České školství potřebuje nejen reformu
16. 11. 2023 / David Marenčák
Když si tak s léty života uvědomuji, jak na některých věcech nezáleží, říkám si jak je škoda, že je nejde nějak předávat. Spoustu věcí člověk prožívá vinou toho úkorně, těžce, bolestivě a vlastně úplně zbytečně. Není totiž způsob, jak je předat dál, jiným lidem.. oh, počkat!
Existuje mluvené slovo, písmo, obraz
a zvuk, umění, knihy, internet a řada dalších forem komunikace. Ba co víc, my
máme instituce! Máme todlecto – školy a vzdělávání! Tak proč, proč, proč do
čertovy chlupaté zadnice neučíme to základní, co všichni lidé bez výjimek
potřebují, bez toho chřadnou a blbnou?
Proč jsou v tom všichni povinně nechaní na pospas osobnímu pokusnictví, s řadou nevyhnutelných karambolů a doživotních traumat.
Proč se neučí naprosté základy, jak zvládat a zacházet s vlastními emocemi, abychom kontrolovali my je a ne oni nás, proč se neučí jak navazovat a udržovat vztahy, to nejdůležitější pro člověka coby sociální bytost? Vždyť dobré vztahy jsou dle moderní medicíny nejsilnější ukazatel toho, zdali bude i nadále člověk zdráv, či brzo a vážně těžce nemocen.
Všechna ta proč nejsou jen řečnická
zvolání, ptám se zcela vážně!
Sem (do diskuze) s vašimi teoriemi
prosím! Na konci textu uvedu výběr důvodů, které jsem
dosud sesbíral, s některými se ztotožňuji, s jinými nikoliv.
Důvodů, proč si to samoběžně nepřeje systém (zde pozor na konspirace), jistě vymyslí každý mnoho, i historických artefaktů, jako vzdělání coby zpracování zdroje zvaného lidské k nahnání do fabrik už od Marie Terezie. Jedním z důvodů mnohem hlubších, než aktuálně globální kapitalismus je podle mne osvícenský mýtus racionality. Ten proti sobě falešně postavil emoce a rozum, emoce ponížil jako něco zastaralého, škodlivého zavrženíhodného a potlačitelného.
Jak už víme z bádání nejen psychologie, co tělesného potlačujeme, jinde se projeví s násobnou silou a velmi pravděpodobně nás ovládne.
Rozum je
totiž spřežení a emoce koně. Bez nich si rozum neotočí kolem ani o píď.
Proč to nejde
Vyhovuje to propagandě, dezinformátorům z řad států a institucí, protože pomocí emocí umí vypnout intelektuální filtry, sebeobranu, jakékoli vzdělání a gramotnost.
Není pravda, že se to neučí vůbec,
učí se to jako metody manipulace v reklamně a marketingu, v koučingu,
v self-help knihách jak přežít kapitalismus na úkor druhých.
Přebyrokratizovaná zkostnatělost školství, které jsa též neučeno se o tyto věci
zajímat, brání změnám svou pouhou existencí.
Náhrada výuky náboženství, které tyto věci řešilo, občanskou naukou. Stigmatizace duševní problémů, odchylek od průměru a nemocí, které následně vede k bagatelizaci emocí a duševního dění v každém člověku.
Šovinismus a patriarchát, toxická maskulinita – emoce patří ženám, slabším a horším to lidem, správný muž nepláče, emocím nerozumí, potlačuje je.
Diskuse