Nastane revoluce v cenové politice potravních řetězců? (Nechystá se již potutelně?)

28. 5. 2014 / Miloš Dokulil

čas čtení 6 minut

Poměrně nedávno se v BL psalo o tom, jak nám přibývá na regálech potravních řetězců rozmanitého zboží, které se nabízí "v akci". Jako spotřebitelé jsme již po léta ochočení na tento poměrně nezvyklý výraz a jeho přitažlivý význam. Zkrátka, jde přece vždy o zajímavě zlevněné zboží, jehož by si možná zákaznice či zákazník měl možná dokonce vzít do nákupního vozíku víc, než zrovna potřebuje, dokud trvá nabídka...

(O případné doprovodné potenciální poťouchlosti, ne-li nečekaných, už stávajících pastičkách nastražených ze strany řetězců na peněženky zákaznictva v různých končinách našich krajů znovu nehovořme. Viz ZDE.)

Takže máme za sebou předehru. Je tu zkušenost k nezaplacení. Kde je cedulička "AKCE!", zákazníci jsou přitahování obdobně, jako to činí po večerech třeba můry, které obdobně láká světlo. Ne že by se tu mělo takhle přirovnávat ctěné zákaznictvo k pouhým můrám! K člověku jako bytosti rozumné, ne-li přímo moudré (copak nejsme z rodu Homo sapiens?), vždy přistupujme s úctou (byť třeba zrovna rafinovaně podbarvenou, anebo jenom ještě rafinovaněji na "vařené nudli" přitahovanou?). S námi zákazníky je vše vždy naléhavější, neodvratnější, a ještě nesrovnatelně víc vábící; a nepřekonatelně naléhavé. Víc, než je tomu u těch můr. Nevidíme, neslyšíme. Hurá! Kdepak je pouhý živočišný pud... My navíc víme, že teď s tou "akcí" neprohloupíme!

A můžeme konečně pokračovat:

Všimli jste si, že se v posledních týdnech cena nejednoho nabízeného artiklu zvýšila? U některých druhů zboží je to jen koruna či koruny dvě. To se ovšem nemusí okamžitě postřehnout na cenovkách, které někdy hýří v položkách haléřů již neexistujícími padesátníky či částkami s matoucí devítkou za desetinnou čárkou. (Pro jistotu: Může opravdu -- dokonce beztrestně -- existovat třeba cena 3,90 Kč?) Pokud ale třeba určité zboží (nechci specifikovat; jsou tu nejrůzněji nasazené ceny, i když někdy se vzácně vzájemně přibližující) stojí kolem 24,90 Kč, tam bychom zřejmě pohyb k 28,90 či k 29,90 Kč postřehli snáz. Jenže -- zvláště třeba u zeleniny -- cena za jeden kilogram se může (nejlépe postupnými přískoky, vždy po nějakých třeba 9 Kč) šplhat nahoru během několika následujících týdnů tak, že najednou je dvojnásobkem ceny z doby před několika málo týdny. Na to ale přece jsme v určitých obdobích a pro některé druhy zboží zvyklí, ne? Že by ale třeba cena červené papriky měla takhle nebývale růst nahoru v době, kdy spotřebitelé naopak očekávají sezónně zvýšenou nabídku (a spolu s tím nižší cenu)? Přitom prodejní cena zrovna teď zmíněné červené papriky se vyšplhala málem na dvojnásobek jenom během několika posledních týdnů.

Pro oddechový mezičas v tomto uvažování si připomeňme jenom zrovna tak známou zkušenost: Pokud si všimneme ("nevím, esisisivšim"?), že cena toho, co jsme zrovna chtěli koupit, vyletěla nahoru, zkusíme počkat, zda zřejmě váznoucí prodej (zvláště před víkendem!) nedonutí velkoprodejnu ke včasnému "operativnímu" snížení ceny, dokud není jiné riziko z prodlení. (To je přece vyzkoušené prodejní schéma!)

Nu, a teď konečně vylezme s možným konzumentským objevem: Co když se nám třeba potravní řetězce (v zájmu spotřebitelů, ovšemže!) vzájemně dohodly na tom (což je samozřejmě fikce!), že navodí do cen jistou větší dynamiku, aby mohly posléze bez rizik finančních ztrát (ba naopak!) navodit ještě v širším rámci prodej "v akci", než se tak doposud děje. Aby ty injekce k nákupům byly ještě impozantnější a všestranněji působivější.

Jinak řečeno: Pokud se uměle cena čehokoliv zvedne, může se potom hbitě inzerovat (nejen v potravních řetězcích ovšem!), že "v akci" se něco prodává o třeba 30 % levněji, i když by ta cena nemusela ještě ani v nejmenším klesnout pod předtím cenu obvyklou!

Takže můžeme přejít v této úvaze do finále: Co kdyby vůbec tam, kde se objevujeme nejčastěji jako nakupující spotřebitelé, všechny ceny přešly v ceny "akční"? I tak jich už dnes je v některých provozovnách potravních řetězců víc než řekněme těch cen "stabilních". Takže by mohl začít neskutečný souboj s naší pamětí a s naší touhou ušetřit (byť spíše často jen fiktivně!). Stabilita cen by byla "dynamická". Jakoby odpovídající prospěchu zákazníků. (Řetězce přece nemají jiný zájem, viďte?) A mohlo by se čarovat s akčním prodejem denně mnohem velkoryseji a nepřehledněji, než se tak zatím děje. Aby člověk za něco s úlevným pocitem, že teď na něčem "vydělal", zaplatil o x Kč víc (než před několika týdny), přičemž si na cenovce přečetl (ještě že jsme gramotní!), že má takto "akční slevu" třeba zrovna těch jedinečných 30 %, ne-li 50 %...

Teprve to takto začne doopravdy? Nebo již v tom "jedeme"? A oni nic, oni jsou jen ti známí "muzikanti"? (Nejen manažéři řetězců. Také zákonodárci. Nebo kontrola etiky a cenové průhlednosti korektního prodeje.) A my také nic; my si jen zkoušíme (ne poprvé!) počkat na další epochální a zcela jedinečné akční slevy... (už bez uvozovek; jsme přece již na to ochočení!)... Hurá do "samošky"! Z akčních cen až zrak do vývrtky přechází...

0
Vytisknout
11476

Diskuse

Obsah vydání | 30. 5. 2014