Francouzský parlament schválil Macronovu reformu státní železnice

15. 6. 2018

čas čtení 2 minuty
Francouzští zákonodárci ve čtvrtek schválili kontroverzní reformu zadlužené státní železniční společnosti SNCF. Prezident Macron si tak připsal klíčové vítězství na úkor odborů. 


Hlasování v Senátu je ranou odborovému hnutí, které vyzvalo k tříměsíční stávkové kampani - největší industriální akci na železnici za 30 let.

Zákon již ve středu schválila dolní sněmovna parlamentu.

Analytici srovnávají střet mezi centristou Macronem a železničáři s konfliktem Margaret Thatcherové a britských horníků v 80. letech minulého století.

Kauza byla pozorně sledována coby měřítko Macronovy schopnosti čelit odborům, které úspěšně vyvíjely tlak na předchozí vlády, aby stáhly nebo omezily nepopulární reformy.

Strojvůdci zejména kladli odpor plánům na upření záruk ohledně pracovních míst a penzí pro nové pracovníky, stejně jako plánu přeměnit SNCF na veřejnou akciovou společnost - což považují za první krok k privatizaci.

Vláda tvrdí, že ztrátová společnost SNCF, která je baštou odborového hnutí, potřebuje omezit náklady a zlepšit flexibilitu předtím, než se evropský železniční trh otevře konkurenci.

Průzkum ukázal, že voliči jsou většinou pro změny a neovlivnilo je ani 30 dnů stávek, které působily potíže milionům cestujících po dva z každých pěti pracovních dnů.

Podíl stávkujících železničářů poklesl z 34 % v dubnu na 12,78 % tuto středu.

Odborářští lídři si mohou připsat několik ústupků, včetně záruk zaměstnání pro existující zaměstnance, pokud přejdou k novému provozovateli společnosti.

Vláda také slíbila převzít dluhy SNCF ve výši 35 miliard eur a neprodávat nově vytvořené akcie společnosti.

Macron si vítězstvím vytvořil předpoklady k podobně obtížným reformám přetíženého penzijního systému a rozsáhlého veřejného sektoru.

Celý text v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
6763

Diskuse

Obsah vydání | 19. 6. 2018