 
Monitor Jana Paula: Jan Knap a Miroslav Oliva v zemi zaslíbené
28. 6. 2019
/
Jan Paul
čas čtení
5 minut
Metaforický titulek odkazuje k tématu výstavy dvou odlišných umělců, 
kteří se setkali na společné výstavě pod názvem Zákon v galerii Art 
Chrudim. Zatímco malíř Jan Knap uchopil téma skrze utopickou vizi 
dobrého světa, sochař a keramik Miroslav Oliva se ho dotknul 
v archaickém duchu skrze keramickou plastiku. Jestliže Knap už mnoho let
 maluje svoji „zemi zaslíbenou“, totiž motivy prodchnuté láskyplným 
souzněním všeho ve všem, pak pro Olivu bylo tematické zadání galeristy 
novou výzvou k zamyšlení se nad biblickými motivy prostřednictvím objemu
 a výrazu. Na jedné straně malířská iluze pomyslného ráje, na straně 
druhé dělnost a sdělnost epifanie hmoty.
 
 
 
 
Jan Knap emigroval z bývalého Československa v roce 1969, a je jedním
 z výrazných českých umělců známých na mezinárodní umělecké scéně. 
Prožil konverzi, jež ho přivedla ke křesťanství, a v letech 1982 až 1984
 studoval teologii v Římě. Z tohoto pohledu se může zdát, že pro 
věřícího autora je zadané téma snadno proveditelné, zatímco pro laika 
Olivu nikoliv. Toto zdání by ovšem nemělo diváka vůbec zmást. Za prvé, 
nabídka spásy a Boží milosti je tu pro všechny lidské bytosti bez 
rozdílu, a za druhé, tvorba obou umělců není prvoplánově religiózní, 
jejím cílem není náboženská agitace, ale umělecké zpřítomnění hodnot, 
které jsou součástí naší křesťanské kultury.  
To je něco, z čeho se nelze vyvázat, a co je také základním rámcem 
výstavy Zákon. Proto nejsou keramické plastiky nekonfesního Olivy o nic 
méně spirituálně přesvědčivé, oč více je Knap praktikujícím křesťanem. 
Síla umění spočívá právě v tom, že může divákovi zprostředkovat i 
kvality autorem neuvědomované, že umění může nezávisle vyjevit svoji 
vlastní pravdu, jejíž síla vychází z vnitřního prožitku autora, možno 
pateticky říci - z jeho člověčenství. Jejich cesty i tvůrčí orientace a 
charakter tvorby jsou sice odlišné, nicméně humánní obsahy jsou právě 
tím, co oba autory nakonec spojuje. Knapův apel k lidství je 
vizionářský, Olivův je prostoupený smířlivostí a pochopením.
Není mnoho umělců, kterým se daří sjednotit tvůrčí svobodu 
s užitností, Miroslavu Olivovy se to jako sochaři a současně keramikovi 
podařilo. Keramická hlína jako vyjadřovací prostředek nejlépe vyhovuje 
charakteru jeho tvorby, a jako sochař ji používá bez ohledu na to, zda 
vytváří volnou plastiku, nebo užitný předmět. Může jím být cokoliv, 
talíř, hrnec, váza či svícen, ve všem uplatňuje svoji fantazii, a každý 
artefakt má punc jedinečnosti. Jeho plastiky evokují cosi archaického, 
jako by byly právě vyjmuty ze země, oprášeny a položeny na výstavní 
sokl. Typický Olivův rukopis charakterizuje výrazná tvarová stylizace 
formy, která svojí prostou jednoduchostí evokuje cosi důvěrně známého ze
 života člověka.
Upřímnost Olivova uměleckého výrazu pak podtrhuje i mírná ironičnost 
či grotesknost, stejně jako fantazijní tvarová hravost, jak je to patrné
 třeba v nevelké plastice monumentálního charakteru Lotova žena. Dalším 
zajímavým a k celé Olivově tvorbě odkazujícím exponátem na výstavě je 
plastika Ježíš, kterou autor kompozičně pojal jako zadumanou sedící 
figuru s opřeným loktem o nohu, a s hlavou podepřenou dlaní. Může to být
 v podstatě kdokoliv, takže i zde pojal Oliva nejdůležitější postavu 
Bible trojjediného Boha velmi prostě a jednoduše, jako člověka 
meditujícího či přemýšlejícího třeba o svém poslání. Civilnost je 
paradoxně to, co Olivovu sochařskou tvorbu činí čímsi intimně posvátným.
Naproti tomu umělecká orientace Jana Knapa je již natolik zřetelná a 
specifická, že ji nelze přehlédnout ani na mezinárodní výtvarné scéně, a
 to jak z hlediska malířské formy, tak i obsahu. Malíř totiž s nesmírným
 zaujetím zobrazuje idylický svět, v němž se láska potkává s absolutním 
dobrem ve výjevech plných vzájemného porozumění a něhy. Věci přirozené 
jako oheň, česání ovoce, provozování hudby, četba, to vše jsou činnosti 
oddechu, usebrání, motlitby, klidu a míru, který prožívají aktéři 
Knapových výjevů. Biblické náměty jsou v nich s citem pro detail 
transponovány do skupinových kompozic v podobě biblických postav malého 
Ježíše s matkou Marií, jimž asistují děti v podobě andílků.
Knapův svět je kouzelným a magickým světem dětí i zvířat a obvyklých 
lidských činností. Je to svět dobra, laskavosti, vlídnosti, a především 
pokory. Rovněž Knapova koloristická forma připomínající barvotisky a 
způsob malování poučený mistry renesance plně slouží tomu, co chce autor
 vyjádřit. Nezobrazuje nic ze současného přetechnizovaného světa a jeho 
aktualit, spíše se obrací k zapomenuté tradici, a přesto nastavuje 
současnosti nekompromisní zrcadlo touhou po řádu, jednotě a harmonii. Na
 jedné straně náš rychlý svět orientovaný na spotřebu a devalvovaný 
negací všeho, na straně druhé imaginární Knapův svět, kde se zastavil 
čas, a lidské prožívání má stále svůj smysl.
Výstavu Jana Knapa a Miroslava Olivy lze navštívit v Galerii Art 
Chrudim, Resslovo náměstí 12, až do 31. srpna 2019 / Otevřeno:  Po - Pá 
14.00 - 17.30; So 9.00 - 11.30
 
10264
 
Diskuse