Božský Čech

25. 8. 2022 / Soňa Svobodová

čas čtení 5 minut

Tak se v českém překladu z toho italského Il divino Boemo, jmenuje poslední opera plzeňského skladatele Stanislava Sudy, jenž byla zamýšlena jako vzdání holdu nejslavnějšímu českému skladateli 18. století Josefu Myslivečkovi, který druhou polovinu svého života prožil v Itálii, kde se proslavil dvaceti šesti operami, deseti oratorii, řadou symfonií, koncertů, ouvertur a množstvím komorní a chrámové hudby. A právě v minulých dnech vydalo hudební vydavatelství Supraphon ve své nové reedice jedinečný komplet nahrávek houslových koncertu tohoto geniálního komponisty pod názvem Josef Mysliveček: Houslové koncerty – komplet, které v období let 1983 – 1986 pro toto vydavatelství natočila ve Dvořákově síni pražského Rudolfina společně s Dvořákovým komorním orchestrem pod vedením dirigenta Libora Peška, japonská houslová virtuoska, laureátka mnoha prestižních soutěží královny Alžběty v Bruselu (1976) a Fritze Kreislera ve Vídni (1979), Shizuka Ishikawa, jenž je od roku 1997 členkou Kubelíkova tria, s nímž koncertuje po celém světě.

Paní Ishikawo, jak na toto natáčení těchto 12 koncertů, které toto dvoj - CD obsahuje vzpomínáte?

 

Nahrála jsem všech 12 koncertů. Tehdy jsem o Josefu Myslivečkovi mnoho nevěděla, zařazení jako český Mozart?“ tam začalo seznámení. Až po získání opisů not a po zevrubném přečtení obsahu jsem si pro sebe vytvořila obrázek, že se jedná o technicky mnohem virtuóznější skladby než u Mozartových koncertů. O to víc je důležitá propracovanost v technických detailech a mým úkolem bylo, jak dodat správnou náladu, aby opravdu vyzněly brilantně s lehkostí.

Také se traduje, že šestici koncertů z tohoto celkového počtu, vytvořil Mysliveček pod vlivem houslového virtuosa Giuseppe Tartiniho v 60. letech, kdy pobýval v italské Padově. Bylo při jejich nahrávání cítit tento jeho vliv?

Giuseppe Tartini (1692 - 1770) napsal víc než 15 houslových koncertů a snad přes 50 sonát. Nejznámější a nejčastěji hrané jsou dvě sonáty, obě v tonině g moll. Ďáblův trylek” se prezentuje nejobtížnější houslovou technikou a Didone abbandonata” je v porovnání velmi melancholická něžná skladba.

Určitě nacházím u Myslivečkových koncertů italskou veselou náladu a vyspělou houslovou virtuositu, která je charakteristická také ve tvorbě Antonia Vivaldiho.

Ve svých devatenácti letech jste poprvé hrála sólově s Českou filharmonií a v jednadvaceti opět poprvé na Pražském jaru. Jak jste to tenkrát měla s trémou byla či nebyla?

Na první koncert s Českou filharmonii si vzpomínám jakoby ve snu. Především to byl záskok za mistra Josefa Suka. Honem, během pár dnů si zopakovat a připravit Brahmsův koncert na zkoušku do Rudolfina!!! Myšlenka na případnou trému se naštěstí nedostavila.

Velmi často jsem v 70. letech vyjížděla z Prahy na náhodné záskoky i do zahraničí a prožívala napínavé přípravy včetně úředně veledůležitého podání žádosti o výjezdní povolení z ČSSR na cizinecké policii na pražské Bartolomějské ulici.

Vystupovala jste s mnoha prestižními hudebními tělesy nejen těmi japonskými, německými, slovenskými, ale i českými a tak není divu, že si česká hudba podmanila vaše srdce. Čím nejvíce?

V Japonsku je česká hudba velmi oblíbená. Nejvíce Dvořák a Smetana, vyrůstala jsem denně s Novosvětskou, Slovanskými tanci, Mou vlastí, Z mého života...

Během svého pobytu v Čechách jsem se postupně seznámila kromě Myslivečka i s dalšími autory, kterými byli Josef a Antonín Rejcha, Benda, Voříšek, Dusík, Suk, Martinů, Novák, Nedbal a další, jenž pevně zakotvili v mém repertoáru.

Jak jsem již v úvodu zmínila, jste dlouholetou členkou Kubelíkova tria, s nímž pravidelně vystupujete na světových pódiích. Kde nejdále jste hráli?

Z pohledu Prahy asi v Brazílii, na Taiwanu a v Japonsku.

Se svými hudebními kolegy violloncelistou Karlem Fialou a klavíristkou Kvitou Bilynskou tvoříte toto excelentní trio. Jak jste se vůbec všichni našli, tak že vám to tak nádherně ladí a hraje?

Kubelíkovo trio bylo založeno v roce 1992. Já v souboru hraji od roku 1997. Předtím hrál kolega Jan Talich ml., který po pěti letech přešel ke svému otci do Talichova kvarteta. S Karlem Fialou jsme se seznámili v roce 1995 u příležitosti natáčení dvojkoncertů Rejchy a Vranického, a též jsme spolu koncertovali.

V tomto složení jste také nahráli celkem čtrnáct CD, z nichž vybírám například kompletní nahrávku klavírních trií Antonína Rejchy. Chystáte v současné době nějaké další pro všechny vaše fanoušky?

V plánu byl náš oblíbený Franck a Brahms. Vše se však pozdrželo tou turbolentní situací ve světě. Dříve jsme točili ve Dvořákově síni Rudolfina. Posledních cca 10 let vše nahráváme v Japonsku.

Děkuji za rozhovor.

0
Vytisknout
4698

Diskuse

Obsah vydání | 30. 8. 2022