Rusko: Přístavy na Dálném východě po kolapsu dopravy přestaly být hlavním dovozním kanálem

2. 7. 2025

čas čtení 3 minuty
Nekonečné problémy s dodávkami zboží z Dálného východu donutily firmy využívat jiné trasy. Jedním z nich jsou přístavy na Baltu, které byly před válkou "mořskými branami" Ruska. Nyní jsou blízko k opětovnému získání tohoto statusu.

Podle logistické skupiny FESCO (která spravuje obchodní přístav Vladivostok) se za pět měsíců dovoz do Ruska snížil o 5 % na 1,12 milionu standardních dvacetistopých kontejnerů (TEU). Baltské přístavy zároveň zvýšily dovoz o 13 % ve srovnání s lednem až květnem 2024 a přístavy na Dálném východě ho snížily o 16 %, poznamenává FESCO. Balt a Dálný východ jsou na tom nyní téměř stejně, pokud jde o přijímané dovozní kontejnery: 60-67 tisíc TEU měsíčně na Dálném východě oproti 57-60 tisícům TEU v Baltském moři (Petrohrad, Usť-Luga a Kaliningrad).

V letech 2023-2024 si přístavy Dálného východu sebevědomě držely pozici největšího dovozního kanálu, její měsíční průměry trvale přesahovaly 100 tisíc TEU a maximální hodnoty v polovině roku 2024 dosáhly 118 tisíc TEU, ale na začátku letošního roku se objemy snížily z maxim na 60-67 tisíc TEU, vypočítali analytici logistické společnosti TD "Partner". Zároveň baltská oblast, která podle nich v roce 2023 přijímala přes Petrohrad, Usť-Lugu a Kaliningrad 38-45 tisíc dovezených TEU měsíčně, do začátku letošního roku zvýšila objem dovozu na 57-60 tisíc TEU měsíčně.

Přístavy v Baltu v průběhu roku 2024 aktivně tlačily na Dálný východ na pozadí velkých problémů s dodávkami kontejnerů z přístavů Dálného východu do středního Ruska po železnici, poznamenal průmyslový portál infranews.ru, když Baltským mořem prošly asi 2 miliony kontejnerů.

Partner Trading House vysvětluje "čerpání" Dálného východu přetížením terminálů, růstem logistických tarifů, včetně ruských železnic, a růstem přímých dodávek po železnici přes pozemní hranice.

Růst dovozu přes Baltské moře může naznačovat částečnou orientaci dovozu z východních tras na severozápadní směr, včetně tranzitu přes neutrální jurisdikce a rozvoje multimodálních dodávek, domnívají se odborníci Partner Trading House: "Stabilní růst v Baltském moři, přizpůsobení na Dálném východě a aktivace jižních přístavů vytvářejí vyváženější systém zahraniční ekonomické logistiky schopný přizpůsobit se jakýmkoli výzvám."

Obecně lze říci, že podle FESCO se objem kontejnerové dopravy v Rusku v lednu až květnu snížil o 3 % na 2,67 milionu standardních dvacetistopých kontejnerů (TEU), zatímco dovoz se snížil o 5 % na 1,12 milionu TEU, tranzit o 4 % na 240 000 TEU, vnitrostátní přeprava o 4 % na 491 000 TEU, zatímco vývoz vzrostl o 8 % na 818 000 TEU.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
276

Diskuse

Obsah vydání | 2. 7. 2025