Sedm kaplí
18. 7. 2023 / Soňa Svobodová
čas čtení
20 minut
Není žádným tajemstvím, že hlavní město České republiky Praha je považováno za největší památkovou rezervaci na světě, ale když se při svých poznávacích cestách světem zatouláte právě do tohoto města a ocitnete se na Loretánském náměstí na Hradčanech, a zaposloucháte se do nádherných tónů zdejší zvonkohry, která zní mezi osmou až osmnáctou hodinou každou celou hodinu, budete ohromeni nejen její krásnou melodií ale také jejím barokním exteriérem, který nabízí mnoho krás pro potěchu oka i duše, ale když vstoupíte do jejího překrásného interiéru a navštívíte zdejší Svatou chýši, také neuvidíte jen jejích sedm kaplí, ale chvíli postojíte na druhém místě, v němž podle Bible bydlela Panna Marie.
Kromě toho můžete vystoupat i do
zdejšího prvního patra, kde je vystaven proslulý Loretánský
poklad a nejznámější artefakt z něj, jedinečná diamantová
monstrance, které se přezdívá Pražské slunce, ale to není
zcela vše, neboť ke každé stavbě a památce se vztahuje mnoho
tajuplných legend a pověstí, o nichž málokdo – ví. Jako třeba
o té, která se týká právě zdejší krypty dobrodinců, o níž
se ve své knize Skrytá tajemství Prahy, a v jedné z mnoha jejích
poutavě psaných kapitol zmiňuje známý český novinář,
historik a fotograf, David Černý.
Pane
Černý, žijete na Starém Městě nedaleko Staroměstského
náměstí. Bylo vaše bydliště tím hlavním hnacím motorem,
který vám vnukl myšlenku ke zrodu této vaší knihy?
Určitě
má mé bydliště a moje rodina určující vliv na vznik mých knih
o tajemstvích Prahy. Pocházím z pražské rodiny, která po
staletí žije ve staré Praze. Původně jsme pekařská rodina z
Petrské čtvrti. Pekařství jsme měli po staletí na rohu Samcovy
a Petrské ulice. A hned přes ulici v bráně Petrské zvonice jsme
měli krám. Generace mých předků pekařů po dlouhá léta
doprovázely i generace ježků. Bývalo totiž zvykem, že pekařské
rodiny ve městech chovaly ježky, protože ti byli v živnosti
platnými pomocníky. Požírali totiž nepřátele a škůdce pekařů
– moučné červy, tedy potemníky moučné.
Pekařství jsme měli
v Petrské čtvrti už někdy od 17. století. Dnes už nikdo z
rodiny pekařem není. Komunisté pekárnu po Únoru 48 sebrali a dům
v roce 1980 zbořili. Po pádu komunismu se už k pekařině nikdo z
rodiny nevrátil. Vlastně nebylo ani kam. Jediný, kdo živnost v
rodu ještě po pádu komunismu pamatoval, byl můj prastrýc Miloš
a ten v položertu říkal, že žádné pekařství nechce, že už
nebude na stará kolena vstávat ve dvě ráno a zadělávat na
rohlíky.
Komunisti tak zničili staletou pekařskou tradici.
Nezničili ale tradici staré pražské rodiny. Většina pražských
tajemství, o kterých píšu ve svých knihách, mně tak byla
vyzrazena už v dětství tátou, dědou a různými strýci a
tetami, které mi je malému pacholeti vyprávěli. Měl jsem třeba
prastrýce Svatopluka, se kterým jsem jako dítě procházel Prahou.
Kdykoliv jsem ukázal na takřka jakýkoliv dům, tak mi Sváťa hned
vyprávěl nějakou historii, legendu, či zkazku, která se k onomu
domu vztahovala.
I
když se v této knize zmiňujete o nejrůznějších tajích, tak
není zas takovým tajemstvím, že jste také autorem dvou jí
předcházejících knih s názvy: 25 tajemství Prahy a Nová
tajemství Prahy a nejnovější knha Zapomenutá tajemství Prahy.
