Postmoderní neofašismus jako ruská státní doktrína
23. 5. 2022
/
Adam Tomáš
čas čtení
22 minut
Od
Putinovy invaze na suverénní
Ukrajinu už konečně padá středoevropská averze k Rusku na
základě historické zkušenosti
se Sovětským svazem a s tím související sentimenty a
ahistorické srovnávání současného Ruska se značně
zmytizovanou představou velmoci někdy z dob Leonida Brežněva,
který nese odpovědnost za naší konkrétní českou a
československou zkušenost s ruskou okupací. Na těchto
troskách se rodí více či méně na faktech založená averze
nová, která souvisí se současným ruským imperialismem a, což
je slovo, které je v jednom textu s Putinem konečně
reálně skloňováno, i s fašismem.
V souvislosti
se studiem fašismu není nic lepšího, než doporučit ověřené
autory, kteří se problematikou tzv. „věčného“ nebo
„synkretického“ fašismu zabývali, jako U. Eco, M. Albrightová
nebo R. Griffin. Navzdory relativní probádanosti tématu ale
současná situace vyžaduje alespoň stručné shrnutí jejich
příspěvku a připomenutí, že fašismus jako fenomén zdaleka
nezemřel roku 1945 spolu s Mussolinim v Miláně nebo
Hitlerem v berlínském bunkru. Ruské
postoje mají znaky fašismu už
delší dobu, západní politický a diplomatický diskurz to však
dlouho opomíjel, pročež je třeba zmíněné autory opět
připomenout v kontextu ruské
invaze na Západ stejně jako přední Putinovy ideology a
intelektuální podloží současné „ideologické
základny“ režimu.
Alexander
Dugin a vzpoura proti modernismu
Osobností,
které se v posledních letech nelze vyhnout, je ruský filozof
Alexander Dugin. Ten byl často explicitně označován jako Putinova
mluvící hlava ohledně otázek identity a legitimity ruských elit
nad vládou (nejen) nad federací, ale i v podstatě nad celou
bývalou sovětskou sférou vlivu.
K Duginovi
mohly člověka už od krymské krize zavést více či méně
vyčerpávající zmínky v médiích, nicméně samotného
filozofa jsme si mohli poslechnout v jednom z rozhovorů
v první sérii pořadu Otevřené hlavy, který je dílem
Českého rozhlasu. Přestože byl pořad později rozšířen o více
dílů a na vyváženost pozvaných byl kladen až bizarní důraz ve
stylu deset minut pro Hitlera, deset minut pro žida,
bylo zjevné, že pořad ve svém celku sleduje umělý (lidmi jako
Dugin vyvolaný) střet tzv. pokroku a tzv. tradice. Z pořadu
tak zcela vypadli jak zástupci analytické
filozofie jako například stále ještě žijící Noam Chomsky,
tak i stálice kontinentální filozofie. Vedle několika málo
důležitých jmen, které ale nejsou ve všeobecném povědomí jako
Lev Manovich, W. J. Mitchel nebo David Graeber se tak pořad
orientoval na tisíc a jeden způsob, jak nahlížet problém
(zejména sexuálních a genderových) identit nebo v několika
dílech dokonce na filozofii počítačových her.
Kdo
však chybět nemohl, byl Alexander Dugin, který ve svém oboru
nebyl vystaven žádnému srovnání nebo nedejbože debatě, jeho
propagandistické výlevy se tak ocitly nikoli v konfrontaci se
stejně silným oponentem, ale vedle bizarně vypadající (díky
omezenému času) teorie emancipačního potenciálu videoher. Dugin
tak nebyl vržen do souboje (ani toho diachronního) s adekvátně
silným protivníkem, a byl tak ušetřen potupy, která postihla
například o něco odvážnější hvězdu amerického i evropského
YouTube
– filozofujícího psychiatra-kouče (to není hyperbola nebo
argumentační faul, jak dokazuje například esej Nathana J.
Robinsona, Robinson, 2018) Jordana Petersona. Ten se (naštěstí,
ale vlastně paradoxně) také do Hlav nedostal, což je snad
přirozené po jeho debaklu v debatě v Torontu před třemi
lety, kde ho Slavoj Žižek s laskavostí sobě vlastní ponížil
tím, že mu uctivě přikyvoval a ochotně prozradil, v čem je
naprosto omezený (tedy zejména ve znalosti dějin filozofie i
politiky a konceptů, se kterými Peterson rád šermuje. (Tedy
hlavně ideologií, diktaturou a propagandou.)
