Příspěvek k objasnění nové vlny rusofobie a antizemanovství

7. 9. 2013 / Vojtěch Merunka

čas čtení 1 minuta

Nemusí jít jen o blížící se české parlamentní volby, ale i vliv obchodních strategických zájmů. Ruská federace má zájem na vlastní náklady vybudovat širokorozchodnou eurazijskou železniční síť, která by propojila Evropu s dálným východem (střední Asie, Sibiř, Čína) a jezdily by po ní nákladní vlaky se zbožím a surovinami.

Kdyby se to povedlo, tak bychom moderními prostředky obnovili starověkou hedvábnou cestu z Evropy do Číny, což tenkrát hodně posunovalo civilizaci dopředu. Technický problém jsou rozdílné standardy rozchodu kolejí v Evropě a Rusku. Protože je většina zamýšlené vzdálenosti na území Ruské federace s širokorozchodnou tratí, levnější je zbývající kratší úseky na západě vybudovat také širokorozchodně. V současné době se zahajuje slovenský projekt jižní cesty v trase Košice, Bratislava, Vídeň a v plánu je také projekt Rail Baltica přes pobaltské státy do Polska.

Česká republika má výhodnou zeměpisnou polohu a proto je kandidátem na propojení těchto projektů. Eurazijský železniční koridor ale přes Českou republiku vést nemusí.

2002: Polsko proti prodloužení širokorozchodné trati do Bohumína ZDE

2008: Sibiř spojí s Vídní širokorozchodná železnice ZDE
2012: EU podpořila "ruskou" železnici na Vídeň. Je to další Nord Stream, křičí Poláci ZDE
2013: Širokorozchodná nemusí ísť podľa Rusov cez Slovensko, sú aj iné trasy ZDE
2013: Zeman chce mít ze Štětína český přístav, polský prezident není proti ZDE

0
Vytisknout
7550

Diskuse

Obsah vydání | 9. 9. 2013