Zůstanete celkově jen u těchto čtyř knih, nebo se vám hlavou
honí již další zajímavá historická témata týkající se
zbývajících pražských památek?
Právě
pracuji na páté knize o tajemstvích Prahy. Napsal jsem ale ještě
knihu Příběh Mariánského sloupu. Jde o knižní rozhovor se
sochařem a kameníkem Petrem Váňou, který po dlouhých 102 letech
vrátil na Staroměstské náměstí Mariánský sloup, který byl
sražen rozvášněným davem v roce 1918. Jde v pravdě o
neuvěřitelný 23 let trvající příběh vůle člověka, který
věří, že dělat umění má smysl.
Když jsem se ho ptal, jak se
dělá 23 let na něčem, co vypadalo, že nespatří světlo světa,
tak mi Petr Váňa odpověděl: „Pán Bůh mě v tom nechal dlouho.
Nenechal mě, ale ve štychu – nechal mě v tom krásném příběhu
zažít hodně věcí, které měly smysl, krásu, gradaci. Nikdy
jsem nevěřil, že by lidé na konec odmítli něco tak krásného.“
Petr Váňa mi vyprávěl, jak při dělání kopie sochy Panny Marie
poznával skrz seky dláta svého předchůdce Jana Jiřího Bendla,
který sochu stvořil před více jak 350 lety. „Zjistil jsem
například, že Bendl byl pravák.
Všechny tvary, všechny díry,
když máš kladivo v pravé ruce, jsou směrem doleva. V dráze toho
kladiva nesmí nic být. Když sekáš kopii sochy, najednou cítíš,
jak Tvůj předchůdce před 350 lety okolo sochy chodil. Tak chodíš
stejně a najednou začneš zjišťovat, jak byl velký, jak měl
dlouhé ruce. Byl menší než já. Ale měl podobně velké ruce
jako já. Zažil jsem několik úplně vzácných chvilek. Jednou
jsem sekal a sledoval svoje ruce, jak pracují a kolem byl takový
klid. Byl jsem v takovém rauši. To je prostě zážitek. To je
prostě pro sochaře odměna.“
Rozhovor s Petrem Váňou, se kterým
jsem strávil spousty krásného inspirativního času, byl pro mě
také odměnou a navíc důkazem, že Praha je město zázraků,
které se stále dějí a vpisují se do její paměti.
Ano,
to máte pravdu. Těch míst, kde se zázraky dějí, je v tomto
městě poměrně dost, Třeba jako chrám Panny Marie Vítězné na
Malé Straně, v němž je vystavena soška Pražského Jezulátka
latinsky Jesulus Pragensis, o němž se také traduje mnoho legend,
jež jsou spojeny s konáním zázraků… Zažil jste vy osobně
třeba i při přípravě podkladů pro vaše knihy takový nějaký
zázrak, jak se v Česku říká na
vlastní
kůži?
Mám
kamarády v domě U obrázku Panny Marie. To je ten dům, který
stojí na Kampě u Karlova mostu. Když jdete po mostě od
Malostranských mosteckých věží je vpravo hned za Krannerovým
schodištěm. Je opatřen balkonkem, na jehož zábradlí je
lampička, ve které svítí světýlko jako připomínka duše mladé
pradleny Josefíny. Dříve ale na tom zábradlí byly lampičky tři.
V roce 1961 přijel do Prahy nejvyšší sovětský představitel
Nikita Sergejvič Chruščov a nejvyšší československý
představitel prezident Antonín Novotný rozhodl, že na jeho počest
zavlaje na královské cestě dva tisíce rudých praporů. A tak
musely dvě krajní lampičky pryč. Nahradily je rudé vlajky.
Dlouhá léta svítila pak na zábradlí jen jedna lampička. Jen
lidé z domu si ještě pamatovali, že správně mají být na
zábradlí světýlka tři. Jedna z luceren zůstala na půdě domu.
O třetí se ale nic nevědělo.