Nechme
ale povzdechnutí nad jedním, jinak skvělým seriálem Českého
rozhlasu, za který bychom přes to všechno měli být
veřejnoprávnímu médiu vděční, stranou. V čem tedy
spočívá Duginova filozofie a ideologie?
Vlastně
přesně v tom, co sám kritizuje na postmoderně, zaměřené
na subjekt, jen touto relativizací neútočí na umělé struktury
států, kultur a Huntingtonových civilizací (Huntington, 2001),
ale na univerzalitu lidství a práva člověka na vlastnictví sebe
sama. Dugin totiž po přiznávaném vzoru italského fašistického
esoterika Juliase Evoly (Evola, 2020) odmítá celý modernismus jako
celek, tedy včetně osvícenského rozumu a logiky. Nebude tak snad
příliš troufalá spekulace, že za Putinovou představou, že
existuje nenávratně prohnilý Západ, rostoucí dálný Východ a
postsovětská sféra a nic mezi tím (Putinovy řeči o tzv.
nárazníkových státech jsou jen průhledným eufemismem pro
kolonie), stojí právě Dugin s jeho směsí Huntingtona a
imperialismu. Co Putin díky Duginovi nechápe, je to, že Evropané
prostě nebyli, nebudou a (v jeho pojetí jednoty) ani nechtějí být
jednotní. Tedy nechtěli být, k jednotě je až nyní přivedl
právě Putin, čehož si v rozhovoru pro Deník N všímá i
Yuval Noah Harari. (Šimečka, 2022) A zase naopak, jak ve zde
citované debatě upozorňuje Bernard-Henri Lévy, (Bernard-Henri
Lévy
vs Alexander Dugin, Amsterdam 2019) Rusko není monolit jednoho
národa, jednoho názoru a jedné ideální (Putinem propagované)
budoucnosti, což teď mnozí Rusové protestující proti válce
neustále dokazují. Lévy ve zkratce odhaluje obrovské pokrytectví
Putinova režimu už na úrovni rétoriky několik let před tím, co
se nyní v ruských médiích černá změnila v bílou a
noc v den.
Dugin zase popisuje západní
civilizaci jako to nejhorší (pro něj) z Nietzscheho odkazu,
tedy jako společnost, která se v relativizaci hodnot dostala
až do bodu naprostého postmoderního rozkladu hodnot. Takto se
mohou Putinovi a Duginovi jevit někteří západní politici,
protože v době míru zkrátka
nemají v bohatém západním světě na práci nic jiného, než
starat
se o utlačované menšiny ve vlastních zemích. S čím ale
nepočítali, je to, že pokud Západu dodají jasného nepřítele,
ten rázem zahodí identitární a kulturní konflikty a zvládne se,
alespoň dočasně, sjednotit proti společnému nepříteli. Putin
pak zřejmě propadl moci vlastní propagandy a naivně předpokládal,
že filozofie, kterou se Evropané zabývají v době míru,
paralyzuje jak Ukrajince, tak jakoukoli efektivní pomoc Západu. Ve
skutečnosti se ale obětí vlastních ideologů v čele
s Duginem stal on sám, když uvěřil v tuto impotenci
Západu na jedné straně a vlastní sílu, předurčenost a moc na
straně druhé.
Dugin,
stejně jako ruští propagandisté v médiích, totiž nedokáže
účinně a deskriptivně rozklíčovat onu mytickou
„ideologii Západu“ ať už existuje nebo ne, protože na její
místo si dosadil právě nihilismus. Na to ho ostatně upozornil i
Bernard-Henri Lévy v úvodu jejich debaty v Amsterdamu
před pár lety. BHL rovněž záhy kontroval s tvrzením, že
je to právě Duginova filozofie a geopolitický aktivismus, který
je zvrácenou podobou postmoderny, když relativizuje lidský život
ve prospěch virtuálních konceptů jako národ, jeho dějiny nebo
dokonce nějaké abstraktní předurčení. Duginovi zároveň
připomněl, že jistou impotencí v podobě slepoty k věcem
zcela zjevným trpí sám Dugin, když nedokáže za žádných
okolností odhalit a přiznat hříchy Ruska v jakémkoli z jeho
režimů. Podle Léviho tak není postmoderní filozofie Západu
devastující, ale naopak tvořivou silou, zatímco Duginův
archaický přístup je zbytečný, hledí-li zpět, a nelidský,
totalitní a nebezpečný, obrací-li se do budoucnosti. Tato Lévyho
kritika se tak dnes ukázala jako děsivě prorocká, když byla
uvedena v politickou i vojenskou praxi Putinem a ruským
vedením. Lévy
tak už před třemi lety obvinil oficiálního Putinova filozofa
z extrémní podoby toho, z čeho byl obviněn sám, tedy
z totálního nihilismu, který je příčinou a kýženým
cílem současného Putinova tažení proti Západu.
