Umělá inteligence jako nástroj řešení technických úloh
25. 9. 2023
/
Jiří Majzlík
čas čtení
9 minut
-
Úvod
V poslední
době se ve veřejném informačním prostoru poměrně často
objevují úvahy o možnosti zvýšení úrovně školství a úrovně
vzdělanosti všeobecně pomocí osvojení si práce s konverzační
verzí umělé inteligence, dále UI. V předloženém textu je
uvedeno několik příkladů využití tohoto nástroje k řešení
smíšených experimentálních úloh. Autor (A) se alespoň zběžně
seznámil s metodikou konverzace s UI a obrátil se na ni s
několika dotazy, které směřovaly k řešení několika
autorem ověřeným příkladů z oblasti zkoumání fyzikálních
přechodových dějů. Touto cestou se A pokusil o nalezení mezí
její spolehlivosti při řešení praktických úloh, dějů,
probíhajících v plynech a v pevných látkách.
Konverzace mezi UI a autorem (A) proběhla v prostředí
Microsoft Bing v režimu Pokládejte složité otázky.
-
Výpočet
indukované elektromotorické síly
První
ze série kontrolních příkladu požaduje po UI, aby provedla
výpočet elektromotorické síly (EMS), indukované na tenkém
vodiči délky l
= 0.01 m, který je vložen do polymetylmetakrylátového (dále
PMMA) bloku ve
stabilním magnetickém poli, jehož
indukce B
= 0.01 Tesla. V této 3D soustavě pravoúhlých souřadnic
dopadne na snímač čelo rázové vlna (RV) o max. tlaku P
= 4.8 GPa.
Požaduje
se výpočet indukované elektromotor. síly e,
měřený na výstupu nezatíženého snímače. Její hodnota je
dána vztahem (1):
e
= Blup
(1)
kde
up
značí rychlost částic za čelem RV, která je dle (2) definována
rovnicí zachování impulsu a hybnosti:
up
= P/ρ0Us
[ms-1;
Pa; kgm-2;
ms-1]
(2)
kde
ρ0
a
Us
značí hustotu prostředí a rychlost čela RV.
První
odpověď UI na A - dotaz byla negativní, neboť nenalezla údaj
rychlosti pohybu částic up
za čelem procházející RV při daném tlaku P.
A připomněl možnost odečtu tohoto parametru z průběhu
Rank. - Hug. adiabaty PMMA. UI shrnula v několika větách
teorii rázového zatížení pevných látek, ale hodnotu rychlosti
částic up
při tlaku P
= 4.8 GPa opět nenalezla. Rovněž si neporadila s nalezením
experimentálně stanovených konstant rovnice šíření čela RV
v PMMA ve tvaru (3)
Us
= C + Bup
(3)
uváděných
ve specializovaných, ale snad dostupných databázích. Po nápovědě,
že hledaná rychlost částic up
= 1000 m/s provedla UI bezchybný výpočet, kde indukovaná EMS
dosahuje ca 0.1 V. Současně zkombinovala odkaz na příliš
specializované zadání úlohy s díkem za spolupráci při
jejím řešení.
-
Zachování
energie náboje
Máme
soustavu dvojice naprosto shodných vf kondenzátorů o kapacitě
C1
a C2,
které se po nabití kond. C1
na napětí U11
propojí s původně nenabitým kond. C2
pomocí dvojice bezindukčních, bezkapacitních a dokonale vodivých
spojek a spínačů. Po dosažení ustáleného stavu je na
symetrické soustavě pozorována zdánlivá ztráta poloviny energie
náboje prvního kond. (4)
E11
=
0.5C1U211
(4)
Tato
fiktivně zadaná úloha má smysl při hledání příčiny zdánlivé
ztráty energie při respektování zákona zachování energie
náboje soustavy v uvedených prakticky nerealizovatelných
podmínkách.
Úloha
byla předložena k řešení UI:
Energie
náboje obou kond. po připojení C2
na C1
dle (5):
E12
+ E22
= 0.5
C1U212
+ 0.5C2U222
(5)
přičemž
platí, že U12
= U22
= 0.5U11
Součet
energií obou nabitých kond. (5) dává E12
+ E22
= 0.5E11
Na
UI byl vznesen dotaz, kam se v daných krajních podmínkách
zkoušky ztrácí polovina energie původně nabitého kondenzátoru
C1.
Tázaná UI si s tímto úkolem nevěděla rady, energetický deficit
soustavy sváděla na vnější ztráty spojovacích vodičů.
Přitom
v literatuře je uváděno, že při velmi rychlé polarizace
dielektrika akceptoru C2
a při poklesu polarizace donoru C1
dochází vlivem nárůstu jeho vnitřní energie k nevratným
ztrátám, které v mezních podmínkách mohou representovat
podstatnou část hledané složky energie soustavy. UI s tímto
zdůvodněním zachování původní hodnoty energie vyslovila
souhlas.
(A
si je vědom toho, že se jedná o poměrně náročnou úlohu.