Až v roce 2017 obyvatel domu Míra
Maroušek byl v Jičíně na bleším trhu, kde sháněl stínítko
na lampu. Dal se do řeči se starým kramářem, který mu řekl, že
u sebe sice stínítka nemá, ale že kdyby měl cestu kolem jeho
domu v obci Bradlecká Lhota, ať se staví, protože má stínítek
požehnaně. Míra si vzal vizitku. Nemyslel si však, že by se jen
kvůli stínítku vydal do Lhoty, o které ani nevěděl, kde leží.
O dva týdny projížděl krajinou a najednou se před ním zjevila
cedule s názvem obce Bradlecká Lhota. Zastavil a zavolal muži z
blešího trhu. Ocitl se ve starém kramářství. Byl to ten druh
starého pána, který má všechno. Procházeli a vybírali
stínítko, když Míra spatřil povědomou lampičku. „Co je to za
lampičku?“, zeptal se. „Znáte ten dům U obrázku Panny Marie?“
odpověděl mu kramář. Míra na něj chvilku koukal a pak mu
překvapenému řekl, že v tom domě žije. Starý muž pak
vyprávěl, jak pracoval za mlada pro správu domů v Praze a jak ho
jednou poslali do domu na Kampě, aby odřízl lampičky. No a od té
doby má lampičku v Bradlecké Lhotě. Míra se ho zeptal, zda mu
lampičku prodá, že by ji dal zpátky. Dobrý muž mu odpověděl,
ať si samozřejmě lampičku vezme, protože ho stejně v domě pálí
jak čertovo kopyto. A tak se lampičky vrátily po dlouhých 56
letech na balkonek.
Kolika
historickými archívy jste při sběru podkladů pro jednotlivé
knihy prošel?
Já
nepíšu klasické historické práce o městě. Vyprávím příběhy,
které slyším, sleduji město jeho zákonitosti, hledám v paměti
města. Našel jsem například místo, ze kterého, když se
podíváte, zjeví se před vámi předchůdce Karlova mostu most
Juditin, který sebrala velká voda už v roce 1342. Na tom místě
ho ale můžete spatřit, protože jeho hmota je stále ukrytá v
domech, které ji stále respektují. Ten most tam je i když už
tam skoro 700 let nestojí. Je to fascinující pocit. Do archivu jdu
pak většinou jen v případě, kdy si potřebuji tu kterou věc
ověřit či odlišit, co se stalo, co je legenda a co se jen
vypráví. Nepíšu dějiny města Prahy, ale pražské příběhy a
hledám legendy ty dávné i současné.
To
mi nedá, abych se vás nezeptala, kde se to místo nalézá?
To
místo je na Křižovnickém náměstí na Starém Městě. Je ale
potřeba vědět, kam se koukat a co sledovat, aby se vám most
zjevil.
Ale
to už se naši milí čtenáři dočtete právě v knížkách
Davida Černého...
Kolik
let jste na svých knihách pracoval?
Provozuji
facebookovou stránku Miluju Prahu, která má 130 000 sledujících.
Dávám tam fotografie Prahy, které posílají lidé milující
Prahu. Začal jsem před lety psát i příběhy, které jsem
zveřejňoval na web www.milujuprahu.cz
a tak vznikly vlastně moje knihy. Oslovilo mě velké české
vydavatelství Grada, zda bych ty příběhy nedal do knih. Já to
udělal a od té doby to dělám stále. Takže knihy vlastně
vznikaly průběžně a stále vznikají. Je to ten vzácný případ,
kdy se věci vzniklé na internetu či sociální síti zhmotnily.
Z
kapitol vaší knihy Skrytá tajemství Prahy, vybírám: Sochy
zblízka, Kostel sv. Mikuláše a mnoho dalších. Podle jakého
klíče jste jednotlivé kapitoly do knihy vybíral/zařazoval?
Mám
vždy sumu příběhů, které nasbírám a do jednotlivých knih je
třídím podle dané dramaturgie knihy. Takže v každé knize
najdete příběhy, které se týkají nejstarších a nejznámějších
částí Prahy, ale zabrousím i dál na periférie. V knize najdete
zdánlivé detaily jako je třeba nejstarší pražská dopravní
značka v podobě malé sošky sovičky sedící na bidýlku při
vjezdu do Platýzu na Národní třídě, ale i popis tajemství a
zajímavostí velkolepé Strahovské knihovny. Tu sice najdete v
každém klasickém průvodci Prahou, ale už ne v každém najdete
povídání o vycpaném blbounovi nejapném či zlaté mříži, za
kterou premonstráti ukrývali
zakázané knihy.