Dugin spatřuje problém ve dvou
aspektech současného světa, tedy v
modernismu a v
liberalismu. Nechme
stranou jeho naivní snahu překonat modernismus, o to se nesnaží
nikdo jiný, dokonce ani Putin, zajímavější je jeho naprosté
odmítání liberalismu. Dugin totiž volá po vytvoření
alternativy nejen k liberalismu, ale i fašismu a komunismu
(Otevřené hlavy, 2020), problémem však je, že tato teorie
v Putinově praxi znamená fašistickou realitu se sovětskou
rétorikou. Putin s Duginem nevytvářejí nový ideologický
koncept, jen syntetizují to nejhorší ze všech zmíněných, tedy
fašistický militarismus, komunistické opovrhování
individualitou, kapitalistické vykořisťování a carský
nepotismus. Pokud vám to připomíná ruským režimem zavrhovaný
postmoderní pastiš, tak jste se nezbláznili vy, ale ruský
ideologický aparát.
A
ještě jedno upozornění na klíčový aspekt v debatě. Dugin
s bolestínskou stížností sobě vlastní obviňuje kolektivní
Západ z neochoty pochopit myšlení, ambice a touhy jiných
civilizací, do úzkých se ale dostal, když byl Lévym dotázán,
kdy byl naposledy na nějaké západní
univerzitě, nebo v podstatě kdekoli na Západě. Vymluvil se
sice na ban, kterým na Západě trpí, ale přiznejme si, to je
v době internetu dost chabá výmluva. Prostor, kterého se mu
dostalo v českém veřejnoprávním rozhlase, snad mluví za
vše. Pokud se Rusové nezbaví jak svého diktátora, tak jeho
hlavy a filozofie, máme se na co těšit, protože už sám Putin
naznačil, že geopolitickou situaci uznává do začátku
devadesátých let, (Jandourek, 2022) Dugin pak uznává pojetí
lidských práv a důstojnosti do devadesátých let, ale
devadesátých let devatenáctého století.
Alexander
Dugin na jednání strany, zdroj: Parlamentní zprávy,
https://www.parlamentnizpravy.cz/kdo-je-putinuv-rasputin-aleksandr-dugin/
Ivan
Iljin a Duginovi, spoluzakladatelé Nacionálně bolševické strany
Jakkoli
hmatatelný vliv Alexandra Dugina na reálnou politiku Kremlu
v posledních letech spíše slábne nebo stagnuje, bylo třeba
ho zmínit jako prvního z „Putinových“
intelektuálů zejména z toho důvodu, že, jak bylo nastíněno,
se mu jisté pozornosti dostává i na Západě. Tento text ale
zabrousí do mnohem odpornějších stok ruské imperiálně
šovinistické politiky, která se neomezuje jen na sovětskou éru a
její komunistický imperialismus, o kterém už toho bylo napsáno
dost, ale má i výrazně hnědší odstíny.
Než
se pustíme do, jak by paradoxně dnes upozornil sám Dugin, ryze
modernistického fenoménu neofašistických a neonacistických stran
a hnutí v Rusku, jichž byl v minulosti sám členem, (viz
dále) je třeba zmínit a v rychlosti popsat filozofii a
ideologii Putinem dnes nejexplicitněji propagovaného myslitele.
