Viry kradou lidskou DNA, aby produkovaly nové smíšené geny

22. 6. 2020

čas čtení 1 minuta
Příslušníci velké skupiny virů, včetně chřipkových, dokážou budovat nové geny s využitím genetického kódu zkopírovaného z ovládnutých lidských buněk, upozorňuje Brooks Hays.

Když virologové zkoumali genetickou diverzitu a schopnosti proteinové syntézy skupiny virů známé jako segmentované negativní kmeny (sNSV), zjistili, že některé lidské patogeny dokáží kódovat nové proteiny kombinováním sekvencí hostitele a viru samotného.

Takzvané UFO proteiny mohou vysvětlovat, proč se těmto virů tak dobře daří infikovat lidské hostitele, ale může jít také o vhodné terče budoucích vakcín a antivirotik.

Výzkumníci detailně prozkoumali produkci těchto nikdy dříve neprozkoumaných proteinů v nové studii, která vyšla v časopise Cell.

"Kapacita patogenu překonat bariéry hostitele a zahájit infekci je založena na expresi proteinů odvozených z patogenu," vysvětluje v tiskové zprávě profesor mikrobiologie na Icahn School of Medicine v New Yorku, spoluautor studie. "Abychom pochopili, jak patogen antagonizuje hostitele a zahajuje infekci, potřebujeme mít jasnou představu o tom, jaké proteiny patogen kóduje, jak fungují a o způsobu, jakým přispívají k virulenci."

Viry nedokážou vyrábět vlastní proteiny. Aby přežily a replikovaly se, musejí najít hostitele a zmanipulovat jeho buňky. Jakmile se do nich dostanou, nacházejí způsoby, jak hostiteli podsunout instrukce ohledně tvorby proteinu.

Zdroj v angličtině: ZDE