Liberální iluze, které vedly k ukrajinské krizi
27. 1. 2022
čas čtení
13 minut
Situace na Ukrajině
je špatná a stále
se zhoršuje. Rusko se chystá k invazi a požaduje neprůstřelné záruky, že
se NATO nikdy nerozšíří dále na východ. Zdá
se, že jednání nejsou úspěšná, a Spojené
státy a jejich spojenci v NATO
začínají uvažovat
o tom, jak Rusko zaplatí, pokud provede invazi. Skutečná válka,
která by měla dalekosáhlé následky pro všechny zúčastněné, zejména pro ukrajinské
občany, je nyní velmi
pravděpodobná, píše na webu Foreign Policy Stephen Walt.
Velkou tragédií je, že celé
této kauze se dalo předejít. Kdyby Spojené státy a jejich evropští spojenci nepodlehli pýše, zbožným přáním a liberálnímu
idealismu a místo toho
se spolehli na realismus, k současné
krizi by nedošlo. Rusko
by se pravděpodobně nikdy nezmocnilo Krymu a
Ukrajina by dnes byla bezpečnější. Svět platí
vysokou cenu za to, že se
spoléhá na chybnou teorii světové
politiky.
Po skončení
studené války dospěly
západní elity k závěru, že realismus již
není relevantní a že
zahraničněpolitické jednání
by se mělo řídit liberálními ideály. Američtí
a evropští představitelé
věřili, že liberální demokracie, otevřené trhy, právní
stát a další podobné hodnoty se šíří
rychlostí požáru a že globální
liberální řád
je na dosah. Namísto
soupeření o moc a bezpečnost by se státy světa soustředily na bohatnutí v harmonickém
liberálním řádu
založeném na pravidlech, který by byl utvářen a střežen
benevolentní mocí Spojených států.
Kdyby byla tato vize přesná,
šíření demokracie a rozšiřování bezpečnostních
záruk USA do tradiční ruské sféry
vlivu by představovalo jen malá
rizika. Ale takový výsledek byl nepravděpodobný,
jak by vám řekl každý realista. Odpůrci expanze
totiž záhy varovali, že Rusko bude rozšiřování NATO
nevyhnutelně považovat za hrozbu. Proto několik významných amerických
odborníků - včetně diplomata George Kennana, spisovatele Michaela
Mandelbauma a bývalého
ministra obrany Williama Perryho - bylo od počátku proti rozšíření.
Zastánci rozšíření vyhráli
debatu tvrzením, že by pomohlo konsolidovat nové demokracie ve východní a střední Evropě
a vytvořit "rozsáhlou zónu míru" v celé
Evropě. Podle jejich názoru nezáleželo
na tom, že někteří z nových členů NATO mají pro alianci malou nebo žádnou vojenskou hodnotu a mohou být obtížně
bránitelní, protože
mír bude tak pevný a trvalý, že jakýkoli závazek k ochraně
těchto nových spojenců nebude
muset být nikdy splněn.
Navíc trvali
na tom, že vlídné záměry NATO jsou automatické a že bude snadné přesvědčit
Moskvu, aby si nedělala
starosti, až se NATO
přiblíží k ruským hranicím. Tento názor
byl krajně naivní, protože klíčovou otázkou
nebylo, jaké byly záměry NATO. Ve skutečnosti záleželo
na tom, co si představitelé v Kremlu mysleli. I kdyby se ruští
představitelé přesvědčili, že NATO nemá žádné
zlé úmysly, nikdy si nemohli být
jisti, že tomu tak bude vždy.
Ačkoli Moskva neměla
jinou možnost než souhlasit s přijetím Polska, Maďarska a České republiky do NATO, s
pokračujícím rozšiřováním aliance ruské
obavy rostly. Nepomohlo ani to, že
rozšíření bylo v rozporu s ústním
ujištěním
amerického ministra zahraničí Jamese Bakera sovětskému vůdci Michailu Gorbačovovi v únoru 1990, že
pokud bude Německu umožněno sjednocení
v rámci NATO, pak se aliance
nepohne "ani o píď na východ"
- což Gorbačov pošetile nepožadoval písemně. (Baker a další
tuto charakteristiku zpochybňují. Baker popřel, že by učinil jakýkoli formální slib.) Pochybnosti Ruska zesílily, když
Spojené státy v roce 2003 napadly Irák - rozhodnutí,
které ukázalo záměrnou neúctu k mezinárodnímu právu - a ještě více poté,
co Obamova administrativa překročila pravomoc rezoluce Rady bezpečnosti OSN č.
1973 a v roce 2011 pomohla svrhnout libyjského
vůdce Muammara Kaddáfího. Bývalý americký ministr
obrany Robert Gates později
poznamenal, že
"Rusové měli pocit, že si z nich někdo vystřelil". Tyto a další události
pomáhají vysvětlit,
proč Moskva nyní trvá na písemných zárukách.