V souvislosti s plánovanou invazí totiž nebyl ve velkém
distribuován jen Putinův loňský ahistorický pamflet s názvem
„O jednotě ruského
a ukrajinského národa“, ale
i dílo protibolševického ruského myslitele Ivana Alexandroviče
Iljina. Ten sice (navzdory svému šlechtickému titulu) schvaloval
pád carského režimu po říjnové revoluci, nicméně po totálním
převzetí moci bolševiky uprchl z Ruska na slavné „Lodi
filozofů“ a během emigrace si neodpustil krátkou aféru
s inklinací k nacistickému režimu v Německu. Svůj
život dožil ve švýcarské
emigraci, nicméně velkoruská představa ho nikdy neopustila.
Jakkoli
je Iljin v současnosti využíván kremelskou propagandou
nejvydatněji, v Rusku nejsou nacistické tendence žádnou
velkou výjimkou, přičemž slovem neonacismus zde není myšlen
více či méně maskovaný lidový rasismus, jak ho známe z Evropy,
ale skutečně hnutí odkazující se k Třetí
říši a převádějící její ideologickou předlohu do ruských
reálií. To je případ zejména už naštěstí několik let
zakázané (Zdroj: Wiki) Nacionálně bolševické strany Ruska,
jejímž spoluzakladatelem byl právě i Dugin.
Alexandrem
Duginem a Eduardem Limonovem v roce 1992 založení Ruští
„nacionální bolševici“ šokovali před lety svět svými
akcemi a především ostentativně předváděnou symbolikou
odkazující k insigniím Třetí říše, tedy zejména vlajkou
kopírující nacistickou vlajku jen s hákovým křížem
vyměněným za srp a kladivo, ale i znakem hnutí rovněž
odpovídajícím říšské orlici, které je jen po ruském vzoru
doplněna druhá hlava a svastiku opět nahrazuje srp a kladivo. Od
těchto explicitních provokací nicméně nacionální bolševici po
přelomu tisíciletí upouštějí a zastávají tradicionalistické
a sociální postoje spolu s (z dnešního pohledu paradoxně)
politikou neintervence, která se tehdy týkala především
konfliktu v Čečensku. (Zdroj Wiki) Zpětně tak lze působení
Nacionálně bolševické strany hodnotit spíše jako určitou formu
provokace (jak
dokazuje i třetí ze zakladatelů punkový hudebník Igor Letov) a
na počátku snad i protestu proti Putinově imperialismu. Už
samotná existence této strany a její personální propojení se
současnou intelektuální elitou ale ukazuje cynismus celého
ruského ideologického prostoru, kde se (dnes už zcela otevřeně)
mohou zaměňovat pojmy, přepisovat historie a účelově
falzifikovat
fakta. Právě tak fungovali i nacionální bolševici, byť v jejich
podání se částečně jednalo o jistou bizarní formu subverze,
která však už tehdy nesla znaky jako ahistorický patos, kult
násilí a striktně
vertikální hierarchii, což jsou aspekty, které protekly (byť
v rafinovanější podobě) do současného režimu, kde
fungují jako typická cynická ideologie, jak ji popisuje Žižek
nebo i například Václav Havel. (Havel, 1989) Celý případ
nacionálních bolševiků navíc ukazuje něco, co Putinovi
intelektuálové tak rádi předhazují Západu, tedy totální
rozpad hodnot a pojmů s jejich významy.
Důležitou
postavou a autorem nacionálně bolševické literatury je také
nedávno zemřelý ruský opozičník (sic!)
a předseda ultrapravicové strany Jiné Rusko Eduard Limonov. Ten je
svým životem, původem i působením vlastně určitou karikaturou
současné ruské schizofrenie. Limonov měl vedle ruských předků
i manželku s židovskými kořeny (zdroj: Wiki) a politicky rovněž
vždy střídal kritiku režimu z ultrapravicových,
tradicionalistických i ultralevicových pozic, ať už šlo o SSSR,
Jelcinovo nebo Putinovo Rusko. S Putinem pak sdílel
schizofrenní distanc od SSSR a zároveň odsuzování jeho pádu
jako impéria, když například ostře odsoudil Alexandra
Solženicyna
za jeho obžalobu stalinského teroru, jak glosoval Christian Kracht
v psaní Davidu Woodardovi. „„Solženicyn
popisuje Limonova jako malý hmyz, který píše pornografii,
zatímco Limonov popisuje Solženicyna jako zrádce své vlasti,
který přispěl k pádu SSSR.“ (zdroj:
Wikicitáty) Proč zde citaci reprodukovat je v souvislosti
s Putinovou snahou rekonstruovat sovětské impérium a potlačit
nepříjemné doklady o ruské
historii snad jasné.