V
některých kapitolách se také zmiňujete o pražských stromech.
Znamená to, že i tito naši tiší společníci jsou opředeni
skrytými tajemstvími, o nichž jsme dosud nic netušili?
Staré
pražské stromy samozřejmě mají svá tajemství, ale především
byly svědky událostí, na které se třeba už mezi lidmi
zapomnělo. Ve Františkánském klášteře u kostela Panny Marie
Sněžné v samém centru města jen pár metrů od Václavského
náměstí stojí prastarý tis. Byl pravděpodobně zasazen někdy
kolem roku 1601, když mniši znovu zakládali zahradu. Tento zřejmě
nejstarší strom v historickém centru Prahy byl svědkem strašné
vraždy, kdy v roce 1612 pražská lůza vtrhla do kláštera a
pobila 14 mnichů. Tento tis, který byl v době události ještě
malým batoletem, je tedy posledním žijícím svědkem ne zcela
objasněné a potrestané vraždy. Naopak u maltézských rytířů
ve Velkopřevorské zahradě je starý mohutný platan, který byl
zase svědkem námluv slavného skladatele Ludwiga van Beethovena a
mladičké komtesy Josefíny. Stromy toho vidí mnoho a přežívají,
protože mlčí a nemohou tedy svědčit.
Když
by kterýkoli z našich čtenářů projevil zájem a chtěl by si
některou z vašich knih zakoupit. Jak to může udělat?
Mé
knihy je možné si objednat na eshopu eshop.milujuprahu.cz, anebo mi
případně může napsat na můj e-mail: david@milujuprahu.cz,
samozřejmě, že zájemcům knihy i rád podepíšu.
Nejste
jen autorem svých knih, ale jste také organizátorem a kurátorem
výstavy s názvem Všechny krásy Prahy. Letos v dubnu a květnu
proběhl už osmý ročník v 66 metrů vysoké Jindřišské věži.
Jak došlo ke vzniku jejího prvního ročníku a čím si
vysvětlujete to, že je tak populární a pořádáte jí už osmým
rokem?
Idea
výstavy vznikla tak, že jsme se domluvili s kastelánkou věže
Lucií Dolfi, že by bylo fajn ty krásné fotky, které jsou velmi
populární na facebooku Miluju Prahu, vytisknout a vystavit v
galerii, aby jen neprofrčely kyberprostorem, ale abychom se jich
mohli dotknout a užít si je v prostředí starobylé věže. Je to
další důkaz, že na sociální sítí může vzniknout fajn
prospěšná věc. Z fotek, které na facebooku Miluju Prahu
zveřejňuji od stovek fotografů Prahy, vybírám ty nejlepší.
Každý rok jsou pak k vidění v dubnu a květnu v Jindřišské
věži. Výstavy se těší velkému zájmu a vždy končí
charitativní dražbou. Výtěžek aukce každý rok pomůže dětem
v nouzi. Letos peníze získané z aukce připadly spolku Nedoklubko,
který pomáhá rodinám s předčasně narozenými dětmi. Z
nejlepších fotek Miluju Prahu vzniká každý rok i nástěnný
kalendář, kde najdete nejkrásnější fotky Prahy. Každoročně
vydávám i kalendář s historickými vyobrazeními města. Pro rok
2024 jsme vybrali 13 nejstarších fotografií Prahy. Najdete tam i
vůbec nejstarší snímek Prahy z roku 1854 od vídeňského
fotografa Andrease Grolla.
Jste
také autorem dvou zde vystavených fotografií, a to Zlaté uličky
a Břetislavovy ulice. Čím jsou tyto dvě staropražské ulice pro
vás fascinující, že jste se rozhodl je zvěčnit na svých dvou
snímcích?
Podle
legend se ve Zlaté uličce na Pražském hradě Praha zrodila.