Kdyby se američtí
politici zamysleli nad historií
a geografickou citlivostí své země, pochopili by, jak se expanze NATO jeví jejich ruským protějškům. Jak nedávno
poznamenal novinář Peter
Beinart, Spojené státy opakovaně prohlásily,
že západní
polokoule je pro ostatní velmoci
nepřístupná, a mnohokrát
pohrozily silou nebo ji použily,
aby toto prohlášení prosadily. Během studené války
byla například
Reaganova administrativa natolik znepokojena revolucí v Nikaragui, že zorganizovala povstaleckou
armádu, aby svrhla vládnoucí socialistické
sandinisty. Když si
Američané mohli dělat takové
starosti o tak malou zemi, jako je Nikaragua, proč je tak těžké pochopit, že má Rusko vážné
obavy z neustálého pohybu nejsilnější vojenské aliance směrem ke svým hranicím?
K této chybě přispělo i opakované
trvání NATO na tom, že
rozšiřování
je otevřený proces a každá země, která
splňuje kritéria členství,
se může připojit. To
mimochodem smlouva o NATO tak docela neříká. Každá vojenská aliance může přibrat nové členy,
pokud s tím stávající
strany souhlasí, a NATO
tak již několikrát učinilo. Otevřené hlásání aktivního
a neomezeného závazku posunout se na východ však muselo ještě
více zvýšit ruské
obavy.
Dalším chybným
krokem bylo rozhodnutí Bushovy
administrativy nominovat Gruzii a Ukrajinu na členství v NATO na summitu v Bukurešti v roce 2008. Bývalá úřednice Rady národní bezpečnosti USA Fiona Hill nedávno odhalila, že americká zpravodajská
komunita se proti tomuto kroku postavila, ale tehdejší prezident USA George W. Bush její námitky
ignoroval z důvodů, které nebyly
nikdy plně vysvětleny. Načasování tohoto kroku bylo zvláštní,
protože Ukrajina ani
Gruzie nebyly v roce 2008 blízko
splnění kritérií pro členství a ostatní
členové NATO byli proti jejich přijetí. Výsledkem byl nelehký kompromis, kdy NATO prohlásilo, že oba státy
nakonec vstoupí, ale
neřeklo kdy. Jak správně uvedl politolog Samuel
Charap: "Toto prohlášení bylo nejhorším možným prohlášením. Nezajistilo Ukrajině a Gruzii žádnou větší bezpečnost, ale posílilo názor
Moskvy, že NATO je
rozhodnuto je začlenit." Není
divu, že bývalý
velvyslanec USA při NATO Ivo Daalder označil rozhodnutí z roku 2008 za "kardinální
hřích NATO".
Další kolo přišlo v letech 2013 a 2014. Rozhodnutí tehdejšího
ukrajinského
prezidenta Viktora Janukovyče odmítnout
přístupovou dohodu vyjednanou s
EU a přijmout lukrativnější nabídku Ruska vyvolalo Euromajdan, který nakonec vedl k
jeho svržení. Představitelé USA se viditelně přiklonili na stranu
protestujících a aktivně se podíleli
na snahách vybrat Janukovyčova nástupce,
čímž podpořili ruské
obavy, že se jedná o barevnou revoluci.
Pozoruhodné je, že si představitelé Evropy a Spojených států zřejmě nikdy nepoložili
otázku, zda by Rusko mohlo mít proti tomuto konání námitky. V důsledku toho byli
zaskočeni, když ruský
prezident Vladimir Putin nařídil
zabrání Krymu a podpořil ruskojazyčná separatistická
hnutí ve východních provinciích
Ukrajiny, čímž uvrhl zemi do zamrzlého konfliktu, který trvá dodnes.
Na Západě je běžné obhajovat rozšiřování
NATO a svalovat vinu za ukrajinskou krizi pouze na Putina. Ruský vůdce si
nezaslouží žádné sympatie, jak jasně ukazuje jeho represivní domácí
politika, zjevná korupce,
opakované lži a vražedné kampaně proti ruským exulantům, kteří pro jeho režim
nepředstavují žádné nebezpečí. Rusko rovněž pošlapalo Budapešťské memorandum z roku 1994, které poskytlo Ukrajině bezpečnostní záruky
výměnou za to, že se vzdá jaderného
arzenálu, který zdědila po Sovětském svazu. Tyto a další kroky vyvolaly oprávněné
obavy z ruských záměrů a nezákonné
zabrání Krymu obrátilo
ukrajinské a evropské veřejné mínění ostře proti Moskvě. Má-li
Rusko zjevné důvody k
obavám z rozšiřování NATO, jeho sousedé mají také dostatek důvodů k obavám z Ruska.
