Pozor, Musk umožnil podvodníkům z tzv. "ověřených" účtů na Twitteru vás okrást o peníze

28. 8. 2023

čas čtení 5 minut
Podvodníci užívající tzv. "ověřených" účtů na Twitteru se zaměřují na uživatele,  kteří pošlou na Muskovu sociální síť stížnost

Podvodné  účty na Twitteru skrývající se pod ikonou "ověřenosti" (kterou si bez ověření může koupit kdokoliv)  jsou využívány k phishingovým útokům na uživatele Twitteru
 

 
Uživatelé, kteří si stěžují na špatný zákaznický servis na X, se stávají terčem podvodníků. 

Zákazníci bank a cestující v letecké dopravě patří mezi ty, kteří jsou ohroženi podvody, když si stěžují na firmy prostřednictvím Twitteru, nyní přejmenovaném na X. Podvodníci, kteří se vydávají za pracovníky zákaznického servisu, odpovídají pod falešnými jmény a lákají od obětí bankovní údaje, s příslibem, že na svůj bankovní účet dostanou odškodné. 

Důvěru obětí si obvykle podvodníci získávají zobrazením modré ikony "verifikace", která až do letošního roku označovala účty oficiálně ověřené systémem Twitteru, jenže teď si ji může koupit každý bez ověření. 

Změny zavedené v tomto roce umožňují, aby si tuto ikonu mohl koupit každý, kdo zaplatí měsíční poplatek cca 300 Kč za předplacenou službu webu, která se tento měsíc přejmenovala z Twitter Blue na X Premium. Podniky, které zaplatí 950 liber měsíčně, získávají zlaté zaškrtnutí. V podmínkách služby X není uvedeno, zda jsou účty předplatitelů předem prověřeny.

Andrew Thomas byl kontaktován podvodným účtem po zveřejnění stížnosti na cestovní platformu Booking.com. "Od dubna jsem se snažil získat zpět peníze po zrušení našich letů na dovolenou a nakonec jsem se uchýlil k X," uvedl.

"Obdržel jsem odpověď, která mě žádala, abych je sledoval a napsal jim DM [přímou zprávu] s kontaktním číslem. Poté mi zavolali přes WhatsApp a požádali mě o referenční číslo, aby to mohli prošetřit. Později mi zavolali zpět a řekli, že mi budou peníze vráceny prostřednictvím jejich platebního partnera, k čemuž si budu muset stáhnout aplikaci."

Thomas pojal podezření a zkontroloval profil X. "Vypadal jako skutečný, ale všiml jsem si, že v Twitteru je nečekaná pomlčka a že se k X připojil až v červenci 2023," řekl.

"Poté jsem zkontroloval identifikaci volajícího ve službě WhatsApp a zjistil jsem, že se jedná o keňské číslo. Od té doby jsem narazil na další falešné účty Booking.com na Twitteru, které sledují zákazníci, kteří jsou v koncích se snahou získat zpět peníze a uchýlili se na X, aby vyjádřili svou stížnost na tuto společnost."

Společnost Booking.com vrátila Thomasovi peníze po intervenci deníku Guardian a obvinila ze  zpoždění leteckou společnost společnosti.

Její mluvčí uvedl: "Jsme si plně vědomi důsledků podvodů ze strany zlomyslných třetích stran. Pokud se někdy vyskytnou pochybnosti o oprávněnosti požadavku, měli by se zákazníci vždy rozhodnout pro jistotu a kontaktovat náš oficiální tým zákaznického servisu.

"Pokud se zákazník rozhodne kontaktovat nás prostřednictvím Twitteru, měl by vždy zkontrolovat, že používá náš ověřený účet, který je označen zlatým odznakem, jenž značí pravost."

Podvodníci využívají rady, která se běžně objevuje v příručkách pro spotřebitele, aby si na společnost veřejně stěžovali na webu X, a dosáhli tak rychlejšího řešení.

V červnu se kyberzločinci pomocí falešných profilů zaměřili na cestující, jejichž lety společností easyJet a Brititish Airways byly zrušeny poté, co se tito cestující uchýlili na X a  požadovali tam vrácení peněz. 

Klienti bank byli varováni, aby byli ostražití, protože podvodníci hledají tweety, které mohou zneužít k získání osobních údajů o účtu. Řada zákazníků Metra obdržela zprávy od falešných agentů zákaznického servisu poté, co banka vyzvala k online zpětné vazbě. Jedna společnost přišla kvůli podvodu o 9 200 liber.

Lisa Webbová, odbornice na spotřebitelské právo z organizace Which?, uvedla, že nedávné změny v ověřovacích procesech společnosti X ztížily uživatelům identifikaci důvěryhodných účtů.

"Stížnost na nějakou firmu na sociálních sítích může být účinnou taktikou, jak získat rychlou odpověď, ale ověřte si, zda ta odpověď pochází z jejího oficiálního účtu, a pokud máte pochybnosti, obraťte se přímo na firmu  pomocí kontaktních údajů na jejích oficiálních internetových stránkách," uvedla.

Vyzvala vládu, aby neprodleně schválila zákon o bezpečnosti na internetu, který prochází parlamentem, a zajistila, že "přinese spotřebitelům smysluplnou ochranu před záplavou online podvodů, které pronikají na největší světové stránky sociálních médií a do vyhledávačů".

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
3073

Diskuse

Obsah vydání | 31. 8. 2023