 
Zmatenost myslí: To, že je na některých místech v ČR ideologická cenzura, přece neznamená, že lze dávat prostor lžím a nenávistným projevům!
16. 2. 2025 / Jan Čulík
čas čtení
6 minut
Vidím, že můj článek o tom, že není přípustné tolerovat šíření lží a nenávistných útoků, zamotal lidem tak trochu hlavu. To, že třeba Seznam.cz cenzuruje fakta a odstraňuje odkazy na články v Britských listech, shrnující věcné informace z renomovaných západních institucí, nemůže být argumentem pro toleranci lží a nenávisti.  Píše náš čtenář Jan Pozorovatel: 
Reakce na: "Pozn. JČ: Avšak
 když mluvil Vance o „cenzuře“ v Evropě, zkreslil to. Evropa se snaží 
vnímat rozdíl mezi fakty a lžemi. Pokud se nějaké politické strany snaží
 ovlivňovat voliče lžemi, tak jako Trump a Vance, je tato „svoboda 
projevu“ přijatelná? Nesmíme na to lhaní poukázat a odsoudit je?"
Takže
 když mám ve schránce na Seznamu plno smazaných diskusních příspěvků, 
m.j. pouhé odkazy na články v Britských listech a na vámi zveřejněné 
překlady článků z britských novin, to není cenzura?  A není to jen 
Seznam. Zkuste veřejně hájit třeba vražděné palestinské děti. Znemožní 
vás, nakydají na vás fůry hnoje a profesně poškodí (zpěvák Klus). 
Případně vás pro jistotu ještě označí za "proruské"....prostě "svoboda 
slova".
 Jinak velmi podobnou obhajobu cenzury (chránit před 
lžemi) jsem vyslechl před lety na povinných přednáškách z "marxáku". 
Pamatuji také na studenta, který oponoval že "dělíte lidi na tupé blbce,
 kteří uvěří všemu, co se jim předloží, a vyvolenou kastu, která jim 
vysvětlí, co je pravda a co je lež"
Jestli chcete obhajovat cenzuru, m.j. blokování Britských listů, neodpovídejte mi. Přece jen mám o vás ještě iluze.
Myslím, že to pěkně vysvětlil Fabiano Golgo: 
Když na Britských listech napíšu bez důkazů, že jste byl agentem STB nebo že si myslím, že byste měl být bit, je to moje právo na svobodu slova? Když napíšu bez důkazů, že jste pedofil, je to moje právo v rámci práva na svobodu projevu? Když napíšu článek, ve kterém žádám zrušení demokratického státu, je to moje právo?
Pokud máte dítě a
 on nebo ona by začalo nadávat své matce do kurev, řekl byste svému 
dítěti, aby drželo hubu, nebo byste respektoval jeho nebo její právo na 
svobodu projevu? Pokud student univerzity (tedy ne nezletilý) začne 
říkat profesorovi, že je hloupý, lze ho vyloučit, nebo by se mělo 
respektovat jeho právo na svobodu projevu? Pokud začnu šířit, že voda je
 otrávená, i když otrávená není, lze mě zastavit, nebo by to bylo v 
rozporu s mým právem na svobodu projevu? Když nazvu černocha opicí, je 
to moje právo na svobodu projevu? Když v článku řeknu, že by všichni židé měli být zplynováni, je to mé právo na svobodu projevu?
Jádro paradoxu: neomezená tolerance a její důsledky - pokud je společnost zcela tolerantní ke všem formám projevu, včetně netolerantních ideologií (např. nenávistných projevů, autoritářství nebo výzev k násilí), riskuje, že těmto netolerantním silám umožní získat moc. Jakmile se tyto skupiny dostanou k moci, mohou potlačovat svobodu projevu a likvidovat demokratické instituce, které ji chrání. Potřeba omezení: pro zachování tolerantní společnosti může být nezbytné zavést omezení tolerance jako takové - konkrétně omezit projevy nebo akce, které se snaží zničit toleranci nebo demokratické svobody. Jinými slovy, tolerantní společnost musí být netolerantní vůči netoleranci, aby přežila.
Klíčové důsledky: sebeobrana demokracie - paradox naznačuje, že demokratické společnosti se musí bránit proti antidemokratickým silám, i když to znamená omezit určité formy projevu. Například zákaz nenávistných projevů nebo zákaz skupin, které obhajují násilí nebo autoritářství, lze považovat za nezbytné pro ochranu širšího rámce svobody projevu.