Za probíhající krizi okolo Ukrajiny však není
odpovědný pouze Putin. Morální rozhořčení
nad jeho činy nebo charakterem není
žádnou strategií. Ani další a přísnější sankce ho pravděpodobně nepřimějí
k tomu, aby se podvolil požadavkům
Západu. Jakkoli to může být nepříjemné,
Spojené státy a jejich spojenci musí uznat, že
geopolitické uspořádání
Ukrajiny je pro Rusko životně důležitým zájmem
- zájmem, k jehož obraně je ochotno použít sílu - a to nikoli proto, že Putin je bezohledný autokrat
s nostalgickou zálibou v
sovětské minulosti. Velmocem není nikdy lhostejné,
jaké geostrategické síly se nacházejí u jejich hranic, a Rusku by
na politickém uspořádání
Ukrajiny velmi záleželo, i kdyby byl v čele někdo jiný. Neochota USA a
Evropy přijmout tuto základní realitu je hlavním důvodem, proč se svět dnes nachází
v tomto zmatku.
Jak již
bylo řečeno, Putin si tento problém
ztížil tím,
že se snaží vynutit si
velké ústupky pod hrozbou použití vojenské síly. I kdyby
jeho požadavky byly zcela
rozumné (a některé
z nich rozumné nejsou),
Spojené státy a zbytek NATO mají dobrý důvod se jeho pokusu o vydírání bránit. Realismus vám
opět pomůže pochopit proč: ve světě,
kde je každý stát nakonec odkázán sám
na sebe, může signál, že se můžete
nechat vydírat, vydírajícího
povzbudit k novým požadavkům.
Aby se tento problém
obešel, musely by obě strany toto jednání změnit
z jednání, které
vypadá jako vydírání, na jednání,
které vypadá spíše
jako vzájemné škrtání. Logika je jednoduchá: Nechtěl bych ti dát
něco, co chceš, pokud mi vyhrožuješ, protože to vytváří
znepokojivý precedent a mohlo by tě
to svádět k stupňování tvých požadavků.
Ale mohl bych být ochoten dát
ti něco, co chceš, kdybys souhlasil s tím, že
mi dáš něco, co chci stejně
tak já. Na takovém precedentu není
nic špatného; je to vlastně
základ všech dobrovolných ekonomických směn.
Zdá se, že Bidenova administrativa se o
něco podobného pokouší,
když navrhuje vzájemně výhodné
dohody o rozmístění raket a dalších
druhotných otázkách a snaží se smést ze stolu otázku budoucího rozšíření NATO. Nemyslím si, že tento přístup
projde. Geopolitické uspořádání
Ukrajiny je totiž pro Kreml životně důležitým zájmem
a Rusko bude trvat na tom, aby získalo něco
hmatatelného.
Americký prezident Joe Biden již
dal jasně najevo, že Spojené státy
nepůjdou do války na
obranu Ukrajiny, a ti, kdo si myslí,
že by mohly a měly, zřejmě věří,
že se stále nacházíme v unipolárním
světě 90. let.
Pokud chtějí Spojené státy
a NATO tuto situaci vyřešit
diplomatickou cestou, budou muset učinit skutečné ústupky a možná nedostanou vše, co by si přály. Tato situace se mi nelíbí o nic víc
než vám, ale to je cena, kterou je třeba zaplatit za
nerozumné rozšiřování NATO.
Nejlepší
nadějí na mírové řešení
této nešťastné
situace je, že si
ukrajinský lid a jeho vůdci uvědomí, že boj Ruska a Západu
o to, která strana
nakonec získá věrnost Kyjeva, bude pro jejich zemi katastrofou.
Ukrajina by měla převzít iniciativu a oznámit, že hodlá
fungovat jako neutrální země, která
se nepřipojí k žádné vojenské alianci. Měla
by se formálně zavázat, že
se nestane členem NATO ani nevstoupí
do Ruskem vedené
Organizace Smlouvy o kolektivní
bezpečnosti. Stále by
mohla svobodně
obchodovat s jakoukoli zemí
a přijímat investice z jakékoli země a měla
by mít možnost svobodně
si zvolit své vlastní vůdce bez vměšování
zvenčí. Pokud by Kyjev učinil takový
krok sám, pak by Spojené státy a jejich spojenci v NATO nemohli být obviněni, že podlehli ruskému
vydírání.
Pro Ukrajince není
ideální existovat jako neutrální
stát v sousedství Ruska. Ale vzhledem k jejich
geografické poloze je
to nejlepší výsledek,
který mohou reálně očekávat.
Rozhodně je to mnohem lepší než situace, v níž se nacházejí nyní.
Je třeba připomenout, že
Ukrajina byla fakticky neutrální od roku 1992 až do roku 2008, kdy NATO
pošetile oznámilo, že
Ukrajina vstoupí do
aliance. V žádném okamžiku tohoto období jí
nehrozilo vážné riziko ruské invaze.
Celý článek v angličtině ZDE
9652
Diskuse