Proč jsou česká média tak provinční v tématech týkajících se fosilních zdrojů

Konec aut na elektřinu? Ale kdepak...

18. 4. 2024 / Jiří Hlavenka

čas čtení 7 minut
Tomu se nedalo vyhnout: elektroauta končí, prodeje klesají, slepá ulička, návrat ke spalovákům. Desítky titulků, desítky článků - a dokonce i respektovaný Respekt se snížil k nedůstojnému clickbaitu "Elektrická auta se přestávají prodávat" (odkaz na konci). Zdá se, že se tu děje něco strašlivého!
Podívejme se tedy na suchá a nudná fakta - celosvětové statistiky prodejů elektrických aut po rocích...


2019: 2.08 mil
2020: 2.97 mil
2021: 6.5 mil
2022: 10.2 mil
2023: 13 mil

Prodej e-aut tedy rok od roku STOUPÁ, narůstá o cca 3 - 4 miliony meziročně za poslední tři roky. I v loňském roce se tak prodalo o 30 % nových elektroaut meziročně více - co by za tato čísla dala každá "spalováková" automobilka!

Kde se tedy berou hrůzné titulky o konci elektroaut (v hlavách pošahaných redaktorů, chce se říci)? Protože počet prodaných e-aut v roce 2023 byl nižší, než byly předchozí odhady a projekce. To si samozřejmě zaslouží rozbor, ale s "koncem" e-aut v realitě to nic společného nemá. Upravené prognózy pro letošní rok - na základě prodejů z posledních měsíců - jsou následující:

2024: 16.7 mil (Bloomberg)
2024: 16.84 mil (EV Research)
2024: 15.6 mil (J.D. Power)

Odhady se pohybují mezi 20 - 25 % meziročního růstu. Opět: to je robustní růst, za který by vám jakýkoli průmyslník dal duši.

Co se tedy doopravdy děje
------------------------------
Kdyby se redaktoři zabývali něčím jiným než vymýšlením clickbaitových titulků, mohli by přinést vskutku zajímavé a podstatné informace.

Řada států snižuje nebo ukončuje dotace na elektromobily. To je správné opatření, stejně jako správným opatřením bylo jejich ZAVEDENÍ před několika lety. Pomohlo totiž "roztlačit" tento byznys, tento dlouhý a náročný hodnotový řetězec (value chain) složitého výrobku, kterému se říká automobil.

Dosáhnout kritických hodnot, ve kterém se už vyplácí vývojářům, výrobcům i jejich subdodavatelům do toho jít (říká se tomu též nevhodně "škála", otrocky podle anglického pojmu "scale", který má dvojí význam; "kritická hodnota" to vystihuje lépe).

Ukončení nebo snížení dotací znamená samozřejmě okamžitý nárůst ceny a tím pochopitelně krátkodobé ochladnutí zákaznického zájmu. Jenomže PROTI TOMU jde poměrně rychlý pokles cen elektromobilů, který má následující důvody:

a) setrvalý pokles ceny baterií
b) již "amortizované" výdaje do technologického vývoje e-aut
c) tlak čínských výrobců, který přišel dříve, než se čekalo.

Pokles cen baterií je zásadním faktorem, který potáhne ceny dolů. Udává se v dolarové ceně na za 1 kW kapacitu; z několika set dolarů šel na 161 USD v roce 2022 a letos má klesnout na 133 USD, dále 115 USD v roce 2025 a postupně k 80 USD v roce 2030. Tato hrubá čísla možná moc neřeknou: kolik to tedy znamená pro celé auto? Rozsah kapacit je mezi 40 - 100 kWh, znamená to tedy, že cena baterie (jako součást ceny auta) z předloňských 160 - 400 tisíc Kč klesá na 80 - 200 tisíc korun. Vyšší kapacity a ceny jsou u "velkých" aut, které jsou drahé tak jako tak a mají i vyšší spotřebu; bavíme se o dojezdu v rozmezí 350 - 600 km.