Současně je možno vyslovit předpoklad, že tato ztracená
polovina energie náboje E11
se přes
odlišnosti jednotlivých typů dielektrik nakonec nalezne
v tepelných ztrátách a v mechanické práci, strávené
v namáhaném prostředí dielektrika obou kondenzátorů, kdy
hrozí i jeho destrukce. Experimentální cestou se potvrdilo, že
při zapojení rezistoru do obvodu se v rozsahu jeho odporu od
0.3 Ohm do 10 MOhm napětí na kond. C2
nemění a stabilně dosahuje hodnoty U22
= 0.5U11).
-
Přetržení
prizmatické tyče
Na
UI byl vznesen dotaz, zda je možno během vícenásobných běhů
rázové vlny podél osy kovové tyče dosáhnout jejího přetržení.
Zadány
byly tyto podmínky: ocelová tyč konstantního profilu, délka
rázové vlny Ls
= Ts.Us,
procházející tyčí je ca desetkrát nižší než délky tyče.
Symbol Ts
zde značí charakteristickou délku RV v časovém měřítku.
Na UI byl vznesen dotaz, zda je možno dosáhnout v průběhu
reverberací RV přetržení tyče. UI odpověděla několika větami
s použitím všeobecně dosažitelných nálezů o postupu vlny
podél osy rozličných geometrických útvarů včetně tyčí. Bylo
jí napovězeno, že po dopadu čela kompresní vlny na volný povrch
tyče dochází po jejím odrazu následkem setrvačnosti původně
komprimované struktury tyče k uvolnění tahového napětí.
Zas nic. UI bylo dále napovězeno, že zde dochází k algebraickému
součtu tahové a původní tlakové složky napětí a po překročení
pevnosti v tahu použitého materiálu se tyč na příslušném
místě přetrhne. Od UI se nato A dočkal potvrzení tohoto jevu,
ale při samostatném hledání souvislostí mezi jednotlivými
etapami sledovaného děje nebyla příliš úspěšná.
-
Rázová
trubice
Následující
dotaz na UI zněl, zda je možno v natlakované části rázové
trubice, komoře, očekávat po protržení oddělovací membrány
snížení tlaku pod jeho atmosférickou hodnotu.
A
se účastnil zkoušek, při nichž byl přechodný podtlak
pozorován. S přáním o jeho vysvětlení se proto obrátil
rovněž na UI.
Zadání
úlohy: Trubice délky ca 10 m, d
= ca 0.3 m, délka
komory ca 1 m. Časový průběh tlaku za čelem vlny i tlaku v této
části zařízení byl měřen pomocí tlakových snímačů. Po
protržení membrány se komprimovaný plyn, běžící podél volné
trubice chová jako píst, který může nakrátko snížit tlak
plynu v komoře pod hodnotu atmosférického tlaku. Zpětným
prouděním plynových částic, ke kterému dochází v expanzní
oblasti RV (za jejím čelem) se pak tlak v komoře ustálí na
své normální hodnotě.
Na
A-utorův dotaz, zde je možno dosáhnout v komoře podtlaku
podala UI řadu všeobecných informací z oblasti rozpínání
plynů z místa výbuchu trhavinové nálože a podobných
modelů.
Na
další přímý dotaz, vztahující se k příčině vzniku
podtlaku v komoře zkoumané soustavy, tedy rázové trubice
s příslušenstvím, nebylo napřímo odpovězeno, ačkoliv oba
procesy mají shodný fyzikální základ.
-
Závěr
Konverzace
s použitou verzí UI je vstřícná a zdvořilá. Tazateli
vyslovuje potěšení nad tím, že mu pomohla vyřešit jeho
kontrolní dotazy a nabízí se k další spolupráci.
Při
hledání řešení úkolů se jako oportunista řídí většinovým
principem. Tímto způsobem vyhledávání relevantních souvislostí
mezi zadáním úlohy a prameny mu unikají okrajové, pro řešení
zadaného úkolu mnohdy zásadní odkazy, klenáky. Přes tyto
výhrady je projekt UI doveden na dříve nepředstavitelnou úroveň.
Ze
způsobu výběru faktů a informací vyplývá, že metodika její
práce může vést k obcházení příčin vzniku nebo průběhu
či následků zkoumaných procesů. Na dotazy, které vyžadují
ponor do zdrojů speciálních informací odpovídá tím, že k nim
nemá přístup. UI již z principu mnohdy neví, kam sáhnout.
UI
nemůže za to, že nedisponuje předvídavostí, intuicí.
Snahy
zavést konverzaci UI do školství jako součást výuky a kontroly
její úspěšnosti mohou vést ke zvýšení pocitu neodpovědnosti
za kvalitu učebního procesu, a to na straně žactva i vyučujících.
Pokud se vyučující poněkud hlouběji ponoří do mechanismu
fungování UI, pak může touto cestou rozeznávat alespoň ty
prokazatelné výtvory UI od nefalšovaných prací žákovských či
studentských. Pokud se tento systém zavede do školství, pak se
kontrola autentičnosti studentských prací stane oboustranně
konfliktní záležitostí.
Toliko
několik poznámek k aplikovatelnosti UI, psaných věčným
studentem.
5154
Diskuse