
Meta povoluje crowdfundingové reklamy na drony pro izraelskou armádu, zjistila organizace na ochranu spotřebitelů
22. 7. 2025
Placené reklamy na Facebooku, Instagramu a Threads zjevně porušují zásady společnosti Meta, přesto zůstávají aktivní
Meta na Facebooku, Instagramu a Threads zveřejňuje reklamy proizraelských subjektů, které sbírají peníze na vojenské vybavení, včetně dronů a taktické výstroje pro izraelské obranné síly, což je zjevným porušením zásad této firmy v oblasti reklamy.
„Jsme odstřelovací tým jednotky Shaked, dislokovaný v Gaze, a naléhavě potřebujeme stativy pro střelbu, abychom mohli dokončit naši misi v Džabalii,“ zní jedna z reklam na Facebooku, která byla poprvé zveřejněna 11. června a je stále aktivní i 17. července.
Tyto placené reklamy poprvé objevila a nahlásila společnosti Meta globální organizace na ochranu spotřebitelů Ekō, která od března 2025 identifikovala nejméně 117 reklam, které výslovně žádaly o dary na vojenské vybavení pro IDF. Je to již podruhé, co tato organizace nahlásila společnosti Meta reklamy od stejných vydavatelů. V předchozím vyšetřování z prosince 2024 nahlásila Ekō společnosti Meta 98 reklam, což vedlo technologického giganta k odstranění mnoha z nich. Od té doby však společnost vydavatelům z velké části umožnila zahájit nové kampaně s identickými reklamami. Izraelské obranné síly samy výzvy k fundraisingu nezveřejňují.
„To ukazuje, že Meta doslova vezme peníze od kohokoli,“ řekl aktivista Ekō Maen Hammad. „Platforma provádí jen velmi málo kontrol a opatření, která by měla provádět, a pokud ano, tak až po faktu.“
Podle mluvčího sociální sítě Ryana Danielse společnost Meta po žádosti Guardianu a Ekō o komentář reklamy zkontrolovala a odstranila kvůli porušení firemních zásad. Jakékoli reklamy týkající se sociálních otázek, voleb nebo politiky musí projít schvalovacím procesem a obsahovat prohlášení o tom, kdo za reklamu platí, uvedla společnost. Tyto reklamy toto prohlášení neobsahovaly.
Podle Ekō tyto reklamy zaznamenaly nejméně 76 000 impresí – termín, který označuje počet zobrazení reklamy uživateli – pouze v EU a Velké Británii. Skupina nebyla schopna určit počet impresí v USA.
Nejméně 97 reklam z nejnovější série, včetně mnoha stále aktivních, žádá o dary na financování konkrétních modelů civilních dronů. Nové vyšetřování časopisu +972 odhalilo, že tyto typy dronů byly použity izraelskými bojovými jednotkami k shazování granátů na Palestince, z nichž mnozí byli neozbrojení. Tyto kvadrokoptéry se používají především k fotografování a lze je zakoupit na Amazonu, ale jednotky IDF je vybavují granáty, především proto, že jsou řádově levnější než drony vojenské kvality, podle několika vojáků IDF, kteří anonymně hovořili s +972.
„Většina našich dronů je rozbitá a rozpadá se – a nemáme žádné náhradní,“ zní další inzerát. „Přispějte nyní – každá vteřina se počítá, každý dron zachraňuje životy.“
Ačkoli není jasné, zda tyto bojové jednotky použily prostředky získané z těchto konkrétních inzerátů na nákup dronů, vojáci řekli izraelskému časopisu +972, že skutečně obdrželi levné drony vyrobené čínskou firmou Autel prostřednictvím darů a sbírek, jakož i prostřednictvím skupin na Facebooku.
Reklamy na sbírku od jednoho z vydavatelů, kterého Ekō identifikoval, Vaad Hatzedaka, odkazují na stránku s dary, kde je uveden seznam vybavení, na které organizace sbírá prostředky, včetně dvou dronů Autel. Podle stránky s dary nezisková organizace Vaad Hatzedaka již vybrala více než 250 000 dolarů ze svého cíle 300 000 dolarů na pořízení těchto dronů a další pomoci pro různé jednotky IDF. Druhý vydavatel, Mayer Malik, zpěvák a skladatel působící v Izraeli, zveřejnil reklamy odkazující na stránku, která obsahuje možnosti sponzorství různých kusů taktického vybavení, mezi nimiž je i termální dron Autel. Malik vybral pro IDF celkem více než 2,2 milionu dolarů.
Reklamní politika společnosti Meta zakazuje většinu pokusů o darování, nákup, prodej nebo převod „střelné zbraně, části střelné zbraně, střelivo, výbušniny nebo smrtící vylepšení“ s několika výjimkami. Společnost Meta sice odstranila tuto poslední sérii reklam i některé reklamy na sbírku finančních prostředků na vojenské vybavení, na které Ekō dříve upozornila, ale podle informací uvedených v reklamní knihovně Meta tak učinila proto, že obsah neobsahoval prohlášení požadované pro reklamy týkající se sociálních otázek, voleb nebo politiky.
Diskuse