Vodík versus elektrický pohon: Výzkumníci společnosti Fraunhofer dávají pouze jednomu pohonu šanci

13. 5. 2022

čas čtení 4 minuty

   

Vývoj bateriových pohonů jde rychle kupředu, k dispozici jsou již elektrická auta na krátké až střední vzdálenosti.
Chybí čerpací stanice a cenově dostupná sériová vozidla na vodík. Odborník z Fraunhoferova institutu proto nevidí pro vodíkové pohony v silničním provozu jen malou šanci, piše Tobias Stahl.

Na konci ledna byl ve vědeckém časopise Nature Electronics publikován přehled studie od vědce Fraunhofera Patricka Plötze jako „komentář“. Plötz ve svých poznámkách vysvětluje, že podle jeho názoru je příliš pozdě na to, aby vodík hrál důležitou roli v udržitelném silničním provozu.

 

"Vodík bude hrát důležitou roli v průmyslu, v lodní dopravě a v syntetických leteckých palivech. V silničním provozu však nemůžeme čekat na vodíkovou technologii. Nyní bychom se měli soustředit na bateriově-elektrická vozidla pro osobní a nákladní dopravu," říká Dr. Ploetz, který působí ve Fraunhoferově institutu pro výzkum systémů a inovací (ISI) jako vedoucí obchodní oblasti energetického managementu. "Časové okno pro vodíková auta k dosažení relevantního podílu na trhu je možno považovat za zavřené."

350 bateriových elektrických modelů, pouze dvě auta na vodík

Plötz v komentáři mimo jiné poukazuje na to, že na začátku roku 2021 bylo na silnicích kolem 25 000 vozů na vodíkové palivové články a v současnosti jsou k prodeji nabízeny pouze dva standardní vozy na palivové články: Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Celosvětově je navíc v provozu jen kolem 540 vodíkových čerpacích stanic – Plötz tuto situaci kontruje slovy, že „do začátku roku 2022 bude na světových silnicích pravděpodobně kolem 15 milionů bateriových elektromobilů a plug-in hybridních vozidel“. Navíc „téměř všichni výrobci“ nyní nabízejí odpovídající čistě bateriová elektrická vozidla, zhruba 350 různých modelů na celém světě.

Podle Ploetze nedávný technologický vývoj v technologii baterií zneplatnil hlavní argumenty pro vozidla s palivovými články: jejich údajně větší dojezd a kratší doby doplňování paliva. „Když měla bateriová elektrická vozidla omezený dojezd na méně než 150 km a nabíjení trvalo několik hodin, existoval důležitý a velký segment trhu pro vozidla s palivovými články: doprava na dlouhé vzdálenosti,“ říká Ploetz. "Dnes nabízejí elektromobily na baterie asi 400 km realistického dojezdu a nejnovější generace používá 800V baterie, které lze nabít za přibližně 15 minut na dojezd 200 km."

Pozdě by mělo být také pro nákladní vozy s palivovými články

Plötz tvrdí, že tento technologický vývoj vedl k tomu, že akumulátorová elektrická vozidla jsou nyní považována za nejslibnější také v odvětví nákladních vozidel. Po celém světě je nyní v provozu asi 30 000 bateriových elektrických nákladních vozidel, většina z nich v Číně. Vozíky s palivovými články jsou v současné době provozovány pouze v testovacím režimu a zatím nejsou komerčně dostupné.

Podle Plötze je aktuální výzvou pro bateriově-elektrická vozidla stále dálková logistika a přeprava velmi těžkého zboží. "Toto je často diskutovaný případ použití vodíkových nákladních vozidel. Několik výrobců nákladních vozidel, stejně jako poskytovatelé palivových článků a infrastruktury, spojilo své síly a stanovilo si cíl mít 100 000 nákladních vozidel s palivovými články na evropských silnicích do roku 2030. Zdá se to však velmi nepravděpodobné." když se nad tím zamyslíte, že společnosti oznamují nejbližší datum zahájení výroby komerčních sériových nákladních vozidel s palivovými články na rok 2027. V té době již budou komerčně dostupné a používané bateriové elektromobily druhé generace.“

Další klíčovou výhodou elektrických vozíků jsou nižší náklady. "Provozní náklady jsou důležitější pro nákladní automobily než pro osobní automobily."

Na dálkových cestách si stejně musí řidiči kamionů dát po čtyřech a půl hodinách tři čtvrtě hodiny pauzu, vysvětluje Plötz. Dojezdy 450 kilometrů jsou pro elektrické nákladní vozy dostačující. Nákladní vozy by však potřebovaly průměrné nabíjecí rychlosti 800 kW. Současný standard poskytuje pouze 350 kW. Řešením je podle Ploetze nový proces nabíjení s výkony až dva megawatty, který bude implementován v nejbližších letech.

Existuje však malý prostor pro vodíková nákladní vozidla, konkrétně přepravu těžkých nákladů do odlehlých oblastí.

Zdroj ZDE

Překlad připravil Milan Lelek.

0
Vytisknout
1408

Diskuse

Obsah vydání | 17. 5. 2022