
Začínají platit revoluční pravidla pro platformy on-line
25. 8. 2023
čas čtení
2 minuty
tisková zpráva
Praha/Brusel, 25. srpna 2023 - Velké platformy on-line, jako je třeba Facebook či Google, se od dneška musí začít řídit novými evropskými pravidly. Vstupuje totiž v platnost Akt o digitálních službách (DSA), který loni v červenci schválil Evropský parlament. Podle pirátského europoslance a kvestora Marcela Kolaji například ztíží manipulaci za pomoci cílené reklamy a přinese jasnější informace o fungování algoritmů sociálních sítí.
“Firmy
jako Facebook či
Google mají obrovský vliv na společnost a dokáží ovlivňovat veřejné
mínění. A to za zavřenými dveřmi a v de facto oligopolním prostředí,
který uživatele přirozeně nutí využívat jejich služby, i když s
podmínkami firmy nesouhlasí. Akt o digitálních službách
není dokonalý. Společně s Aktem o digitálních trzích ale alespoň
částečně vrací práva do rukou uživatelů. Lidé se například dozví, proč
je jim doporučovaný určitý obsah za pomoci algoritmů. A když budou
chtít, mohou si automatické doporučování zcela vypnout,”
říká Kolaja.
Podle
europoslance se do legislativy
podařilo prosadit řadu dobrých opatření, díky kterým budou mít
uživatelé větší kontrolu nad tím, jak na ně platformy působí. Vyzdvihuje
přitom třeba přísnější pravidla pro cílení reklamy. Negativně naopak
hodnotí, že akt neobsahuje požadavek na takzvanou interoperabilitu,
tedy povinnost umožnit komunikaci napříč službami.
“Důležité
změny nařízení
přináší například, co se týče reklamy on-line. Bude muset být jasně
označená a každý uživatel se bude moci podívat, kdo ji zaplatil. Omezené
bude i její cílení. Nově nebudou moct politici využívat citlivé osobní
údaje, třeba náboženské vyznání nebo sexuální
orientaci, a tak je zneužívat k manipulaci a strašení voličů. Změny
budou i v pravidlech pro mazání obsahu. Platformy budou muset hlásit,
jaké příspěvky smazaly a proč. Nezávislý orgán pak vyhodnotí, jestli je
mazání oprávněné. Takže už nebude platit, že si
soukromé společnosti mohou úplně samy rozhodovat, co je v pořádku a co
není,”
dodává Kolaja.
Pravidla
začnou tento týden
platit pro takzvané velmi velké platformy on-line, které v dubnu
letošního roku určila Evropská komise. Jde o služby, které mají přes 45
milionů aktivních uživatelů. Kromě Facebooku a Googlu to je třeba i
Amazon, Booking.com, Instagram, Wikipedia, YouTube
nebo Zalando. Pro ostatní vstoupí legislativa v platnost v únoru
dalšího roku.
Seznam platforem, na které se nařízení vztahuje:
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Bing
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
5197
Diskuse