Eduard
Limonov, zdroj: https://www.tempostretto.it
Limonov s Putinem také
sdílí určitou specifickou představu o možnosti propojit jak
ultralevicové, tak ultrapravicové myšlení, které si přivezl
z emigrace v liberální Francii, kde nacionalisté vedli
celkem otevřené diskuze s komunisty a společně někdy
formulovali obdobnou kritiku neoliberálního diskurzu. Postupně se
však Limonov spolu s Duginem přiklání k Iljinově
paranoidní představě Ruska jako posledního ostrůvku tradice
obklíčeného nepřáteli, což je trajektorie kopírující i
Putinovu politiku, a je to právě Limonov, který Duginovi
představuje prve zmíněného Ivana Iljina a vsazuje mu protizápadní
a protiliberální představy spojené s často ignorantskou
dezinterpretací západních společností, moderní a postmoderní
filozofie. (Rubilina, 2020)
Limonov
tak spolu s Duginem začíná blouznit o antiliberální
revoluci, tedy konceptu, kterého se Dugin drží dodnes a který je
v podstatě oficiální doktrínou ruské hybridní války se
Západem. Cesty Limonova a Dugina se však po rozpadu SSSR
rozcházejí, protože v novém svobodném diskurzu se Limonovův
experimentální eklekticismus rozchází s Duginovým
odmítnutím modernismu a „touze po věčnosti“, kterou přikládá
ruskému národu a zmiňuje i v rozhovoru pro Český rozhlas.
(Otevřené hlavy, 15. 6. 2020) Jakkoli se tak Limonov nakonec i
v průběhu svého politického působení k ruskému
režimu Vladimira Putina
blížil a střídavě jej zavrhoval, stejně jako Dugin je i on
symptomaticky přítomen v ruské státní ideologii i dnes.
V současnosti tak přes
časový odstup od Iljina, Limonovovo lavírování a nedávnou smrt,
můžeme sledovat nový revival nacionálně bolševického hnutí,
které původně vzniklo souběžně už v meziválečném
Rusku i Německu (Dugin, 2010), po určitém vzepětí na konci
osmdesátých let, kdy „nacbol“ propojoval radikální
nacionalisty a městské podzemní subkultury a opětovném pádu do
bezvýznamnosti
je nacionální bolševismus v novém kabátě opět
rehabilitován, a tentokrát už, jakkoli nepřiznaně nebo oklikou,
s politickou podporou, v centru ruské politiky.
Připomeňme zde tak v této
souvislosti i mytologii a ikonografii „speciální operace ruské
armády“ využívající písmeno Z, často vyvedené v barvách
ruské svatojiřské stuhy, tedy černooranžové „bikolóry, která
byla znovu uvedena v symbolickou aktivitu právě během ruské
anexe
Krymu a po ní a během
intervenci na východní Ukrajině. (BVA, 23. 4. 2014) Všechno to
jsou znaky syntetizující mnoho protichůdných proudů, stejně
jako to dělal dnes již mrtvý nebo v jiných hnutích pohlcený
nacionální bolševismus.
Vedle
tohoto mixu v centru ruského establishmentu však dále
existuje jak opoziční Nacionálně
bolševická strana Ruska,
se kterou byl před smrtí spojen E. Limonov (který měl mimochodem
ukrajinský původ! Anonym, 2008), tak s Duginem spojená
proputinovská formace Nacionálně
bolševická fronta,
která se ale rovněž odkazuje ke společné nacionálně-bolševické
tradici v porevolučním Rusku.
Bylo
by pochopitelně naivní se domnívat, že větší část ruské
společnosti, která establishment podporuje, si je vědoma jak
zmíněných teoretiků ruského fašismu, tak jejich odkazu
v současné režimní ideologii a propagandě. Tvůrci této
propagandy v nejvyšších patrech ideologické struktury však
na tyto po dlouhou dobu spící tendence odkazují zcela evidentně,
a proto s největší pravděpodobností i reálně. Extremismus
tak není přítomen jen fyzicky a performativně v samotném
letošním tažení na Západ, ale už velice dlouhou dobu i v úrovni
ideologie a rétoriky. Je pak třeba se (podobně jako třeba Slavoj
Žižek při jeho analýzách ideologií) ptát, proč na to západní
intelektuálové nepřišli dříve než jejich tajné služby. Tato
impotence je něčím, s čím se budeme muset mimo jiné také
vyrovnat a najít způsob, jak být příště připravenější.