 
Paradox
 svobody projevu, často označovaný jako „paradox tolerance“, je pojem, 
který poukazuje na základní napětí v rámci principu svobody projevu. 
Zejména jej formuloval filozof Karl Popper ve svém díle Otevřená 
společnost a její nepřátelé (1945). Tento paradox vzniká, když je 
společnost, která si cení a chrání svobodu projevu, konfrontována s 
jednotlivci nebo skupinami, kteří by chtěli tuto svobodu využít k 
podkopání nebo zničení samotných principů, které umožňují existenci 
svobody projevu.
Jádro paradoxu: neomezená tolerance a její důsledky - pokud je společnost zcela tolerantní ke všem formám projevu, včetně netolerantních ideologií (např. nenávistných projevů, autoritářství nebo výzev k násilí), riskuje, že těmto netolerantním silám umožní získat moc. Jakmile se tyto skupiny dostanou k moci, mohou potlačovat svobodu projevu a likvidovat demokratické instituce, které ji chrání. Potřeba omezení: pro zachování tolerantní společnosti může být nezbytné zavést omezení tolerance jako takové - konkrétně omezit projevy nebo akce, které se snaží zničit toleranci nebo demokratické svobody. Jinými slovy, tolerantní společnost musí být netolerantní vůči netoleranci, aby přežila.
Klíčové důsledky: sebeobrana demokracie - paradox naznačuje, že demokratické společnosti se musí bránit proti antidemokratickým silám, i když to znamená omezit určité formy projevu. Například zákaz nenávistných projevů nebo zákaz skupin, které obhajují násilí nebo autoritářství, lze považovat za nezbytné pro ochranu širšího rámce svobody projevu.
Nenávistné projevy je třeba moderovat, stejně jako nemůžete začít říkat 
pokladní v supermarketu, že je děvka, jen proto, že chcete uplatnit své 
právo na svobodu projevu. Lži je třeba cenzurovat, protože pokud někdo 
tvrdí, že holocaust neexistoval, že černoši nebyli v USA a Brazílii 
zotročováni, že všichni muslimové jsou teroristé, pak to má důsledky, 
které vedou k zániku pilířů civilizované společnosti. Takže dospějte a 
snažte se pochopit, že úplná svoboda čehokoli neexistuje. V životě a v 
přírodě existují hranice naprosto pro všechno. 
Zajímavý příspěvek k věci má jeden náš autor, který ale nechce, abych ho podepsat, protože se nechce hádat s blázny: 
Dobrý den, ve článku se Snyderem píšete: "Zároveň
 se však dostáváme do paradoxní, neřešitelné situace, na niž v 
souvislosti s Vanceovým projevem, poukázal Boris Cvek.  Jestliže totiž -
 zcela právem - vyloučíme z veřejného diskursu tu část společnosti, 
která šíří lži a nenávist, vznikne přesně ten problém, na který 
poukazuje Boris Cvek - demokracie nemůže fungovat bez voličů, které jsme
 vyloučili. Jenže my Okamurovy a Babišovy stoupence nepřesvědčíme, že 
věří lžím a nesmyslům.
Jsme tedy v neřešitelné situaci."
Jsme tedy v neřešitelné situaci."
Zdá
 se že 99,9% lidí ještě stále nedošlo, že ti co propadli lžím, musí být 
vyloučeni ne z diskurzu ale z volebního procesu, pak demokracie nejen že
 bude zachována ale bude spravována lépe, i ve prospěch těch co byli 
vyloučeni. Naprosto nechápu, že tato zcela primitivní systémová 
záležitost nikomu nedochází... 
Ta situace je samozřejmě 
řešitelná, jen to řešení nikdo nechce slyšet..... Proto se demokracie 
rozloží a zničit ji dokážou dokonce stupidní neschopní idioti, nechopní 
reálného života, co několikrát zbankrotovali a přesto dokázali 
ovládnout rigidní pošahaný svět, kde si nikdo nedokáže uvědomit 
systémové pravdy na úrovni dvě a dvě jsou čyři, protože by si musel 
přiznat, že to, v co celý život věřil přestalo platit  ....
4610
 
 
Diskuse