Pozor na pokuty pro automobilisty ve Francii, pokud nemáte nálepku ohledně emisí vašeho auta
8. 7. 2023
čas čtení
4 minuty
Vydáte-li se letos autem do Francie, musíte mít na autě nálepku pro čistý vzduch - tzv. Crit'Air vignette - pokud plánujete vjet do několika francouzských měst.
Podobně jako ve Velké Británii vznikly ve Francii zóny čistého ovzduší a zóny s velmi nízkými emisemi, Francouzi mají nyní nejméně 12 takových zón a stále přibývají další.
Ve
Francii musejí mít všechna auta a motorky, které do těchto zón
vjíždějí, a to i ta ze zahraničí, nálepku označující emise jejich
vozidla. Těm, kteří tak neučiní, hrozí pokuta 68 eur.
V plánu je nakonec zřídit nízkoemisní zónu v každé městské oblasti s více než 150 000 obyvateli, takže pokud se chystáte na dlouhou cestu po Francii, vyplatí se ji mít.
Ti, kteří pojedou trajektem nebo Eurotunelem a budou se držet mimo velké městské oblasti, ji nebudou muset vystavovat.
Dobrou zprávou je, že nálepky lze získat poměrně snadno a levně, i když to vyžaduje trochu času a určité znalosti internetu.
Za každé vozidlo se platí 4,61 EUR včetně poštovného. Po jeho doručení jej uživatelé musí umístit na čelní sklo automobilu nebo motocyklu a platí po celou dobu životnosti vozidla.
Protože se zasílají poštou a jejich doručení trvá několik dní, cestovatelé o ně v ideálním případě požádají několik týdnů předtím, než se vydají na cestu. Kupující uvádějí, že dorazí rychle.
V systému dálničních známek Crit'Air existuje šest kategorií, od zelené pro nejčistší vozidla po tmavě šedou pro nejšpinavější. Certifikát, který obdržíte, se vztahuje k emisním normám Euro vašeho vozidla. Nálepku musíte mít vystavenou i v případě, že máte stoprocentně elektrický vůz.
Ne všechna vozidla jsou způsobilá. Nálepky neplatí pro automobily registrované před lednem 1997 a pro motocykly a skútry registrované před červnem 2000, které tam, kde platí omezení, nemohou vůbec jezdit - což způsobuje problém majitelům některých klasických motocyklů a automobilů.
Místní správy také zakázaly v některých centrech měst provoz některých automobilů.
Vozidla s nižšími emisemi mají zvýhodněné podmínky pro parkování a provoz.
Například řidiči starších dieselových vozů s motory Crit'Air 4 a Euro 3, tedy těch, které byly obvykle vyrobeny před rokem 2006, mají od pondělí do pátku mezi 8. a 20. hodinou zakázán vjezd do velké části Paříže.
Zákaz měl být minulý víkend rozšířen i na dieselové vozy Euro 4 (typicky z let 2006-2011), ale byl podruhé odložen, a to nejméně do roku 2024.
Vozidla s nižšími emisemi mají zvýhodněné podmínky parkování a provozu.
Pravidla v příštích několika letech zpřísní a že v některých centrech měst bude nakonec zakázán vjezd všem vozidlům s výjimkou vozidel s nulovými emisemi.
"Každý řidič, který nemá nálepku nebo vjíždí s vozidlem, které nesplňuje předpisy, do nízkoemisní zóny, se vystavuje riziku pokuty. Ta je v současné době stanovena na 68 eur a řidičům ji udělují místní policisté.
"Maximální výše pokut se však zvýší na 750 eur, jakmile se začne vymáhat dodržování předpisů pomocí kamer, což by mohlo být již v příštím roce."
Dennis dodává: "Řidiči, kteří navštěvují města v jiných evropských zemích, včetně Španělska, Itálie a Švýcarska, by si měli před cestou udělat domácí úkol ohledně nízkoemisních zón."
Podrobnosti v angličtině ZDE
5893
Diskuse