně podílel na válečných zločinech, evropskými vládami slaven jako hrdina, je svého druhu pochopitelné, že francouzský komik Dieudonné (jinak vynálezce celonárodně oblíbeného a politiky nenáviděného gesta "quenelle", které chytnutím se za paži "měří", jaký je ten který politik kus hlavouna) sklízí úspěchy se svým rasistickým heslem "shoananas", jehož základ tvoří slovo šoa (= holocaust). Tedy slovo, které dnes už třetí či čtvrtá generace světových politiků devalvuje tím, že ho používá jako hůl proti všem, kteří by se opovážili vládě státu Izrael cokoli vytknout.

Dieudonné, a možná i neznámý autor pražského "reklamního popisku", si však při svém denunciování jedné celé etnické skupiny, do níž v jejich očích patří i jimi nenávidění národní i nadnárodní bankéři (díky jejichž machinacím mimo jiné stoupají ceny spotřebního zboží, včetně vepřových plátků...) neuvědomují (nebo nechtějí uvědomit) jeden fakt. Že do stejné etnické skupiny patří například i jeden z největších kritiků jimi pranýřovaných praktik Noam Chomsky, jehož vstup na území Státu Izrael je tamní vládou úředně zakázán. A že po židech (Romech, komunistech, jehovistech, homosexuálech...) může přijít řada i na ně.

Jednou se to už stalo...

(Za tip děkuji panu Jánu Šímovi.)

Proč tento koutek?

Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.

0
Vytisknout
13644

Diskuse

Obsah vydání | 17. 1. 2014