O billboardech a o svobodě

1. 9. 2017 / Jiří Hlavenka

čas čtení 2 minuty
Co jsou billboardy u silnic a dálnic? Doklad svobodného podnikání a volného trhu, doklad toho, že v naší zemi je svoboda? Co je jejich zákaz, doklad ošklivých regulací, omezování a zákazů shora? Pravý opak. Billboardy jsou omezením svobody a lidé v zemi bez billboardů jsou svobodnější v zemi s billboardy.

Billboard s reklamou znamená, že prostor, který je nezrušitelně a dle všech myslitelných kritérií prostorem veřejným, někdo obsadil, vzal si jej pro sebe. Prostorem obsazeným nemyslím ovšem těch pár metrů čtverečních billboardu, ale prostor jím zakrytý, vizuálně ukradený - zakrytý výhled do krajiny, na lesy, louky, architekturu, výhled do krajiny, pohled na naši zemi. Na to, co vždy bylo, je a bude bohatstvím, hodnotou užívanou - bezplatně užívanou! - námi všemi.

"Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda jiného". Nenajdete lepší případ porušení tohoto pravidla vysloveného Johnem Stuartem Millem než jsou billboardy. Svoboda podnikání a svobody volného trhu jsou hodnoty, které jsou chvályhodné a prospěšné - do toho okamžiku, kdy začínají likvidovat svobodu jiných. Billboardy nebourají svobodu "jiných", bourají svobodu všech.

Nejsem proti reklamě. Reklama má svoje férovější provedení - říká se mu "něco za něco". Koukáte-li se na komerční televize, víte, že reklamní spoty vám umožňují se dívat a neplatit za ni. Můžete si pořídit placený filmový kanál bez reklam. Víte, že bez reklamy by byly noviny nebo časopis dražší. Sice si nemůžete koupit jejich dražší verzi bez reklamy, ale můžete otočit list - nebo přepnout kanál. Máte svobodu volby reklamu přijmout nebo odmítnout a nekonzumovat ji.

Jedete-li ale českou krajinou (jdete-li po ulici), nemáte možnost si přepnout na volbu bez reklam, i kdybyste chtěli. Nemůžete se na ni dokonce ani nedívat, protože je v zorném pole řidiče (chodce). Se zavřenýma očima se špatně jede a jde. Svobodu volby nemáte.

Proto rozumné země, jejichž vlády vnímají svobodu občanů jako prvořadou hodnotu, reklamní plochy u silnic a dálnic velmi silně omezují, prakticky likvidují. Proto v zemích, kde nad svobodou občanů ještě stále vítězí "svoboda volného trhu", se nedíváte na les stromů, ale na les billboardů. Jsme krůček od toho, abychom se konečně začali dívat na les stromů a ne na les billboardů. Tak si to nepokazme.


Poznámka JČ: V zemích, jako je Velká Británie, billboardy u dálnic nikdy nebyly a nejsou - z jednoduchého důvodu: je to nebezpečné pro silniční provoz, protože to odvádí řidičovu pozornot od situace na vozovce.

0
Vytisknout
10180

Diskuse

Obsah vydání | 5. 9. 2017