Neutrina umožňují nový způsob pozorování kosmu

13. 7. 2018

čas čtení 1 minuta
Přesvědčivé důkazy, že neutrino s velmi vysokou energií vzniklo v blazaru vzdáleném nějaké čtyři miliardy let, ukazují, jak lze provozovat astronomii s využitím zcela odlišného druhu částic, napsal Eoin O'Carroll.

22. září 2017 prošla šoková vlna modrého světla krystalově čistým glaciálním ledem 1,6 km hluboko pod Severním pólem. Otevřela tak cestu zcela novému pohledu na vesmír.

Světlo vzniklo srážkou značně energetického neutrina s jádrem vodíku nebo atomem kyslíku hluboko v ledu. Pozorovatelna IceCube Neutrino Observatory, síť více jak 5 000 senzorů o velikosti basketbalového hřiště umístěných pod povrchem, detekovala záblesk - a pak rekonstruovala dráhu neutrina.

Podle výzkumu publikovaného ve čtvrtek v magazínu Science IceCube vyslal varování více než tuctu stanic po celém světě, přičemž připoutal pozornost k oblasti na obloze, která byla považována za původce neutrina.

Zde, asi čtyři miliardy světelných let od Země, zahlédli důvěrně známý objekt. TXS 0506+056 je blazar, gigantická eliptická galaxie, v jejímž centru rotuje mimořádně veliká černá díra. Jak pohlcuje materiál kolem, černá díra vyplivuje dva proudy částic pohybujících se rychlostí řádově milionů kilometrů v hodině, přičemž jeden proud je zaměřen k Zemi. Událost znamená první případ, kdy vědci identifikovali pravděpodobný původ neutrina pocházejícího z oblasti mimo Sluneční soustavu.

"Je to ukázka toho, že neutrina mohou dělat astronomii," říká Naoko Kurahashi Neilsonová, fyzička na Drexel University ve Filadelfii a členka týmu IceCube. "Hovořili jsme o neutrinové astronomii deset let, ale je těžké být brán vážně, pokud jste dosud nikdy neviděli nic určitého mimo Sluneční soustavu," dodává Neilsonová.

Podrobnosti v angličtině: ZDE