Jak reprodukovat demokracii, když mladé lidi neučíme podílet se?

12. 10. 2017

Autor obrázku: Jáchym Bohumil Kartous

Důvěra v demokracii není mezi mladými lidmi úplně pevná. Od gymplu k učňáku klesá, hlavním faktorem bude vzdělání rodičů. Mnoha mladým lidem by nevadila vláda nevolených expertů, rozdíl mezi demokracií a meritokracií pravděpodobně není řadě z nich jasný. Nemalé procento by se spokojilo či přivítalo autoritářský systém. V rámci vzdělávání je toto téma potlačováno, nejhorší je přístup k žákům a studentům ve školách, který omezuje nebo vylučuje jejich participaci, místo aby je učil podílet se na věcech veřejných. Škola závisí na lidech a ti přirozeně reprodukují schéma minulosti. Průměrný věk učitelů je téměř 50 let. Je otázka, zda se s tím dá něco dělat, aneb nakolik je společnost schopna měnit hodnotovou bázi a jak hluboko je zakořeněná. Problém, který hrozí zejména ČR, je elitářství podporované školským systémem. Existence víceletých gymnázií a spravované střední školy dávají vzniknout dost nepřekonatelným rozdílům v sociální identitě. Když vidíme současný nepřekonatelný politický rozpor, perfektně se to přenáší do dospělosti. Z diskuse na téma vztahu mladých lidí k demokracii a k roli vzdělávání, která proběhla 10. 10. v Rakouském kulturním fóru v rámci Festivalu demokracie, doprovodného programu Fóra 2000.

0
Vytisknout
1443

Diskuse

Obsah vydání | 17. 10. 2017