Ale
tento pocit politického bezdomovectví se týká mnohem širší skupiny –
těch, kdo nevolí primitivní hesla, ale hledají smysluplnou odpověď na
složitost dnešního světa. Tito lidé nevěří, že se vše vyřeší vystoupením
z NATO nebo EU. Rozumějí tomu, že geopolitická realita není souboj
dobra se zlem, ale komplikovaná síť zájmů, hodnot a kompromisů. Vědí, že
sociální stát nevznikne magickým lusknutím prstů a že solidarita není
slabost, nýbrž předpoklad důstojné společnosti. Právě pro ně je dnešní
česká politika labyrintem bez východu.
SOCDEM, kdysi domov
sociálnědemokratického realismu, se po volbách a neúspěších proměnila v
trosku hledající útočiště. Její spojenectví se Stačilo! není ani tak
pragmatismem jako kapitulací.
Jana Maláčová, kdysi silný hlas pro progresivní levici, nyní pokorně sedí vedle lidí, kteří vykládají o
škůdcích
a koketují s rétorikou padesátých let. Nejde jen o ztrátu ideového
kompasu – jde o ztrátu důvěry. Mnozí, kteří kdysi věřili, že levicová
politika může být moderní, evropská a zároveň sociálně citlivá, ztratili
domov.
Ale ani na druhé straně spektra se nenabízí úleva.
Konzervativní pravice zůstává uzavřená ve svém fiskálním dogmatismu, kde
i debata o vyšším zdanění velkých korporací působí jako kacířství.
Zelení, kteří by mohli nabídnout syntézu environmentální a sociální
politiky, nejsou s to překročit svůj akademický stín a přiblížit se
běžnému voliči. A Piráti – kdysi naděje mladé generace – ztrácejí dech
ve vnitřních sporech a ztrátě identity.
Zůstává tedy frustrace.
Není to frustrace extremistů, kteří věří, že všechno zlo pochází z
Bruselu, Berlína nebo Washingtonu. Je to frustrace občana, který daně
poctivě platí, pomáhá, kde může, věří v rovnost příležitostí, ale nemá
koho volit. Chtěl by méně marketingu a více práce, méně symbolických
gest a více promyšlené politiky. Nečeká dokonalost, jen určitou míru
důstojnosti, věcnosti a odpovědnosti.
A právě těmto lidem
politika dnes nabízí jen dilema – zvolit menší zlo, anebo si umýt ruce a nejít k volbám.
První možnost je hořká, druhá nebezpečná. Neúčast ve volbách totiž
neznamená neutralitu – znamená odevzdanost. Znamená, že rozhodování
ponecháme těm, kdo křičí nejhlasitěji, kdo se nebojí lhát, a kdo vidí
složité otázky černobíle.
Česká politika dnes nemá prostor pro
člověka, který je sice kritický, ale ne cynický. Který dokáže chápat
obavy lidí, ale nechce je zneužívat. Který cítí odpovědnost, ale odmítá
slepou poslušnost. Tento člověk je v pasti. A dokud nebude slyšet jeho
hlas, dokud se neobjeví síla, která osloví jeho pochybnosti i naděje,
bude česká demokracie dál kulhat – s plnými stranickými kandidátkami,
ale prázdnými významy.
Jenže politický prostor, kde
pravice sílí na vlně radikalizace, kde se rétorika o národní identitě a
„obratu k normálnosti“ stává mainstreamem, nemůže být vyvážen jen
technokratickými gesty nebo slušně odvedeným PR. Radikalismus se
neporáží vlažností. Politika není laboratorní pokus – je to živý kontakt
s emocemi, touhami, hněvem a nadějí. A když se společnost propadá do
polarizace, její volič nečeká odvážený střed – ale silnou protiváhu.
Příběh
Zohrana Mamdaniho v newyorských primárkách nám ukazuje, že návrat
levice se neodehraje přes „umírněnost“, ale přes radikální návrat k
základům – ne ideologicky, ale existenčně. Mamdani nevyhrál proto, že
byl „mladý a byl na TikToku“. Vyhrál, protože nabídl konkrétní,
srozumitelnou, hlasitou odpověď na konkrétní bolesti lidí, kterým
politický mainstream přestal naslouchat. Jeho hesla – Free, fast buses, Childcare for all, Hold bad landlords accountable (Bezplatné
a rychlé autobusy, péče o děti pro všechny, odpovědnost špatných
majitelů bytů) – nebyla programová esa pro intelektuály. Byla to řešení,
která rezonovala s těmi, kdo každý den počítají dolary na MHD, zápasí s
nájmem a nemají kde nechat děti.
Právě to je lekce pro
českou levici: nezačínejte u značky, začněte u bolesti. Kdo se dnes v
Česku bojí nečekaného výdaje? Kdo se stará o své blízké bez dostatečné
podpory státu? Kdo dělá ve zdravotnictví a školství a ví, že systém
skřípe? Kdo hledá nájem, který ho nezruinuje? Tito lidé netouží po
marxistickém diskurzu – touží po tom, aby někdo jejich problémy konečně
pojmenoval, pochopil a vyřešil. A to ne šeptem, ale jasně, jednoduše,
opakovaně.
Jaký smysl má politika, která se bojí být slyšet? Jaký
význam má program, který není schopen říct v jedné větě, co vlastně
chce? Česká levice v posledních letech buď mlžila, nebo se obklopila
rétorikou, která odradila i ty, kdo by s ní přirozeně souzněli. Mezi
intelektuálním elitářstvím a antisystémovou šarádou zůstala prázdnota,
kterou vyplnily buď marketingové projekty typu ANO, nebo otevřená
reakce.
A právě v tom spočívá ono zásadní poznání: když se
společnost radikalizuje zprava, umírněná levice není protihodnota – je
kapitulace. To není výzva k dogmatismu, ale k odvaze. Politika, která
chce obstát v turbulentní době, se nesmí bát mluvit jednoznačně – a i
riskovat, že tím někoho naštve. Věty jako Bydlení je právo nebo Bohatí mají platit víc nejsou radikální ve smyslu ideologickém, ale ve smyslu srozumitelnosti a síly. A ta je dnes potřeba víc než kdy jindy.
Největší
chybou dnešní české levice není, že není moderní. Její chybou je, že
zapomněla, komu má sloužit, co má hájit a jak o tom mluvit. Úspěšné
kampaně jako Mamdaniho nejsou zázrakem TikToku, ale návratem k politice,
která staví na důvěře, identifikaci, jednoduchosti a opakovatelnosti.
Volič nepotřebuje číst šestnáctistránkový program – potřebuje vědět, že
někdo mluví za něj.
A dokud česká levice zůstane zmatenou
karikaturou sebe sama – tichou, nerozhodnou, neviditelnou – bude dál
ztrácet. Ne kvůli voličům, ale kvůli sobě.
Protože
dějiny opakovaně ukazují, že když se společnost začne dusit, lidé
nehledají klidné vysvědčení – hledají kyslík. A ten nepřináší nikdo, kdo
se bojí otevřít pusu.
Diskuse