Můžete říci, že 80 - 200 tisíc za baterii je pořád hodně; horní konec se ale týká luxusnějších aut. Mimo baterii je ale elektromobil výrobně i provozně levnější; tzv. TCO, "Celková cena za vlastnění" elektromobilu po sečtení všech faktorů v desetiletém horizontu je o 10 - 13% nižší než u spalováku. Plus samozřejmě cena za palivo/energii, která ovšem hodně lítá. Pokud si to dobíjíte z vlastní fotovoltaiky na střeše, ušetříte brutálně; pokud "tankujete" u veřejné dobíjecí stanice, neušetříte nic.

Ceny, za které se (na čínském trhu) nabízejí čínská elektroauta vyrážejí dech. Ukazují ale také, že "král je nahý": evropské a americké automobilky si narážely vysokou marži (nebo do ceny až moc "utápěly" drahý vývoj). Ostatně i Škoda Auto uvedla, že elektrický Enyaq je pro ni vůbec NEJZISKOVĚJŠÍ vůz. Proč nedržet vysoké ceny, když zákazníci kupují? Ale tahle hostina se už chýlí ke konci - nejen pod tlakem Číňanů (fakticky zas tak moc v Evropě neprodávají), ale i konkurenčním bojem mezi sebou jdou a ještě půjdou ceny elektromobilů dolů.

Což je ostatně jeden z důvodů procentuálního zpomalení růstu elektromobilů: čeká se na nižší ceny. E-auto je pro mnoho zákazníků lákadlem (i když chápu, že mnoho jiných se nedokáže odmilovat od randálu a smradu spalováku), ale ceny prostě byly příliš vysoké. Elektrická auta měla cenovku luxusních vozů, ač tomu jejich celková výbava neodpovídala - sytila tak trh zákazníků, kteří tak trochu nekoukali na cenu a chtěli mít vůz ekologický a technologickou novinku ("early adopters"). Mají-li postupem času e-auta převládnout, musí stát stejně či méně jako spalováky - o tom není pochyb.

Proč tolik hysterie vůči elektrickým autům?
-----------------------------------------------
Pokud porovnáte články v českých a zahraničních médiích, rozdíl okamžitě udeří do očí: hysterie projevující se nejen hloupými titulky, ale podobně hloupým (a často i zcela lživým) obsahem kontrastuje s normálním "business as usual" přístupem zahraničních médií. Jak říká klasik: "Náhoda? Nemyslím si!"

Jsem přesvědčený, že tato naše specialita má u kolébky tři sudičky. První je, že český mediální trh je až na pár marginálních výjimek v rukou oligarchů vězících po krk ve fosilním byznysu (Křetínský) či bytostně ztělesňujících starou, devadesátkovou ekonomiku (PPF, Babiš, majitelé Primy a další). Prostě "žádné novoty!". Naprosto nepochybuji, že toto se do narativu těchto silných médií promítá. 

Druhou sudičkou je ruský vliv: v momentě, kdy Rusko přestane být "ropnou pumpou převlečenou za stát", jeho vliv ve světě končí a začne mít vůbec problémy s uživením vlatního obyvatelstva. Není divu, že naprosto největší hysterii proti elektromobilům najdeme na Ruskem financované tvrdé dezinformační scéně (včetně politických stran poslušných Kremlu): k chemtrails a antivax se teď krásně druží rétorika proti elektrickým autům.

A třetí sudičkou je pak tradiční český skepticismus, kdy si chybějící sebevědomí dodáváme kverulantstvím: "tak vy říkáte A? Tak to já zrovna říkám B!". Kombinace švejkovství, českého zápecnického Honzismu a broukpytlíkovství je prostě smrtící.

Jen si tedy říkám, proč tomuto musel podlehnout i jinak solidní Týdeník Respekt. Zřejmě prostě "taky musel napsat něco nepěkného o elektromobilitě, když už o tom píší všichni".

3
Vytisknout
3664

Diskuse

Obsah vydání | 22. 4. 2024