Kněžna Libuše ve svém proroctví totiž určila, aby Praha byla
založena právě zde. Neboť věštila: „Vidím
město veliké,
jehož sláva bude hvězd se dotýkati. Tam v lese je místo, třicet
honů odtud vzdálí, Vltava řeka je obíhá. To na půlnoc ohrazuje
potok Brusnice hlubokým ouvalem, na polední pak straně skalnatá
hora vedle lesa Strahova. Tam když přijdete, najdete člověka
prostřed lesa, an tesá práh domu.“ Zlatá ulička leží právě
nad soutokem Vltavy a potoka Brusnice, který teče za hradem
v Jelením příkopu a vlévá se do Vltavy pod hradem na
Klárově. Takže ten práh, který pak dal Praze jméno mohl být
klidně vytesán právě zde. A v ulici prý stojí dům U
poslední lucerny, který nemůže spatřit každý. Pokud ale
překročíte jeho práh ocitnete se podle pražského mystika
Gustava Meyrinka v paralelním světě, kde najdete kámen,
který tam položili dávní zakladatelé Prahy. Nemnohý turista
dnes tuší, co všechno tato pitoreskní ulička, ve které žil i
Franz Kafka skrývá.
O
Břetislavově ulici na Malé Straně se říká, že je
nejstudenější v Praze. Je velmi úzká a vede východozápadním
směrem, takže do ní slunce vstupuje jen v letních dnech brzy
ráno a večer. Pokud chcete v ulici vyfotit sluneční světlo,
musíte tedy přijít brzy ráno. Ulice má v ranním světle
magickou atmosféru. Možná i proto, že se Břetislavově ulici
říkávalo také Umrlčí a to hned ze dvou důvodů. Vedla ke
starému už zrušenému hřbitovu u už neexistujícího kostela
svatého Jana v Oboře a také se v ní při morových
epidemiích dočasně uchovávaly mrtvoly, protože v chladné
ulici těla podléhala pomaleji zkáze.
To
jsou tedy velmi zajímavé legendy až člověku přeběhne mráz po
zádech, ale určitě takových bude víc, že?
Na
Malostranském hřbitově, který neleží na Malé Straně ale na
pomezí Smíchova a Košíř, je zřejmě nejdojemnější náhrobek
v celé Praze. Na hrobečku děvčátka je napsáno: „Anna Degenová
(1848-1851, dcera c.k. strážmistra a nádenice). Legenda říká,
že když se v nebi rozdělovaly duše, stala se chyba. Andělé
omylem dali Aničce místo lidské duše duši
andělskou. A tak když
Anička přicházela na svět, zdálo se, že se příroda raduje z
příchodu andělského dítěte. Anička překypovala dobrotou,
Zvala domů žebráky i zloděje. Dala jim vždy vše, co mohla.
Rodičům říkala, že prostě v srdci cítí, že musí pomáhat.
Pozemský život byl ale pro andělskou duši příliš velkým
břemenem. Lidé Aniččiny dobroty často zneužívali. A tak když
si jednou Anička hrála v okně s hadrovou panenkou, velký poryv
větru jí vyfoukl hračku z ruky. Holčička se po hadřence
natahovala, až vypadla z třetího patra. Byla na místě mrtvá.
Bůh se smiloval nad jejím pozemským životem. Vzal si mladičkou
andělskou duši zpět. Děti dodnes k hrobečku andělského
děvčátka chodí, nosí jí hračky a květiny. Na lístkách pak
píšou svá dětská přání, která pokládají na hrob. A
Aniččina andělská duše dětská přání dodnes plní.
To
je opravdu velmi dojemná legenda a určitě bychom takto mohli
hovořit dále a déle, ale teď zpět k dalšímu ročníku
pražských krás...
Bude
následující tedy již devátý ročník opět věnován pražským
krásám?
Není
nic jednoduššího než se v Praze věnovat krásám světa i
života. Praha je plná krásy, tajemství a zázraků. Budu se tedy
jejím krásám věnovat i nadále.
Děkuji
za rozhovor.
5428
Diskuse