 
Lulovo zpátečnické levičáctví bude živit návrat krajní pravice
6. 2. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
13 minut
Luiz
 Inácio da Silva, známý jako Lula, se stal symbolem odporu proti 
brazilské diktatuře (1964-1985) na konci 70. let, kdy stál v čele odborů
 kovodělníků. Podporoval dělnické stávky, které ochromily automobilový 
průmysl. Až do jeho uvěznění v dubnu 1980 se Brazilci dočkali pouze 
zpěváků a některých novinářů, kteří se odvážili otevřeně protestovat 
proti režimu. Většina z nich skončila v mučírnách nebo na hřbitově. 
Někteří byli vyhoštěni do zahraničí.
 
Většina 
brazilské společnosti zpočátku vítala vojenský převrat, který svrhl 
nepopulárního bohatého farmáře, z něhož se stal prezident João Goulart, 
známý jako Jango, který se rozhodl využít populistickou kartu slibů 
pozemkové reformy (odebrání neproduktivní půdy jejím majitelům a její 
předání chudým rádoby zemědělcům), aby se udržel u moci, ale místo toho 
byl svržen. Kulturní a ekonomické elity byly rozněcovány americkou 
propagandou, která v každé levicové straně či politice viděla 
potenciální rozšíření kubánského scénáře po celé Latinské Americe, takže
 tisk, který podporoval převrat, a všeobecné přijetí role armády vydával za 
nezbytné, aby Brazílie zůstala na straně našeho milovaného 
bratrance, Spojených států.
Ale poté, co maršál
 Castelo Branco zahynul při zjevně kriminální letecké nehodě, byly 
slíbené demokratické volby, které měly vrátit moc civilistům, odloženy a
 společnost začala být podezřívavá.
V roce 1968
 se během festivalů populární hudby, které se staly nejsledovanějšími 
televizními atrakcemi, stalo mainstreamem několik desítek 
zpěváků/skladatelů, jejichž texty protestovaly proti diktatuře. Brzy 
byli zpěváci Caetano Veloso a Gilberto Gil chyceni armádou a mučeni, než byli posláni do exilu v Londýně. Zpěvák Chico Buarque odešel do 
Itálie. Tito slavní mladí umělci byli použiti jako signál obyvatelstvu, 
že režim je připraven mučit a vyhostit každého, kdo se odváží i jen 
zazpívat něco proti němu. 
Někteří korzující 
šéfredaktoři (bez nich se žádný reportážní článek neobejde) po chvíli 
psali úvodníky a publikovali články kritizující prodlouženou diktaturu, 
která měla trvat jen pár let. Někteří z nich použili fintu, že 
publikovali cenzurované texty se začerněnými slovy, čímž čtenářům 
signalizovali, že článek se stal obětí vládní cenzury. Když začerněná 
slova zakázala armáda, Jornal do Brasil je místo toho zveřejnil jako 
prázdná místa. Když se i prázdná místa stala nezákonnými, postupoval 
tak, že na těchto místech zveřejňoval slova v latince. Když se cenzoři 
rozhodli cenzurovat celé články (celkem 1099 textů), noviny O Estado de 
São Paulo se jim odvážily vzdorovat tím, že na cenzurovaném místě otiskly přesně 
stejnou báseň (Lusovci, portugalský autor Luís de Camões), která je 
nesmírně dlouhá. Ne celou báseň, jen to, co se vešlo do prostoru, 
případně zakončenou půl větou, aby čtenář pochopil, že nejde o nějaký 
podivný redakční výběr.
Jornal do Brasil 
měl svou vlastní verzi a zveřejnil přesně stejný recept na dort kdekoli,
 kde byl článek cenzurován. Deník Correio do Povo raději prostě tiskl 
noviny bez povinných cenzurních škrtů a nechal úřady, ať si dají tu 
práci a pošlou policii, aby nedovolila vytištěným novinám opustit 
tiskárnu. Majitel Breno Caldas tím přišel o miliony a nakonec 
zkrachoval, ale cenzuře se nepodřídil.
Důvodem,
 proč byli zpěváci rychle potrestáni a noviny ne, je to, že majitelé 
těchto publikací byli doslova dětskými přáteli generálů u moci. 
Navštěvovali stejné školy, měli společné příbuzné a pocházeli ze 
stejných vyšších vrstev. Známý je případ, kdy se Roberto Marinho, 
majitel novin O Globo, postavil před policisty, kteří přišli do jeho 
redakce zatknout novináře, a křičel na ně: "O své komunisty se starám 
já." Vojáci pak nepokračovali v cestě za svým cílem. 
To
 však skončilo, když byl v roce 1975 zatčen šéfredaktor TV Cultura 
Vladimir Herzog (na snímku), který po výslechu zemřel při fingované 
sebevraždě. Novináři se stali pro mučitele lovnou zvěří a tisk ztratil 
svou disidentskou sílu.
