Žena by měla podle tradičních hodnot mlčet, paní Jochová…
8. 6. 2023
/
Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Paní
Jochová, jedna z hlavních bojovnic proti manželství pro
všechny, řekla v rozhovoru pro Seznam, že by jí ani tak
nevadilo, kdyby ženy neměly volební právo, protože by to právo
za ni přece vykonával manžel. Za volební právo žen by na
barikády nešla, naopak za tradiční manželství prý ano.
Myslím,
že tím je řečeno všechno: ta paní žije mentálně zcela mimo
tuto civilizaci. Navíc sama vážně porušuje zvyklost tradičních
společností: žena se veřejně nevyjadřuje.
Možná
by ji nevadil ani zákaz studia na univerzitách pro všechny ženy,
taky tradiční hodnota, nebo robota, nevolnictví – a třeba přímo
i otrokářství. Paní Jochová totiž stále opakuje, že
manželství je prý hodně staré, starší než stát, a to je ten
argument, proč se nemá měnit. Tak otrokářství je taky velmi
staré, jistě mnohem starší než stát (podle wikipedie 11 tisíc
let zpátky nejméně). Vůbec nejstarší a nejdelší období
v dějinách lidstva je ale doba, kdy lidé žili jako lovci a
sběrači. To ještě nebyly ani kostely, ani Bible, dokonce lidé
neuměli vůbec psát. Jaké asi to „manželství“ tehdy bylo,
paní Jochová? Můžete si počíst v Lévi-Straussovi.
Paní
Jochová se tváří tak, jako by se manželství během dějin
mnohokrát neměnilo. Obecně je o tomto tématu velmi nízké
povědomí v české veřejnosti, proto jsem se rozhodl
nastudovat si knihu A Cultural History of Marriage in the Medieval
Ages (Bloomsbury Academic 2023) a zpracovat ji pro českou veřejnost
v podobě základní osvěty. Než se k tomu ale dostanu
(ještě nemám ani přečteno), chtěl bych zmínit jeden triviální
fakt, který je dostupný třeba v hesle „marriage“ na
Britannice: až do 20. století bylo manželství typicky
nedobrovolné, nebylo založené na vzájemné lásce.
Je
zjevné, že paní Jochové vadí přesně to, že by se lidé brali
na základě vzájemné lásky. Pořád místo toho mluví o plození
a výchově dětí, jako by lidé byli mašiny na produkci, jako by
rodině a společnosti nemělo na prvním místě záležet na
kultivaci vztahů, vzájemné pomoci, rozvoji dospělých i dětí.
Ostatně jak vlastně zní církevní manželský slib podle
wikipedie? Takto: „Já,
N., odevzdávám se tobě, N., a přijímám tě za manželku
(manžela). Slibuji, že ti zachovám lásku, úctu a věrnost, že
tě nikdy neopustím a že s tebou ponesu všechno dobré i zlé až
do smrti. K tomu ať mi pomáhá Bůh. Amen.“
Samé
děti, že? Ono dětem by se velmi pomohlo, kdyby ve společnosti
bylo jasné, že to, co tvoří kvalitní rodinu, je vztah mezi
lidmi, nikoli pohlavní orgány. Mohly by tak vyrůst v lidi,
kteří nejsou fixováni na pohled do rozkroku, ale místo toho
uvažují nad lidskými bytostmi v plném smyslu toho slova.
Mnoho gayů, leseb a jinak menšinových dětí by ztratilo důvod
k traumatům a sebevražednému nutkání, mohli by žít
civilizovaným způsobem jako v západní Evropě, USA, Kanadě
atd.
Na
závěr ještě dvě poznámky. Odborná debata o manželství pro
všechny je dávno uzavřena. Odborné společnosti pediatrů a
psychologů v USA ho oficiálně podporují už dvacet let i
více. Nikde v žádné civilizované zemi, kde bylo zavedeno,
nejsou solidní odborné výzkumy, které by to nějak zpochybňovaly.
Ve Španělsku nebo Massachussets mají manželství pro všechny už
téměř dvacet let.
V Irsku
– a to je moje druhá závěrečná poznámka – proběhlo
v květnu 2015 referendum o manželství pro všechny. Šedesát
dva procent voličů v této tradičně katolické zemi bylo
pro. Irsko poté změnilo Ústavu a manželství pro všechny tam
normálně funguje. Paní Jochová by rozhodně neměla být pro
českou veřejnost představitelkou katolického věřícího 21.
století, vyrostlého ve svobodné, vzdělané a emancipované
společnosti. Víme ostatně, že mentálně patří do dob, kdy ženy
musely poslouchat a mlčet. V Anglii do 18. století dokonce měl
muž právo ženu vychovávat tím, že ji zbil. Líbilo by se to
paní Jochové?
7809
Diskuse