Říká se, že tyto volby rozhodnou hlupáci...

16. 10. 2017 / Jiří Hlavenka

čas čtení 5 minut

Říká se, že tyto volby rozhodnou hlupáci.

Toto tvrzení dle mého názoru neobstojí. Jednak se nabízí otázka, proč tedy hlupáci nerozhodli už i jakékoli předchozí volby, případně zda skutečně jsme stát hloupých lidí, na rozdíl od států jiných - jsem přesvědčen že nikoli.

Dovolím si to tvrzení poopravit: nikoli hlupáci, ale neinformovaní. Situaci, kterou s nevěřícným údivem sledujeme (tj. preference a v sobotu večer volební výsledky) jsou důsledkem zoufalé neinformovanosti a zčásti i dezinformovanosti.


Diskutuji často se spoustou lidí "všeho druhu" a získávám zpětnou vazbu. Absolutní neinformovanost o věcech, které zde v bublině patří k samozřejmému základu, je zarážející. Neznají tvrdá fakta a čísla, neznají ani recentní historii a souvislosti. Občas - ale ne příliš často - se vytasí s konspiračními historkami typu "pravda o jedenáctém září" a podobně. Není-li informovanost, nemůžeme čekat kompetentní rozhodnutí u voleb, založené na vědomostech.

Čím je tato neinformovanost dána?

Za první a nejdůležitější příčinu se nebojím označit český vzdělávací systém. Ten jaksi až programově odmítá jakékoli vzdělávání dětí v oboru, který bych šířeji označil jako "porozumět světu" a drží se jako veš kožichu pouze kurikul v jakýchsi "předmětech", které jsou vzdálené normálnímu životu. Částečně to chápu, protože to je over-reaction na doby, kdy se do žáků hustila režimní propaganda i během chemických laborek - jenomže z jednoho extrému jsme se dostali do druhého: o veřejném dění se dítě ve škole nesmí dozvědět nic, protože přece "politika do školy nepatří".

V tomto směru dám dobrý příklad, který pomůže věc osvětlit. V našich školách se učí předměty "Dějepis" a "Zeměpis", přičemž dějepis jsou letopočty, místa a událost, a zeměpis je vyjmenování pravobřežních přítoků Moravy. V západních školách se učí předmět "Geography", což je předmět, ve kterém se děti učí porozumět životu a dění na různých místech světa (přičemž tímto procesem i tato místa nenásilně poznávají, zapamatovávají si i ony "řeky a moře"), ale ve skutečnosti se učí porozumět světu v jeho rozmanitosti. Zatímco český Zeměpis rovná se nacpání si map do hlavy, světová Geography je něco jako čtení National Geographic.

Analogické k tomu je i neprobírání témat týkající se věcí veřejných v rodině. I zde jsme byli zvyklí, že na nás Lenin vykukoval i z plechovky ančoviček; rodiče nejsou naučení tato témata probírat se svými dětmi či k tomu mají z minulosti odpor a tato témata bývají až tabuizována.

Za druhou důležitou příčinu považuji proměnu mediálního světa. Češi mají nedobrou znalost jazyků a nepoznávají svět cestováním (zájezdy na Makarskou v toto skutečně nepočítám), jejich zdrojem jsou domácí média. Málo si uvědomujeme, jak rychle se proměnila a v jakém stavu jsou: nejprodávanějším tištěným médiem je Blesk, nejsledovanějšími televizními stanicemi jsou Nova a Prima, nejčtenějším online médiem jsou Novinky.cz. Toto jsou primární, a možná i jediné (mediální) zdroje informací pro milióny lidí. Jak pomohou porozumět světu, získat přehled a souvislosti? Vůbec nijak. Vím že toto je trochu nekorektní vyjádření, ale skutečně se domnívám, že intenzivní sledování tzv. komerčních televizí způsobuje snížení inteligenčního kvocientu a mám na to i žebříček: TV Nova -2 body, TV Prima -5 bodů, TV Barandov -11 bodů, TV Šlágr -20 bodů. Existuje jediná stanice, která jde do hloubky a do souvislostí co se týká veřejného dění, a tou je ČT24. Má sledovanost (share) 4.66%.

Třetí příčinou či spíše doprovodným jevem je otázka generační výměny. Zoufáme si: už tolik let od sametové revoluce, a POŘÁD to tu je? Jenomže zapomínáme, že k opravdové generační výměně je daleko - roční úmrtnost v ČR je okolo 100 000 osob, tedy za dvacet let odešlo jen 20% populace. Na skutečnou generační výměnu si tak ještě počkáme.

Čtvrtou příčinou, která ale spíše než k neinformovanosti přispívá k dezinformovanosti, je - překvapivě - internet. K přesnému popsání jeho účinků bude potřeba nasbírat víc zkušeností a víc bádat, ale myslím si, že působí ze všeho nejvíce jako jakýsi "zesilovač". Kdo je informovaný, ten je s Internetem informovaný ještě více: obrovské spektrum možností využije s velkou chutí ke svému obohacení. Kdo je neinformovaný, je paradoxně s internetem neinformovaný (a dezinformovaný) o to více: využije jej k tomu, aby se naopak před informacemi uzavřel do názorové bubliny podobně neinformovaných a dezinformovaných osob, a považuje ji vlastně za "ten pravý svět", protože mu zde šířený plochý světonázor velmi vyhovuje. Informování neinformovaného totiž "bolí", protože mu ukazuje, že věci nejsou tak jednoduché a jednoznačné, boří mu jeho konstrukci světa, znejisťuje, stresuje. Pro neinformovaného je žití v bublině podobně neinformovaných nirvánou.

Řešení? Vím pouze o jediném: vzdělávání. Bez něj se to tu nezlepší - a naopak, s dobrým vzděláváním se to zlepší a ani nebude potřeba už nic víc. Podmínka nutná a současně postačující.


Zdroj ZDE

0
Vytisknout
12342

Diskuse

Obsah vydání | 18. 10. 2017