dTest: Odškodnění při cestách veřejnými dopravními prostředky v EU
24. 5. 2023
Cestující v Evropské unii a při cestách z Evropské unie mají právo na odškodnění v případě problémů při cestování veřejnými dopravními prostředky, včetně letadel, vlaků, autobusů a lodí. Tato práva jsou upravena přímo účinnými evropskými nařízeními. Zahrnují zejména práva plynoucí ze zrušení cesty, z delšího zpoždění, ale i případy ztraceného nebo zatoulaného zavazadla. Někteří dopravci, zejména železniční, poskytují odškodnění i nad rámec těchto obecných pravidel.
-
250 eur u všech letů o délce do 1500 kilometrů,
-
400 eur u všech letů v rámci EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů,
-
600 eur u všech ostatních letů.
Výše kompenzace může být v závislosti na nabídnutém náhradním spojení snížena na polovinu. Pokud je let zrušen, dopravce vám tedy musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči.
V železniční dopravě má cestující také nárok na odškodnění v závislosti na délce zpoždění vlaku. „Pokud zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí činí 60 až 119 minut, může cestující požadovat odškodnění ve výši 25 % ceny jízdenky,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a dodává: „U zpoždění přesahujícího 120 minut činí výše kompenzace 50 % ceny jízdenky.“ Ani v jednom případě neztrácí cestující nárok na přepravu. Odškodnění musí dopravce vyplatit do jednoho měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb, případně přímo v penězích, pokud o to cestující požádá. Někteří dopravci poskytují i nadstandardní kompenzace za zpoždění, o které cestující nemusí žádat. Vždy však platí základní práva na odškodnění, která jsou dána evropským nařízením.
Ve veřejné autobusové a autokarové dopravě se s ohledem na obtížně předvídatelné poměry na silnicích neřeší zpoždění nabrané po cestě, ale zrušení autobusového spoje, nezajištění rezervované dopravy (tzv. overbooking) nebo zpoždění při odjezdu autobusu při odjezdu z terminálu o více než 120 minut, a to pouze při dálkové dopravě přesahující 250 km. „V těchto případech má cestující nárok na a) pokračování nebo přesměrováním do cílového místa určení, bez jakýchkoli dalších nákladů a při nejbližší příležitosti nebo b) náhradu jízdného a případnou bezplatnou zpáteční přepravou autobusem nebo autokarem do původního místa odjezdu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a upřesňuje: „Pokud dopravce cestujícímu takové možnosti nenabídne, má cestující právo na náhradu jízdného a na náhradu škody ve výši 50 % ceny jízdného. Tuto částku je dopravce povinen vyplatit ve lhůtě jednoho měsíce od podání žádosti o náhradu.“
Obdobná práva zaručují právní předpisy i v případě zrušení cesty lodí, zpoždění při odjezdu lodě a zpoždění samotné cesty lodí. „Tato práva budou cestující uplatňovat zejména při cestách trajekty na moři,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Příkladem je zpožděné připlutí do cílové destinace o více než 1 hodinu. V tomto případě může být nárok na odškodnění v závislosti na délce zpoždění ve výši 25 % až 50 % ceny jízdenky.“
Chystáte-li se na cesty, můžete využít našeho Pomocníka na cesty. Situace plynoucí z problémů při cestování pomůže vyřešit bezplatná spotřebitelská poradna dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009, využít lze také některý z našich vzorových dopisů, který pomůže při uplatnění práv cestujících.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již statisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Diskuse