NASA: Cesta na Mars nebo dále může kosmonauty zabít. Zničí jim střeva

3. 10. 2018

Dlouhé cesty vesmírem mohou kosmonautům zničit střeva, ukázala velká studie financovaná Americkým úřadem pro letectví a vesmír (NASA). Tento výzkum výrazně zpochybňuje možnost cestování na taková místa, jako je Mars. Předchozí práce mj. ukázaly, že účastníci kosmických letů mohou předčasně zestárnout a může dojít k poškození jejich mozkové hmoty.

Nový výzkum vystavil myši stejné úrovni bombardování galaktickou kosmickou radiací, která by postihla lidi na dlouhých cestách vesmírem.

Radiace by mohla poškodit gastrointestinální tkáň do té míry, že by to vedlo k dlouhodobé změně jejích funkcí. A studie také vyvolává obavy, že tito kosmonauti by čelili vysokému riziku vzniku nádorů žaludku a střev.

"Těžké ionty jako železo a křemík jsou poškozující kvůli své vyšší hmotnosti v porovnání s nehmotnými fotony jako u rentgenového a gamma záření, které převažuje na zemi, stejně jako s málo hmotnými protony ve vnějším vesmíru," tvrdí hlavní výzkumník studie Kamal Datta z Georgetown University Medical Centre a z NASA.

"Se současnou odstiňovací technologií je obtížné chránit kosmonauty před škodlivými účinky záření složeného z těžkých iontů. Ačkoliv může existovat způsob, jak využít léky, abychom čelili těmto účinkům, žádná taková látka ještě nebyla vyvinuta. - Zatímco krátké cesty, jako když astronauti cestovali na Měsíc, je nemusejí vystavit takové úrovni poškození, skutečným znepokojením je trvalé poškození z dlouhé cesty jako na Mars nebo na jiné mise v hlubokém vesmíru, které by byly mnohem delší."

Střevní trakt se nachází ve stavu nepřetržité obnovy a jeho buňky se stále vyměňují. Vrchní vrstva se vyměňuje každých 3-5 dnů. Jakékoliv narušení této výměny vede ke špatné funkci fyziologických procesů jako je absorpce živin a spouští patologické procesy jako rakovina, upozorňuje Albert Fornace Jr., ředitel Specializovaného výzkumného centra NASA při GUMC.

Ačkoliv dávky záření, jimž byly vystaveny myši, byly velmi nízké, trvalo dlouho, než se podařilo simulovat účinky dlouhodobé cesty vesmírem. Zdá se, že způsobené změny jsou nevratné.

Vědci jsou nyní přesvědčeni, že stejné problémy se mohou vztahovat na další orgány a je třeba dalšího výzkumu, abychom pochopili celkové poškození, které by mohlo způsobit lidskému tělu cestování vesmírem.

"Je důležité chápat tyto účinky předem, abychom mohli udělat vše, co lze, pro ochranu budoucích cestovatelů vesmírem," říká Datta.

Podrobnosti v angličtině: ZDE