Bývalý prezident, jehož
 matka byla Češka, Juscelino Kubitschek, byl pak v roce 1976 zavražděn 
při fingované autonehodě, aby nemohl využít své obrovské popularity, 
kterou získal po pětiletém prezidentování, kdy vybudoval futuristické 
město Brasília, jež se stalo naším hlavním městem, a úžasnou rychlostí 
industrializoval zemi, kromě toho inspiroval zrod světového fenoménu 
hudebního stylu bossa nova, na podporu návratu k demokracii. 
Po
 zbytek desetiletí disent téměř vymizel. Těžká ruka režimu byla pro 
umělce a novináře či politiky příliš silná, než aby riskovali blahobyt 
střední třídy. Bylo třeba, aby se režimu znovu postavil člověk, jen tedy z nižší třídy, téměř negramotný dělník. Tak se Lula stal tváří odporu, 
který vedl ke konci režimu.
Lulův drsný vzhled,
 chybná znalost jazyka a skromné kořeny však v tehdejší brazilské 
kultuře nebyly pro prezidenta adekvátní. A tak, přestože se zasloužil o 
rozpad diktatury, prohrával každé volby po dvě desetiletí až do roku 
2002. 
V té době zmírnil své levičáctví, aby se
 stal přijatelným pro širší veřejnost. Po svém zvolení se vzdal 
předsednictví své Dělnické strany (Partido dos Trabalhadores) a byl 
obviněn ze spolčení s pravicí. Lula vytvořil své dva mandáty s 
pravicovými politiky, včetně svého viceprezidenta. Jeho politika 
směřovala k tomu, aby podnikatelská sféra co nejvíce prosperovala, aby 
pak mohla využít jimi způsobenou ekonomickou prosperitu k tomu, aby měla
 prostředky na sociální dávky a almužny pro chudé. 
Lula
 se také soustředil na politiku rozdávání peněz ženám. Matky měly právo 
na měsíční částky, pokud prokázaly, že jejich děti chodí do školy. Tím, 
že vázal státní dávky na vzdělání, zajistil, že další generace této 
rodiny bude mít lepší nástroje, aby se jí dařilo v kapitalistické 
společnosti, která vyžaduje dovednosti, jež dříve neměla, protože děti 
vždy předčasně opouštěly školu, aby pomohly rodičům vydělávat peníze. 
Taková politika pomohla 32 milionům obyvatel dostat se z bídy do nižší 
střední třídy. 
Díky tomuto "míšení" pravicové s 
levicovou politikou Brazílie velmi prosperovala a stala se šestou 
ekonomikou světa po Spojených státech, Číně, Japonsku, Německu a Francii
 (ano, před Velkou Británií). Díky bývalému křesťanskému 
fundamentalistickému populistickému krajně pravicovému prezidentovi 
Jairu Bolsonarovi se propadla na 13. místo. 
Nicméně
 se zdá, že Lula se nyní přiklonil k levici více než kdykoli předtím. 
Poté, co Lula vedl kampaň národní jednoty se spojenci z pravostředového 
politického spektra, zklamal své spojence tím, že naznačil prudký obrat 
doleva.
Nejprve se Lula snažil, aby hostem 
jeho inaugurace byl venezuelský autokratický populistický prezident 
Nicolás Maduro. Pozval také kubánského diktátora a dokonce i 
monstrózního diktátora Nikaraguy Daniela Ortegu, jehož režim se stále 
více podobá tomu myanmarskému. 
Poté zaujal 
postoj, který mají krajní pravice a krajní levice společný: Na podporu 
Vladimíra Putina. Již během kampaně Lula řekl americkému časopisu TIME, 
že "když jeden nechce, dva se nehádají", jako by Ukrajina měla 
rozhodovací moc o tom, zda Rusko napadne její území. Dodal, že Kreml byl
 vyprovokován strachem z rozšíření NATO na své hranice. A navrch se Lula
 také vysmál Volodymyru Zelenskému jako "youtuberovi", který se touží 
předvádět na internetu... Lula ukázal, jak dokáže být naprostý hlupák, 
který je slepý k detailům mezinárodních otázek. Jeho názory na svět jsou
 velmi omezené a řídí se tím, čemu věří stereotypní levice.  Nelidská 
podpora nedemokratických režimů, pokud jsou buď 1) levicové, nebo 2) 
protiamerické. A Putin spadá do toho druhého. Je (byl) nejikoničtějším 
vůdcem, který se postavil do čela quijotského boje proti americkému 
gigantu. 
A Freud může snadno vysvětlit, proč 
plamennému a exhibicionistickému Lulovi vadí hrdinný ukrajinský vůdce, 
jehož popularita stejně jako Lulova dobyla zeměkouli. 