Zdroj:
The Telegraph,
https://www.telegraph.co.uk/news/2022/03/07/russias-z-could-become-next-swastika/
Reference:
Anonym,
Nacionální bolševici
jsou už i v Česku,
Antifa.cz 16. 6. 2008
Dostupné
online:
https://antifa.cz/content/nacionalni-bolsevici-jsou-uz-i-v-cesku
BVA,
Odznak ruských
separatistů: stuha z carské éry, kterou oprášil Putin,
Idnes. CZ 23. 4. 2013
Dostupné
online:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/na-ukrajine-nosi-oranzovo-cerne-sluzky-symbol-ruskeho-patriotismu.A140422_140837_zahranicni_bva
ČT24,
Národní bolševik
Eduard Limonov k sobě přivedl extrémy, které se kdysi zdály
nespojitelné, Česká
televize 18. 3. 2020
Cit.
20. 3. 2022
Dostupné
online:
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3064204-narodni-bolsevik-eduard-limonov-k-sobe-privedl-extremy-ktere-se-kdysi-zdaly
Otevřené
hlavy, „Modernita
osvobozuje člověka od samotného lidství“ Říká ruský filozof
Alexandr Dugin, Český
rozhlas 15. 6. 2020
Dugin,
Alexandr, Metafyzika
národního bolševismu,
Národně bolševická strana Československa 2010
Dostupné
online:
https://web.archive.org/web/20100216131452/http://www.narodni-bolsevik.org/Knihovna/NBSCS/6.pdf
Rubilina,
Radka, Nekrolog: Ruský
spisovatel a opozičník Eduard Limonov dělal všechno natruc a
naopak, Aktuálně 19.
3. 2020
Dostupné
online:
https://magazin.aktualne.cz/kultura/literatura/eduard-limonov-nekrolog/r~3f99bef269c511eaaabd0cc47ab5f122/
Eduard
Limonov na Wikipedii
Dostupné
online:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eduard_Limonov
Nacionálně
bolševická strana Ruska na Wikipedii
Dostupné
online:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nacionálně_bolševická_strana_Ruska
Bernard-Henri
Lévy vs. Alexander Dugin, Amsterdam 2019, dostupné online:
https://www.youtube.com/watch?v=x70z5QWC9qs
Dugin
v pořadu Otevřené hlavy (Český rozhlas – Radio Wave 15.
června 2020) dostupné online: (
https://www.mujrozhlas.cz/otevrene-hlavy/modernita-osvobozuje-cloveka-od-samotneho-lidstvi-rika-rusky-filozof-alexandr-dugin
)
Evola,
Julius, Vzpoura proti
modernímu světu, Sol
Noctis 2020
Griffin,
Roger, Fašismus: Úvod
do komparativních studií fašismu,
Karolinum 2021
Havel,
Václav, Moc
bezmocných, Host 1989
Huntington,
Samuel Phillips, Střet
civilizací, Rybka
publishers 2001
Jandourek,
Jan, Putinův mozek
Dugin: Západ je hřbitov toxického odpadu civilizace, pryč od něj.
Forum 24 1. 3. 2022
https://www.forum24.cz/putinuv-mozek-dugin-zapad-je-hrbitov-toxickeho-odpadu-civilizace-pryc-od-nej/
Placák,
Petr, Základem fašismu
je válka. Denacifikovat potřebuje Putinovo Rusko,
Deník N 9. března 2022, dostupné online:
https://denikn.cz/832098/zakladem-fasismu-je-valka-denacifikovat-potrebuje-putinovo-rusko/?ref=tit
Robinson,
Nathan J., The
Intelectual We Deserve,
Current Affairs 14. 3. 2018
Dostupné
online:
https://www.currentaffairs.org/2018/03/the-intellectual-we-deserve
Šimečka,
Martin M., Historici
Snyder a Harari společně v výjimečném rozhovoru přemýšleli
o válce na Ukrajině a budoucnosti světa,
Deník N 4. 3. 2022
7609
Diskuse