
Rusko: Přístavy na Dálném východě po kolapsu dopravy přestaly být hlavním dovozním kanálem
2. 7. 2025
Podle logistické skupiny FESCO (která spravuje obchodní přístav Vladivostok) se za pět měsíců dovoz do Ruska snížil o 5 % na 1,12 milionu standardních dvacetistopých kontejnerů (TEU). Baltské přístavy zároveň zvýšily dovoz o 13 % ve srovnání s lednem až květnem 2024 a přístavy na Dálném východě ho snížily o 16 %, poznamenává FESCO. Balt a Dálný východ jsou na tom nyní téměř stejně, pokud jde o přijímané dovozní kontejnery: 60-67 tisíc TEU měsíčně na Dálném východě oproti 57-60 tisícům TEU v Baltském moři (Petrohrad, Usť-Luga a Kaliningrad).
V letech 2023-2024 si přístavy Dálného východu sebevědomě držely pozici největšího dovozního kanálu, její měsíční průměry trvale přesahovaly 100 tisíc TEU a maximální hodnoty v polovině roku 2024 dosáhly 118 tisíc TEU, ale na začátku letošního roku se objemy snížily z maxim na 60-67 tisíc TEU, vypočítali analytici logistické společnosti TD "Partner". Zároveň baltská oblast, která podle nich v roce 2023 přijímala přes Petrohrad, Usť-Lugu a Kaliningrad 38-45 tisíc dovezených TEU měsíčně, do začátku letošního roku zvýšila objem dovozu na 57-60 tisíc TEU měsíčně.
Přístavy v Baltu v průběhu roku 2024 aktivně tlačily na Dálný východ na pozadí velkých problémů s dodávkami kontejnerů z přístavů Dálného východu do středního Ruska po železnici, poznamenal průmyslový portál infranews.ru, když Baltským mořem prošly asi 2 miliony kontejnerů.
Partner Trading House vysvětluje "čerpání" Dálného východu přetížením terminálů, růstem logistických tarifů, včetně ruských železnic, a růstem přímých dodávek po železnici přes pozemní hranice.
Růst dovozu přes Baltské moře může naznačovat částečnou orientaci dovozu z východních tras na severozápadní směr, včetně tranzitu přes neutrální jurisdikce a rozvoje multimodálních dodávek, domnívají se odborníci Partner Trading House: "Stabilní růst v Baltském moři, přizpůsobení na Dálném východě a aktivace jižních přístavů vytvářejí vyváženější systém zahraniční ekonomické logistiky schopný přizpůsobit se jakýmkoli výzvám."
Obecně lze říci, že podle FESCO se objem kontejnerové dopravy v Rusku v lednu až květnu snížil o 3 % na 2,67 milionu standardních dvacetistopých kontejnerů (TEU), zatímco dovoz se snížil o 5 % na 1,12 milionu TEU, tranzit o 4 % na 240 000 TEU, vnitrostátní přeprava o 4 % na 491 000 TEU, zatímco vývoz vzrostl o 8 % na 818 000 TEU.
Zdroj v ruštině: ZDE
Diskuse