Zatímco
 jeho vláda se snaží přijmout neutrální genderový jazyk, který 
přizpůsobuje zájmena dříve neexistujícím tvarům, sám Lula nedokáže svůj 
projev adekvátně přizpůsobit politické korektnosti, například když 
homosexualitu nazývá "výběr", nikoliv orientací/přirozeností. Používá 
také slovo indián pro označení toho, co dnes správněji nazýváme 
původními obyvateli. 
Lula také odmítá říci, že
 Tchaj-wan je nezávislou zemí, a odsoudit porušování lidských práv nebo 
nedostatek demokracie v Číně. Ve skutečnosti chce rozšířit již tak 
obrovský podíl Číny na brazilském HDP. 
Aby 
toho nebylo málo, Lula se rozhodl, že nepřijme kubánské lékaře, kteří, 
když Bolsonaro poslal zpět do Havany tisíce z nich, co pracovali v 
Brazílii, požádali o azyl a zůstali. Protože Bolsonaro zakázal pracovat v
 Brazílii všem, kdo mají kubánský lékařský diplom, tisíce kubánských 
lékařů, kteří se nechtěli vrátit na svůj ostrov-vězení, zůstali v 
Brazílii a získali podřadnou práci, aby přežili. Nyní, po obnovení 
smlouvy s Kubou o vyslání tisíců lékařů na pomoc v oblastech, kde místní
 lékaři nechtějí pracovat (jako jsou rezervace původních národů nebo v 
pouštních oblastech země), chce Lula potrestat ty Kubánce, kteří se 
odvážili nechtít vrátit do diktatury, kde dokonce i zpěváci chodí do 
vězení za to, že zpívají texty, s nimiž nesouhlasí vládní cenzoři... 
Jaká ironie dějin. 
Lula byl vnímán jako 
zachránce před temnotou, kterou přinesla destruktivní politika 
Bolsonara. Krajní pravice po celém světě dokázala, že umí dobře 
kritizovat některé aspekty establishmentu, které skutečně potřebují 
obnovu, ale je naprosto neschopná budovat nějaké alternativy. Jejich 
personalistický přístup sice urychluje procesy, ale zároveň je omezuje v
 dosahování úspěchu v cílech, které vyžadují kolektivní úsilí, neboť 
personalisté nejsou dobří ve skupinové práci a mají tendenci vyhořet z 
vnitřních bojů. 
Zdravý rozum ukazuje, že 
střed je vždy nejlepší pozice. Jakýkoli extrém vždy přináší nerovnost a 
často chaos přinejmenším pro druhou stranu extrému u moci. Lulův úspěch v
 prvních dvou funkčních obdobích byl zásluhou jeho odrůdy kapitalismu s 
lidskou tváří. Tím, že se příliš obrací doleva, nahrává pravici a buduje
 schody pro její návrat. 
Vyhrál s velmi 
hubeným rozdílem a Bolsonarovi fandí téměř polovina národa. Sám 
Bolsonaro minulý týden ve svém úkrytu na Floridě řekl, že se možná 
nevrátí jako prezident, ale že bolsonarismus tu zůstane. Že to, co má na
 mysli (sociální nesnášenlivost, autokratismus, fašistický přístup k 
levici, homofobie, křesťanský fundamentalismus a elitářství), se nedá 
zabít a bude se jen šířit. Dokonce předpověděl, že zesílení Lulova 
levičáctví dost možná povede k náhlému konci jeho vlády ještě před 
koncem mandátu. Že Kongres může dát přednost jeho viceprezidentovi 
Geraldu Alckminovi, bývalému oponentovi ze středopravicové strany.
Svět
 spatřil obrat ke krajní pravici mimo jiné i kvůli rétorické 
nedůslednosti levice. Jako například varování před krajní pravicí, že je
 nedemokratická, že usiluje o odstranění oponentů a diskriminuje některé
 kategorie lidí, zatímco slepě přijímá naprosto stejné zneužívání ze 
zemí, jako je Kuba, Venezuela, Nikaragua a Rusko. 
Krajně
 pravicoví voliči mají plné zuby nedůslednosti politické korektnosti a 
jejího stále se zpřísňujícího nepsaného kodexu zakázaných slov, 
represivní moci selhávajících institucí, sanování některých témat 
mainstreamovými médii tak, aby odpovídala idealizovanému pohledu na 
svět, Golema zvaného komunismus, pokryteckých argumentů levice ohledně 
dodržování svobody projevu. 
Lula se stal 
symbolickým znakem návratu od krajně pravicového populismu, který 
pohltil planetu v minulém desetiletí, do nové éry idylického lidského 
bratrství mezi "dobrými lidmi" Země, kteří sdílejí stejné empatie. Jeho 
neúspěch se může stát důkazem vrozeného handicapu levice, kterým je 
loajalita ke kolegům, samozvaným levičákům či antiamerikanistům. 
9342
 
 
Diskuse