Itálie a spol. – tyto země torpédují ropné sankce proti Rusku
8. 3. 2023
Jak se stěží dalo očekávat, export ruských dodávek do zemí EU výrazně klesá. Rusko ale pro tyto objemy hledá jiné kupce. Sečteno a podtrženo, jak ukazuje londýnská lodní agentura Vessels Value, prozatím se toho změnilo jen málo. Společnost měří celosvětová množství na palubě tankerů a jejich přepravní trasy.
Například Rusko stále více zásobuje další odběratelské země mimo Evropu a USA. To platí jak pro ropu, tak pro ropné produkty, jako je benzín a nafta, nebo chemické produkty z rafinérií.
Hlavními zákazníky s největším nárůstem dovozu z ruských dodávek jsou Čína, Indie, Itálie, Turecko a Spojené arabské emiráty – v tomto pořadí. Nákupy rostou také v zemích Latinské Ameriky.
S výjimkou jedné země se tyto státy sankcí EU neúčastní. A výjimkou Itálie je dočasný zvláštní případ: Tam měla ruská ropná společnost Lukoil do konce roku 2022 vlastní rafinerii na Sicílii.
Jde o největší systém v zemi a odpovídá za zhruba 20 % dodávek italským čerpacím stanicím. Podle údajů Vessels Value loni dodávky ropy do Itálie meziročně vzrostly o 21 %.
Ruská rafinerie na Sicílii znárodněna
Tomu by ale podle italské politiky měl být konec. Rafinerie na Sicílii byla znárodněna na konci loňského roku. Nyní je chce vláda prodat obchodníkovi s komoditami Trafigura se sídlem v Ženevě. Podle vlastních prohlášení je společnost třetím největším nezávislým obchodníkem s ropou na světě s 62 pobočkami ve 38 zemích.
Průmysloví experti předpokládají, že strategický investor Trafigura slíbil italskému státu dodávky z výroby na Sicílii. O rozsahu a především původu není nic známo. Teoreticky by za tím nakonec mohly stát nějaké dodávky ropy z Ruska.
„Cesty ruské ropy jsou zmatené,“ komentuje tuto spekulaci Daniel Grübner, řídící partner Europe Oil Telegram. Konsorcium z USA se také pokusilo koupit závod s přibližně 1000 pracovními místy.
Podle údajů z Londýna se při srovnání ledna 2021 a prosince 2022 ruské dodávky do zemí EU snížily – o 34 % ropy, o 36 % ropných produktů, jako je benzín a nafta, a o 28 % chemikálií. V důsledku uvedených odběratelských zemí mimo EU byla ale celková bilance víceméně beze změny. "Sankce na ruskou ropu měly malý dopad na celkový export," píše analytička Vessels Value Rebecca Galanopoulos Jonesová.
Například indický dovoz ropy z Ruska se loni zvýšil téměř šestinásobně. Zatímco Čína již byla největším odběratelem dodávek ruské ropy, nákup v roce 2022 opět vzrostl o 38 %.
V Turecku činil nárůst v daném období 47 %. Dodávky ropy do Spojených arabských emirátů se navíc ztrojnásobily, i když z nízké úrovně.
Ruské ropné společnosti zjevně stále nacházejí přepravní kapacity na moři, aby do cílových zemí přivezly ropu. Vzhledem k tomu, že pravidlům sankcí nepřímo podléhají i tankerové lodní společnosti, měly by být kapacity v námořní dopravě pro tyto dodávky ve skutečnosti omezené.
Rusko snížilo produkci ropy
I zde ale londýnský lodní spis poskytuje objasnění: Podle údajů se výrazně zvýšil prodej středně velkých tankerů kupujícím, jejichž identita nebyla zveřejněna, "neuveřejněným kupujícím".
Jen v této velikosti lodi se loni prodalo 27 prodejů ve srovnání s pěti těmito případy o rok dříve. V průměru bylo těmto tankerům 16 let.
Samotné Rusko právě snížilo produkci ropy. Podle průmyslové služby G-Captain země v lednu produkovala v průměru téměř jedenáct milionů tun (barelů, 159 litrů) ropy denně. To bylo o 500 000 tun méně než průměrná denní produkce v předchozím měsíci.
Celý text v němčině: ZDE
Diskuse